gafik
Fra : andy

Dato : 31-08-03 16:56

Hej er der nogen der kender et grafik program til linux, skal køre debian.
som kan køre ud i smyk, jeg ved godt at der nok ikke er den store udbud da
der er patent på smyk. surt

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-03 17:31

andy wrote:
> Hej er der nogen der kender et grafik program til linux, skal køre debian.
> som kan køre ud i smyk, jeg ved godt at der nok ikke er den store udbud da
> der er patent på smyk. surt

Du mener CMYK ? ... nej - desværre, men jeg har heller ikke sat mig ind
i udbudet.
Har du iøvrigt en reference til patentet på CMYK?

Peter

Fra : andy

Dato : 31-08-03 18:19

Nej men det er efter hvad jeg har ladt mig fortælde er det adobe dre ejer
det. Det var hvist i forbindelse med photoshop at de udviklet det.

Fra : Martin AJ

Dato : 31-08-03 21:48

andy wrote:
> Nej men det er efter hvad jeg har ladt mig fortælde er det adobe dre ejer
> det. Det var hvist i forbindelse med photoshop at de udviklet det.

Jeg har skrevet det før i denne ng (tror jeg nok). Jeg vil være meget
forbavset over at Adobe skulle have patent på CMYK. CMYK går længere
tilbage end DTP og elektronisk billedbehandling. Brugen af farverne
cyan, magenta, gul og sort i forskellige blandinger i form af raster går
i hvert fald tilbage til 50'erne.

Gimp ville være et godt bud på et billedbehandlingsprogram, men det kan
bare ikke håndtere CMYK. Det kommer nok med tiden.

--Martin

Fra : andy

Dato : 31-08-03 23:41

Ja det ved jeg godt, at det med resterne har mend brugt inde for den
grafiske branche meget længe hvor lang tid ved jeg ikke men 50 lyder ikke
helt galt. Men det er 2 forskellige teknologier mand taler om, hvorfor er
jeg ikke helt inde i, og for mig syntes jeg ikke at de er så forskellige.
Jeg kan henvise dig til dem der sider at arbejder med software patenet, de
er mere inde i hvorfor. de kunde få patent på CMYK.
http://www.softwarepatenter.dk/