RIT blegemiddel
Fra : Søren

Dato : 26-08-03 16:10

Jeg er på jagt efter noget RIT blegemiddel, som jeg har læst skulle blive
selvlysende når det belyses med UV.

Jeg har investeret i et uv-rør, så der skal til at laves lidt effekt
belysning på værelset =)..

RIT blegemiddelet skulle angiveligvis blive anvendt i vaskemiddel for at
gøre f.eks. hvide t-shirts helt hvide..det ses også at f.eks. hvide t-shirts
bliver selvlysende ved belysning af UV-lys..

Er der nogen der ved hvor dette RIT blegemiddel kan købes?? Jeg har hørt
ved matas men de vidste ikke hvad jeg snakkede om..

Dette er de informationer jeg har læst om RIT:

>Another thing to look for is RIT-brand fabric whitener and brightener. It
should be in your supermarket with the fabric >dye. Essentially, this is
pure concentrated optical brightner, and fluoresces a strong blue-white,
even in tiny quantities. >Under white light, RIT is completely invisible. It
is available in powder or liquid form. The powder can be used as-is, >for
dusting, or mixed with water for a spray.

>You can make your own UV-sensitive paint by mixing RIT-brand fabric
whitener and brightener with just about any >commercial paint, lacquer, or
varnish. If the paint is water-based, you can use the liquid RIT. If the
paint is solvent->based, use the powder RIT. The ratio is not critical -
anywhere between 1:5 and 1:20 (RIT:paint).

>taget fra:

>http://wolfstone.halloweenhost.com/TechBase/blttip_BlackLightTips.html

Hilsen

Søren Wøhlk

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-08-03 17:45

"Søren" <sn1009@mail.dk> writes:

> Er der nogen der ved hvor dette RIT blegemiddel kan købes?? Jeg har hørt
> ved matas men de vidste ikke hvad jeg snakkede om..

Prøv at spørge efter 'optisk hvidt' eller 'blånelse'.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Søren

Dato : 27-08-03 16:21

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Prøv at spørge efter 'optisk hvidt' eller 'blånelse'.

Skal jeg høre efter det hos Matas eller findes der andre forretninger der
muligvis forhandler det?

Hilsen
Søren Wøhlk

Fra : Anja

Dato : 26-08-03 17:48

"Søren" <sn1009@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er på jagt efter noget RIT blegemiddel, som jeg har læst skulle

> blive selvlysende når det belyses med UV.

RIT er blot et amerikansk mærkenavn for et blegemiddel der indeholder meget
"optisk hvidt". Her er indholdsfortegnelsen, så kan du selv tjekke pakkerne
om du kan finde noget tilsvarende.

Ingredients

Sodium Hydrosulfite , Sodium Carbonate Anhydrous , Sodium Chloride , Optical
Brighteners (fra
http://www.walgreens.com/store/product.jhtml?CATID=100757&PRODID=3818)

Her er hvad forbrugerinformation skriver om optisk hvidt:
http://www.fi.dk/hjemmet/rengoering/indholdsstoffer/optisk_hvidt/

Mvh Anja

Fra : Søren

Dato : 29-08-03 16:27

"Anja" <ash@trustme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.walgreens.com/store/product.jhtml?CATID=100757&PRODID=3818)
>
> Her er hvad forbrugerinformation skriver om optisk hvidt:

Jeg har hørt ved Matas og ved farvehandleren.. Det tætteste de begge kommer
på optisk hvidt er affarvningsmiddel til stof..
Er det et blegemiddel, der indeholder meget optisk hvidt??

Hilsen
Søren Wøhlk

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-08-03 16:35

"Søren" <sn1009@mail.dk> writes:

> Jeg har hørt ved Matas og ved farvehandleren.. Det tætteste de begge kommer
> på optisk hvidt er affarvningsmiddel til stof..
> Er det et blegemiddel, der indeholder meget optisk hvidt??

Optisk hvidt får hvidt til at se mere hvidt ud, men burde ikke være
affarvende i sig selv. Mens et affarvningsmiddel derfor godt kunne
indenholde optisk hvidt ville jeg forvente at det også bestod af andre
til. For eksempel et hyperklorit-salt som kendes fra Klorin.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Søren

Dato : 30-08-03 09:21

> [...]
> indenholde optisk hvidt ville jeg forvente at det også bestod af andre
> til. For eksempel et hyperklorit-salt som kendes fra Klorin.

Ok.. Hvor vil du så anbefale jeg leder efter optisk hvidt??

Jeg bliver måske endda nødt til at henvende mig til Bie & Berntsen for at få
fat i det, siden det ikke umiddelbart ser ud til at være noget der findes i
"normale" butikker..

Hilsen
Søren Wøhlk

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-08-03 17:55

"Søren" <sn1009@mail.dk> writes:

> Ok.. Hvor vil du så anbefale jeg leder efter optisk hvidt??

Jeg ved det ikke, jeg har aldrig selv haft brug for det.

Det kan også være at du kan bruge et affarvningsmiddel til det du skal
lave, men jeg ville nok prøve på noget hvor det ikke ville gøre meget
hvis det tog skade.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 27-08-03 08:10

Søren wrote:

> Jeg er på jagt efter noget RIT blegemiddel, som jeg har læst skulle
> blive selvlysende når det belyses med UV.

Nu håber jeg ikke, jeg bliver beskyldt for ordkløveri, men alligevel (vi
er vel i dk.videnskab):

Når noget lyser op, fordi det belyses af noget andet, er det jo ikke
*selv*-lysende. Denne specielle egenskab, at noget lyser blåligt op, når
det belyses med en UV-kilde kaldes "fluorescens". Begrebet dækker altså
absorption af lys med en bølgelængde, og umiddelbart efterfølgende
reemission ved en anden, større bølgelængde (lavere frekvens og dermed
lavere energi). Fluorescensen stopper idet du slukker for din UV-lampe.

Den "rigtigt" selvlysende effekt kaldes "fosforescens". Denne effekt
kendes fra selvlysende legetøj, f.eks. små plastikstjerner til at hænge
op i loftet, eller fra urskiver. Begrebet dækker absorption af lys med
en bølgelængde, og /forsinket/ reemission ved en anden bølgelængde -
ofte i temmelig lang tid.

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.