Dette er hovedpunkterne i hvad Adventister~
Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 01:03

Hvad tror adventisterne?
Syvende dags adventister har meget til fælles med andre kristne. De
deler med folkekirken troen på den treenige Gud, på Jesu
guddommelighed, hans jomfrufødsel, forsoningen, retfærdiggørelsen af
tro på Jesus alene og frelsen alene af Guds nåde og barmhjertighed.
Sammen med klassisk kristendom tror adventister, at Jesus er vor præst
og repræsentant i Himlen, hvorfra han skal "komme igen for at dømme
levende og døde." I troen på Jesus ser adventister frem til legemets
opstandelse og evigt liv.

Selv om adventister således deler troen på indholdet af den apostolske
trosbekendelse, har de altid afvist at have nogen officiel
trosbekendelse. Bibelen alene er deres trosgrundlag, og selv om
adventister også regelmæssigt opsummerer deres forståelse af Bibelen i
en række punkter, er disse kun udtryk for menighedens nuværende
opfattelse af Guds åbenbaring i Bibelen. Som en bevægelse ønsker
adventister med Bibelen som den absolutte norm og det sikre grundlag
at nå til en stadig bedre forståelse af Guds vilje.

Adventister ser sig selv som arvtager til de store reformatoriske
sandheder "Af Bibelen alene" og "Af troen alene." Deres respekt for
den arv, som Luther og Calvin hver især efterlod, er stor. Når
adventister på visse områder indtager særstandpunkter, føler de
stadig, at de hviler på dette fundament, idet adventister ser det som
deres opgave at føre reformation videre, så vidt det er muligt tilbage
til apostlenes tro og Jesu lære.

Frelsesplanen
"Frelsesplanen" er et udtryk, adventister ofte anvender. Hermed tænker
de på Guds store plan for at redde det tabte menneske. Adventister
oplever sig som en del af en universel strid mellem godt og ondt.
Hovedpunkter i denne konflikt er skabelsen, syndefaldet, korset og
Jesu genkomst.

Ved skabelsen blev mennesket skabt fuldkomment, med et personligt
tillidsforhold til sin skaber, i Guds billede med evnen til at forstå
Guds tale og vælge at adlyde ham. Ved syndefaldet brød mennesket denne
forbindelse med Gud og vendte sig til sit eget. Konsekvenserne viser
sig fysisk, mentalt og socialt, både for det enkelte menneske og for
menneskeheden som helhed.

Guds plan er at genoprette menneskets tabte forbindelse med Skaberen,
at forsone mennesket med Gud. Skal det gøres, uden at der bliver gået
på kompromis med det onde, må forsoningen koste Gud alt. Derfor satte
Gud alt på spil, blev menneske i Jesus Kristus og døde på korset. Ved
at dø i kærlighed besejrede Jesus synd og død og bragte mennesket
mulighed for tilgivelse. Enhver der tror på ham, vil derfor finde
tilgivelse, kunne indgå i et fornyet personligt tillidsforhold til Gud
og få sine grundlæggende selviske motiver vendt til et liv for andre.
Det er Guds mål med det enkelte menneske. Ved Jesu genkomst vender
Jesus tilbage for at fjerne alle følgerne af synd og ondskab og
genoprette en verden, hvor enhver der ønsker at leve i en uselvisk
verden i tillid til og lydighed mod Skaberen, får mulighed derfor i al
evighed.

Adventisternes særtræk
Adventister nærer respekt for andres synspunkter. De tror ikke, at kun
adventister bliver frelst, men glæder sig, hver gang Guds Ord
forkyndes af de mange gode kristne i andre trosretninger. De særlige
kendetegn, der markant gør adventisters tro forskellig fra andre
kristnes, skal ses i lyset af ovenstående "frelsesplan." Uden at ville
fordømme andre kristne, følger adventister deres overbevisning om
konsekvenserne af Guds frelse.

Sabbatten
Sabbatten er et udtryk for tillid til Gud som skaber. Fejringen er på
én gang et ugentlig minde om skabelsen og et tilbagevendende løfte om
Jesu genkomst og genskabelse. Selv i en syndig verden arrangerer Gud
et ugentligt stævnemøde med dem, han elsker.

Holistisk menneskeopfattelse
Adventister tror ikke, at mennesket ejer en "udødelig sjæl", der kan
leve videre uafhængigt af legemet. De drager den fulde konsekvens af,
at Gud er Skaberen og alene er udødelig. Derfor afviser de tanken om
et evigt brændende Helvede som et altid varende pinested, og derfor
interesserer de sig for det legeme, som Gud har givet mennesket. De
står her som et kristent bolværk mod nyreligiøse strømninger, hvori
der hævdes, at "Gud er i mennesket", og at mennesket egentlig er
guddommeligt.

Jesu Genkomst
Adventister lever i tillid til Jesu løfte om at vende tilbage. De
opfatter denne begivenhed som en faktisk, historisk begivenhed, der
vil indtræffe inden for overskuelig fremtid. De afviser enhver
spekulation i tid og datoer for Jesu genkomst og verdens ende, men
finder i Bibelen en lang række af sammenhængende profetier, der har
fundet deres opfyldelse i løbet af kirkens historie, og som hjælper os
til i dag bedre at forstå, hvor vi befinder os i Guds plan med
menneskeheden.

Den faste tro på Jesu genkomst og overbevisningen om betydningen af
Jesu kors får også adventister til at afvise enhver sammenblanding af
kirke og stat. Guds rige vil først blive oprettet, når Jesus kommer.
Jesus døde på korset netop fordi han hellere ville dø end gennemtvinge
sin vilje med magt. Tanker om USA som "Guds eget land" eller det
moderne Israel som "Guds nation" vil adventister derfor afvise. Med
bibelske vendinger vil adventister fastholde, at de kristne er borgere
i det himmelske, ikke det jordiske Jerusalem, at vi har en himmelsk
præst i Jesus Kristus, der tjener ved et himmelsk tempel og ikke på
jorden.

Grundlaget for adventisternes særstandpunkter er deres tro på Jesu
offer for mennesket på korset. Adventister ser deres menighed som en
verdensomspændende bevægelse med den profetiske opgave at fortælle
mennesker om denne Jesus for at berede dem for hans snarlige komme.
- - - - -

Disse punkter er så specificeret nærmere ud i 27 punkter

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 03:34

Andreas Falck skrev i <news:azS2b.58422$Kb2.2604663
@news010.worldonline.dk>:

> guddommelighed, hans jomfrufødsel, forsoningen, retfærdiggørelsen af

Jeg sidder her og studser over hans jomfrufødsel. Kan man
sige det? Han har vel ikke født noget?

> adventister med Bibelen som den absolutte norm og det sikre grundlag
> at nå til en stadig bedre forståelse af Guds vilje.

En meget stiv struktur at holde sig til en tekst der er skrevet
for så mange år siden hvis jeg forstår dig korrekt?

> Adventister tror ikke, at mennesket ejer en "udødelig sjæl", der kan
> leve videre uafhængigt af legemet.

Jamen er det ikke i modstrid med kristendommen? Hvis du ikke har en
sjæl, hvad er det så som skal fare til himmels og den slags?

> Den faste tro på Jesu genkomst og overbevisningen om betydningen af
> Jesu kors får også adventister til at afvise enhver sammenblanding af
> kirke og stat.

Jeg kan godt lide dem indtil videre. Hvis jeg troede på Gud, tror
jeg det var der jeg hørte til.

Super lækkert at du gad at skrive det ned til mig når nu deres
hjemmeside ikke var så tilgængelig. Mange tak.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 10:34

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

[ ... ]

> Jeg sidder her og studser over hans jomfrufødsel. Kan man
> sige det? Han har vel ikke født noget?

Nej nej, - det er ikke ham der har født nogen , men han er født af
en jomfru!

> En meget stiv struktur at holde sig til en tekst der er skrevet
> for så mange år siden hvis jeg forstår dig korrekt?

Jamen selv om teksten er skrevet for så mange år siden, har den
virkelig utroligt meget at sige til os idag!

Men vi skal selvfølgelig *lære* at læse og forstå Bibelen på den rette
måde før den sige os noget som helst i dag. Det er alt for let blot at
læse den som man læser dagens avis, men vil man virkelig forstå hvad
teksten siger, er man også nødt til at fordybe sig i teksten, og ikke
mindst i tekstens baggrund og den kontekst den fremtræder i,

> Jamen er det ikke i modstrid med kristendommen? Hvis du ikke har en
> sjæl, hvad er det så som skal fare til himmels og den slags?

Nej, det er ikke i modstrid med kristendommen, men det er i modstrid
med hvad mange kristne retninger siger, tror og lærer. Læren om den
udødelige sjæl (som de fleste kristne holder fast ved) er altså ikke
særlig bibelsk forankret, men er et levn fra en græsk hedensk filosofi
der har sneget sig ind i kristendommen i århundrederne efter Jesus
levetid.

Nu er der sikkert mange der vil falde over mig som "glubske ulve"
fordi jeg fremfører dette om sjælen og dens manglende udødelighed, -
men kan vi så ikke gøre det i en selvstændig tråd!?

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 18:19

Andreas Falck skrev i <news:_V_2b.58490$Kb2.2610707
@news010.worldonline.dk>:

> Men vi skal selvfølgelig *lære* at læse og forstå Bibelen på den rette
> måde før den sige os noget som helst i dag.

Det lyder interessant men jg tror du må prøve lidt endnu før jeg
tilnærmelsesvis er helt med. Jeg forstår ikke hvorfor sjæl er et
hedens tillæg til kristendom og det der.

Hvis du gider blive ved med at snakke om emnet vil jeg gerne høre
mere.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 18:38

> [...]

> hedens tillæg til kristendom og det der.
>
> Hvis du gider blive ved med at snakke om emnet vil jeg gerne høre

OK, det kan da vel egentlig godt være at det er lidt svært at følge
denne snak, for vi slynger jo om os med ord og begreber, som vi ikke
altid kan gå ud fra at andre forstår fuldt ud. Dette gør vi ikke for
at forvirre "udenforstående", men her er det som inden for alle "fag"
og brancher: man har noge fag- og brancheudtryk som man bruger uden
(hver gang) at definere nærmere hvad der menes med disse ord og
udtryk.

Når jeg her taler om hedenskab og sjæl, så er det i betydningen at
nogle af de tidlige såkaldte kirkefædre (nogle der levede et par
hundrede år efter Jesus) var så stærkt påvirket af hedensk græsk
filosofi, især ny-platonismen, at de optog mange af disse tanker i
deres kristne teologi.

På denne måde kom læren om at sjælen er en udødelig del af mennesket
ind i den kristne tro. Denne tanke, at sjælen er udødelig, er ukendt
for jødedommen og for de bibelske skribenter.

Bibelen fortæller jo ganske tydeligt at da mennesket blev skabt *blev*
det en sjæl = altså blev levende og kunne ånde (trække vejret). Det
*fik* ikke en sjæl tildelt som derefter ikke kunne dø, se her 1. Mos.
2, 7.

Og Bibelen fortæller også ganske tydeligt at det kun er Gud Fader der
som den eneste overhovedet har udødelighed. Endvidere fortæller
Bibelen at det evige liv (altså at leve evigt uden nogen sinde
derefter at skulle dø) gives som en Guds gave til de der bliver
frelst. Dette indebærer jo så implicit at de der ikke får tildelt
evigt liv jo så heller ikke kan leve evigt! Der er også tekster i
Bibelen der siger at den sjæl der begår synd skal dø!

Konklussionen må derfor være, at mennesket ikke *har* en sjæl der er
udødelig, men mennesket *er* en sjæl, og dette menneske, denne sjæl,
kan altså dø, og skal ikke leve evigt - medmindre man er blandt dem
der bliver frelst! Alle andre end de der bliver frelst (og dermed får
evigt liv) skal dø en evig dø hvorfra der aldrig findes nogen mulighed
for igen at få liv (blive levende).

Du kan her: http://sdanet.dk/artikler/s-027.htm læse et lille kort
studium over hvad Bibelen klart og tydeligt lærer at de fortabte ikke
skal leve evigt i et brændende helvede, hvor de i al evighed skal pine
og smerte. Der findes altså ikke, ifølge Bibelen, et evigt brændende
helved som et pinested for de fortabte. Det er en skrøne der har
sneget sig ind i den kristne trosverden fra den hedenske græske
filosofi.

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 18:46

Andreas Falck skrev i <news:E%53b.60587$Kb2.2627689
@news010.worldonline.dk>:

> OK, det kan da vel egentlig godt være at det er lidt svært at følge
> denne snak, for vi slynger jo om os med ord og begreber,

Jo mere simpelt i kan forklare noget des mere kan jeg følge med.
Jeg syntes du er god til at oversætte.

> Denne tanke, at sjælen er udødelig, er ukendt
> for jødedommen og for de bibelske skribenter.

Det er helt nyt for mig. Enten har jeg været blind og døv i alle
mine folkeskole år eller? Har i andre lært det her via opvækst i
et kristent miljø eller ved at studere det eller har i haft en
meget bedre lærer end jeg?
Jeg skal nok lige vænne mig til tanken, hvis jeg plumber i og
kommer til at sige "har sjæl" igen så bare prik til mig og mind
mig om det men i behøver ikke give mig hele foredraget igen.

> [...]
> udødelig, men mennesket *er* en sjæl, og dette menneske, denne sjæl,
> kan altså dø, og skal ikke leve evigt - medmindre man er blandt dem

Teoretisk set kunne gud altså vælge at frelse et dyr også?
Hvis et dyr er en sjæl og en sjæl kan frelses... eller er der
kvalitative forskelle på sjæle?

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 20:33

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

> Andreas Falck skrev i <news:E%53b.60587$Kb2.2627689

> Jo mere simpelt i kan forklare noget des mere kan jeg følge med.
> Jeg syntes du er god til at oversætte.

Ugh, - jeg prøver at gøre mit bedste, og så godt jeg kan!

> Det er helt nyt for mig. Enten har jeg været blind og døv i alle
> mine folkeskole år eller?

Du har nok hverken været blind eller døv i skolen, eller haft dårlige
kristendomslærere.

Læren om at sjælen er udødelig og aldrig nogen sinde vil kunne dø, er
den mest udbredte lære i kristenheden. Vi er kun et midretal der ikke
tror på denne lære.

At læren om sjælens udødelighed er den mest udbredte gør den ikke
automatisk til at være den mest rigtige, og da slet ikke når den
faktisk *er* i *modstrid* med hvad Bibelen reelt siger om dette emne.
Da jeg har stærk tilknytning til adventisterne har jeg det standpunkt
at en læresætning skal kunne definitivt underbygges med bibelske
argumenter for at jeg kan antage den som sand kristendom.

Naturligvis findes der yderområder, gråzoner, af den kristne tro, hvor
Bibelen ikke giver nogen vejledning, eller forsyner os med
"dokumentation" for hverken den ene eller den anden opfattelse.

[ ... ]

> Teoretisk set kunne gud altså vælge at frelse et dyr også?
> Hvis et dyr er en sjæl og en sjæl kan frelses... eller er der
> kvalitative forskelle på sjæle?

Nej, dyret kan ikke frelses som et menneske kan, for dyrene lever på
deres instinkter (som en anden skribent skrev i et indlæg), og
mennesket har sin egen frie vilje til at kunne vælge om det vil
modtage frelsen, eller om det vil vælge frelsen fra.

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 21:09

Andreas Falck skrev i <news:_H73b.61386$Kb2.2632673
@news010.worldonline.dk>:

> at en læresætning skal kunne definitivt underbygges med bibelske
> argumenter for at jeg kan antage den som sand kristendom.

Der er noget med at bibelen er sammensat af forskellige tekster
og der har været et møde hvor nogen har bestemt hvilke skrifter
som var bibel og hvilke som ikke kom med.

Er det ikke svært at afgøre om de på det møde traf de helt
rigtige beslutnigner og om din bibel er rigtig? Hvis nu du
bliver præsenteret for et synspunkt som enten ville være
godtaget, hvis bare lige en tekst mere havde kommet med i
bibelen, eller omvendt: hvis bare lige en var udeladt?

Hvordan kan du føle dig sikker på at de der var til det møde
traf de rigtige beslutninger og at bibelen er den rigtige
version?

> Nej, dyret kan ikke frelses som et menneske kan, for dyrene lever på
> deres instinkter

Står der noget om at dyr lever efter instinkter i biblen?

> mennesket har sin egen frie vilje til at kunne vælge om det vil

Hvor står det at mennesket og kun mennesket har en fri vilje?

Hvis slangen som fristede Eva *ikke havde en fri vilje* hvorfor
forbandende gud den så? Hvis den udelukkende levede på sine
medfødte instinkter, havde den vel ingen skyld?
1 Mosebog 3:14
Er der forøvrigt andre talende dyr end slangen i bibelen?

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 21:25

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

> Der er noget med at bibelen er sammensat af forskellige tekster
> og der har været et møde hvor nogen har bestemt hvilke skrifter
> som var bibel og hvilke som ikke kom med.

Jeg skrev lidt om dette i dette indlæg:

resten må lige afvente lidt tid endnu, inden jeg kan svare på det.

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 21:41

Andreas Falck skrev i <news:us83b.61403$Kb2.2635084
@news010.worldonline.dk>:

> resten må lige afvente lidt tid endnu, inden jeg kan svare på det.

Bare rolig, hvis jeg tager en pause for at spille lidt
Civilization og lege gud skal jeg nok komme igen bagefter.

Og ligesom jer så sover jeg faktisk også af og til, men
det med at spise gør jeg nemt foran pcen.

Bare fordi jeg er spørgelysten, behøver i ikke få stress.
Jeg accepterer lige så gerne et svar i morgen eller dagen
efter osv.

Jane

Fra : Vidal

Dato : 28-08-03 19:04

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse news:Xns93E4C9115B346kkgnsdlkng@62.243.74.162...

> Teoretisk set kunne gud altså vælge at frelse et dyr også?
> Hvis et dyr er en sjæl og en sjæl kan frelses... eller er der
> kvalitative forskelle på sjæle?

Er det du spørger om i virkeligheden, om dyr genopstår.
Altså lidt ligesom i 'Himmelhunden'. Må man tage katten
med sig ind i Himlen? Hvis det er det, så er der noget, der
tyder på, det faktisk sker.

Så du kan tage det roligt, du får sandsynligvis din kat med
ind i Himlen, forudsat naturligvis du selv satser på at komme
der.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 10:34

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

[ ... ]
> Jeg kan godt lide dem indtil videre. Hvis jeg troede på Gud, tror
> jeg det var der jeg hørte til.

Jamen de er da heller ikke nær så slemme, som nogle få gerne vil gøre
dem til

> Super lækkert at du gad at skrive det ned til mig når nu deres
> hjemmeside ikke var så tilgængelig. Mange tak.

Jeg sender så lige noget mere fra de 27 trospunkter:

Syvende Dags Adventisternes tro og lære
Syvende Dags Adventisterne anerkender Bibelen som deres eneste
trosbekendelse og anser visse grundlæggende trospunkter for at være
Den hellige Skrifts lære. Disse trospunkter, som her fremsættes,
udtrykker Syvende Dags Adventisternes opfattelse af Skriftens lære. De
kan revideres ved en generalforsamling i Syvende Dags Adventisternes
verdensorganisation (the General Conference of Seventh-day
Adventists), når menigheden af Helligånden ledes frem til en dybere
forståelse af bibelsk sandhed eller finder en bedre måde at formulere
Guds hellige ords undervisning på.

1. Den hellige skrift
Den hellige Skrift, Det gamle og Det nye Testamente, er Guds skrevne
ord. Det er givet ved guddommelig inspiration gennem hellige Guds
mænd, der talte og skrev, drevet af Helligånden. I sit ord har Gud
overgivet mennesket den kundskab, der er nødvendig for menneskets
frelse. Den hellige Skrift er en ufejlbarlig åbenbaring af Guds vilje.
Den er en rettesnor for menneskets liv og vandel, den autoritative
åbenbaring af trospunkter og den pålidelige beretning om Guds
gerninger i historien.

Bibeltekster
Peters Andet Brev 1,20-21
Paulus' Første Brev til Timotheus 3,16-17
Salmernes Bog 119,105
Ordsprogenes Bog 30,5.6
Esajas' Bog 8, 20
Johannesevangeliet 17,17
Paulus' Første Brev til Thessalonikerne 2,13
Brevet til Hebræerne 4,12

2. Treenigheden
Der er en Gud: Fader, Søn og Helligånd, en enhed af tre evige
personer. Gud er udødelig; almægtig, alvidende, over alle og
allestedsnærværende. Han er uendelig, mennesket kan ikke fatte ham, og
alligevel er Gud kendt gennem den åbenbaring, han har givet af sig
selv. Han er for evigt værdig til al skabningens tilbedelse, ophøjelse
og tjeneste.

Bibeltekster
Femte Mosebog 6,4
Matthæusevangeliet 28,19
Paulus' Andet Brev til Korintherne 13,13
Paulus' Brev til Efeserne 4,4-6
Peters Første Brev 1,2
Paulus' Første Brev til Timotheus 1,17
Johannes' Åbenbaring 14,7

3. Faderen
Gud, den evige Fader, er skaber, opretholder og overhoved for al
skabningen. Gud er retfærdig og hellig, barmhjertig og nådig, sen til
vrede og rig på urokkelig kærlighed og trofasthed. De egenskaber og
den magt, som kommer til syne hos Sønnen og Helligånden, er også
åbenbaringer af Faderen.

Bibeltekster
Første Mosebog 1,1
Johannes' Åbenbaring 4,11
Paulus' Første Brev til Korintherne 15,28
Johannesevangeliet 3,16
Johannes' Første Brev 4,8
Paulus' Første Brev til Timotheus 1,17
Anden Mosebog 34,6.7
Johannesevangeliet 14,9

4. Sønnen
Gud, den evige Søn, blev mennesker lig i Jesus Kristus. Ved Sønnen
blev alle ting skabt, Guds karakter åbenbaret, menneskenes frelse
virkeliggjort, og ved ham skal verden dømmes. Som sand Gud fra evighed
blev Sønnen også sandt menneske, mennesket Jesus Kristus. Guds Søn
blev undfanget ved Helligånden og født af jomfru Maria. Jesus levede
og blev som menneske fristet, men var til fuldkommenhed et eksempel på
Guds retfærdighed og kærlighed. Ved sine undergerninger åbenbarede han
Guds kraft og var i sig selv et vidne om, at han var Guds lovede
Messias. Han led og døde frivilligt på korset for vore synder og i
vort sted, blev oprejst fra de døde og opfór til Himmelen for at tjene
i den himmelske helligdom til bedste for os. Han vil komme igen i
herlighed for endeligt at udfri sit folk og genoprette alle ting.

Bibeltekster
Johannesevangeliet 1,1-3
Paulus' Brev til Kolossenserne 1,15-19
Johannesevangeliet 10,30;14,9
Paulus' Brev til Romerne 6,23
Paulus' Andret Brev til Korintherne 5,17-19
Johannesevangeliet 5,22
Lukasevangeliet 1,35
Paulus' Brev til Filipperne 2,5-11
Brevet til Hebræerne 2,9-18
Paulus' Første Brev til Korintherne 15,3.4
Brevet til Hebræerne 8,1.2
Johannesevangeliet 14,1-3

5. Helligånden
Gud, den evige Ånd, var virksom sammen med Faderen og Sønnen i
skabelsen, inkarnationen og genløsningen. Helligånden inspirerede Den
hellige Skrifts skribenter. Ånden fyldte Kristi liv med kraft. Han
drager og overbeviser mennesker, og de, der er lydhøre og tager imod,
fornyer og forvandler han efter Guds billede. Sendt af Faderen og
Sønnen for altid at være hos Guds børn skænker han menigheden åndelige
gaver, giver den kraft til at vidne om Kristus og leder den til hele
sandheden, som den er åbenbaret i Den hellige Skrift.

Bibeltekster
Første Mosebog 1,1-2
Lukasevangeliet 1,35;4,18
Apostlenes Gerninger 10,38
Peters Andet Brev 1,21
Paulus' Andet Brev til Korintherne 3,18
Paulus' Brev til Efeserne 4,11.12
Apostlenes Gerninger 1,8
Johannesevangeliet 14,16-18.26;15,26.27;16,7-13

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 18:24

Andreas Falck skrev i <news:%V_2b.58491$Kb2.2610443
@news010.worldonline.dk>:

> Syvende Dags Adventisternes tro og lære

Først vil du ikke nok finde ud af for mig hvorfor de
hedder sådan? Det er da et underligt navn.
Jeg skal nok kigge på nogle af de nævnte bibeltekster en dag
men lige nu forholder jeg mig til det som står i indlægget.

> I sit ord har Gud
> overgivet mennesket den kundskab, der er nødvendig for menneskets
> frelse.

Men de siger ikke denne kundskab dækker alting? Der kan komme
et ps fra Gud hvis tingene udvikler sig?

> Gud, den evige Fader, er skaber, opretholder og overhoved for al
> skabningen. Gud er retfærdig

Hvordan defineres retfærdighed?

> men var til fuldkommenhed et eksempel på
> Guds retfærdighed og kærlighed.

Snarere på uretfærdighed, siden han fik den skæbne af romerne.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 20:17

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

> Andreas Falck skrev i <news:%V_2b.58491$Kb2.2610443

> Først vil du ikke nok finde ud af for mig hvorfor de
> hedder sådan? Det er da et underligt navn.

Tja det vel nok siges at det er et underligt navn, men det har sin
forklaring:

De kalder sig adventister fordi de lever i stærk forventning om Jesus
snare genkomst (advent er noget med forventning af et komme - det er
også derfor det hedder advent op til jul).

Det med Syvende Dag er fordi de holder den bibelske helligdag, lørdag,
ugens syvende dag, som sabbat = hviledag, helligdag.

Du får lige en mere af de 27 punkter jeg har citeret lidt fra
tidligere:

19. Sabbatten (lørdag - ugens syvende dag)
Efter de seks skabelsesdage hvilede Skaberen på den syvende dag og
indstiftede sabbatten for alle mennesker som et minde om skabelsen.
Det fjerde bud i Guds uforanderlige lov kræver helligholdelse af den
syvende dag, sabbatten, som en dag til hvile, tilbedelse og tjeneste i
overensstemmelse med Kristi lære og det eksempel, Jesus, sabbattens
Herre, gav os. Sabbatten er en dag, som vi skal tilbringe i lykkeligt
samfund med Gud og hinanden. Den er et symbol på vor genløsning i
Kristus, et tegn på vor helliggørelse, en tilkendegivelse af vor
troskab og en forsmag på vor evige fremtid i Guds rige. Sabbatten er
Guds vedvarende tegn på hans evige pagt mellem ham og hans folk. Når
vi med glæde iagttager disse hellige timer fra aften til aften, fra
solnedgang til solnedgang, mindes vi Guds gerninger i skabelsen og
forløsningen.

Bibeltekster
Første Mosebog 2,1-3
Anden Mosebog 20,8-11
Lukasevangeliet 4,16
Esajas' Bog 56,4-7;58,13.14
Matthæusevangeliet 12,1-12
Anden Mosebog 31,13-17
Ezekiels Bog 20,12.20
Femte Mosebog 5,12-14
Brevet til Hebræerne 4,1-11
Tredje Mosebog 23,32
Markusevangeliet 1,32

[ ... ]

> Men de siger ikke denne kundskab dækker alting? Der kan komme
> et ps fra Gud hvis tingene udvikler sig?

Der kan komme et PS fra Gud i form af en bedre og dybere og dermed
mere rigtig forståelse af de bibelske tekster. Men ikke at der skal
kunne komme en helt ny "bibel" med læresætninger og trospunkter der er
i modstrid med dem der allerede er kommet. På en måde kan man sige at
Bibelen er Guds ultimative og definitive åbenbaring af sit væsen og
sin karakter, idet han åbenbarede sig gennem sin Søn Jesus. Og denne
beretning er det Nye Testamente (NT) handler om.

Ingen senere "åbenbaringer" vil kunne betragtes som værende fra Gud
*dersom* de er i modstrid med den åbenbaring der tidligere er givet
til mennesket.

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 20:55

Andreas Falck skrev i <news:6t73b.61379$Kb2.2632034
@news010.worldonline.dk>:

> Ingen senere "åbenbaringer" vil kunne betragtes som værende fra Gud
> *dersom* de er i modstrid med den åbenbaring der tidligere er givet
> til mennesket.

Såeh det er ok at sige "i må forresten også spises kød" men
det er ikke ok at komme og sige "nu må i ikke spise kød mere"?

Det virker lidt underligt på mig. Enten må Gud kunne gøre hvad
han vil, og begge udsagn vil være mulige, eller også har han
bestemt sig en gang for alle i begyndelsen.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 21:18

> [...]

> han vil, og begge udsagn vil være mulige, eller også har han
> bestemt sig en gang for alle i begyndelsen.

Det er et princip i Bibelen selv, at senere åbenbaringer ikke må
stride mod tidligere åbenbaringer.

Og dette princip var i brug ved både jødernes "udvælgelse" af hvilke
skrifter der skulle med i det vi kalder Gamle Testamente (GT). Denne
del af Bibelen består af 39 bøger (katolske og ortodokse kirker har
lidt flere), og det er kun disse 39 der af jøderne på Jesu tid, og
dermed også af Jesus og apostlene blev regnet for at være skrifter
inspireret af Gud.

NT består af 27 skrifter, som er udvalgt i princippet ud fra samme
præmisser, samt at de ikke måtte indeholde en lære der var i modstrid
med GT. Ligeledes skulle forfatteren være en apostel, eller en af
apostlenes elever med særlig stærk og tæt tilknytning til en apostel.

Skulle der senere komme åbenbaringer der gjorde krav på at skulle være
inspireret af Gud da måtte de ikke indeholde en lære der var i
modstrid med den allerede givne åbenbaring.

Katolikker og ortodokse (som i stort omfang kan sammenlignes med
katolikker), samt visse kredse inden for de karismatiske kristne, er
ikke enig i ovenstående betragtninger, idet de (katolikker og
ortodoske) mener at kirkens tradition (brutalt oversat: kirkens
påtagne ret til på egen hånd at ville bestemme) har lige så stor
inspirationsautoritet som Bibelen har [dette er sagt meget forenklet -
måske nok også en smule overforenklet]. Visse kredse inden for
karismatikerne har en lære om at Helligånden i dag godt kan åbenbare
nye ting, og når Helligånden har åbenbaret det for dem, da er det
ligegyldig om det stemmer overens med den 2000 år gamle bog, kaldet
Bibelen, for Helligånden er levende, og Bibelen er jo dog trods alt
kun en død tingest [også dette er temmelig forenklet stillet op]. Mit
indtryk er at denne nævnte holdning ikke er den der har størst
tilslutning i de karismatiske kredse, idet jeg har fået indtryk af at
nok den allerstørste del har en ret "konservativ" forståelse af
Bibelen og dens inspiration.

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 21:30

Andreas Falck skrev i <news:0m83b.61399$Kb2.2634843
@news010.worldonline.dk>:

> Det er et princip i Bibelen selv, at senere åbenbaringer ikke må
> stride mod tidligere åbenbaringer.

Kunne man ikke forestille sig at Gud ville at vi skulle rense os,
for at forberede os til noget, og derfor indskrænkede et eller
andet midlertidigt?

> Og dette princip var i brug ved både jødernes "udvælgelse" af hvilke
> skrifter der skulle med i det vi kalder Gamle Testamente (GT).

Jeg er lettet over der var et princip i hvordan de udvalgte skrifterne,
jeg troede det bare afhang af dem der udførte udvælgelsen, og da
mennesker jo kan begå fejl var jeg ret skeptisk.

> katolikker), samt visse kredse inden for de karismatiske kristne,

Lige hurtigt, kan du give mig et stikord til hvad karismatiske er
eksempelvis et navn på en retning? Jeg har hørt om ortodoks og
katolsk men det der ord er nyt for mig.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 21:55

> [...]

> Lige hurtigt, kan du give mig et stikord til hvad karismatiske er
> eksempelvis et navn på en retning? Jeg har hørt om ortodoks og

Jeg vil i den forbindelse helst ikke nævne navne, da det let vil kunne
give en forkert opfattelse. Men lad mig sige det på den måde, at i
karismatiske kredse står sådan noget som tungetale i utrolig høj kurs,
og nogle (ret så mange endda) går endda så vidt at de siger at hvis
man ikke taler i tunger, så er man slet ikke frelst.

Et par navne på personer jeg kan sætte på den særlige gruppe af
karismatikere, som jeg inkluderer i denne gruppe, er de karismatiske
forkyndere bohnnke, Benny Hinn (nej det er ikke ham komikeren stavet
forkert), og så en der hedder Charles Ndifon. disse personligheder kan
du læse mere om her

Benny Hinn: http://w1.499.telia.com/~u49905646/hinn1.html

Reinhard Bohnnke: http://tagryggen.dk/show_article.php?num=203

Charles Ndifon: http://tagryggen.dk/show_article.php?num=193

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-08-03 20:58

Scripsit Jane:

> Lige hurtigt, kan du give mig et stikord til hvad karismatiske er
> eksempelvis et navn på en retning? Jeg har hørt om ortodoks og
> katolsk men det der ord er nyt for mig.

Det hurtigste stikord: Pinsekirken.

Men den karismatiske bevægelse går på tværs af kirkesamfundene og findes
for eksempel også i Folkekirken.

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-08-03 08:25

> [...]

> jeg det var der jeg hørte til.
>
> Super lækkert at du gad at skrive det ned til mig når nu deres
> hjemmeside ikke var så tilgængelig. Mange tak.

Du får lige et par punkter mere om adventisternes tro og lære (hidtil
har jeg postet punkt 1-5):

6. Skabelsen
Gud er skaber af alle ting og har i Skriften åbenbaret den autentiske
beretning om sin skabergerning. I seks dage skabte Herren "himmelen og
jorden" og alt levende på jorden og hvilede på den syvende dag af
denne første uge. Således indstiftede Gud sabbatten som et vedvarende
minde om sit fuldbragte skaberværk. Den første mand og den første
kvinde blev skabt i Guds billede som kronen på skaberværket og fik
overgivet herredømmet over verden og betroet ansvaret for den. Da
skabelsen var tilendebragt, var alt "såre godt", en lovprisning til
Guds ære.

Bibeltekster
Første Mosebog 1-2
Anden Mosebog 20,8-11
Salmernes Bog 19,27;33,6.9;104
Brevet til Hebræerne 11,3

7. Menneskets natur
Mennesket blev skabt i Guds billede som mand og kvinde med personligt
særpræg, magt og frihed til at tænke og handle. Selv om de blev skabt
som frie væsener med legeme, sjæl og ånd som en udelelig enhed, er de
afhængige af Gud med hensyn til alt andet. Da vore første forældre var
ulydige mod Gud, nægtede de at anerkende deres afhængighed af ham og
faldt fra deres høje stilling under Gud. Gudsbilledet i dem blev
skæmmet, og de blev underlagt døden. Deres efterkommere er delagtige i
denne faldne natur og følgerne heraf. De fødes med svagheder og med
tendenser til det onde. Men Gud har i Kristus forligt verden med sig
selv, og ved sin Ånd genopretter han sit billede i angrende mennesker.
Skabt til Guds ære er de kaldet til at elske ham og hinanden og drage
omsorg for deres omgivelser.

Bibeltekster
Første Mosebog 1,26-28;2,7
Salmernes Bog 8,4-9
Apostlenes Gerninger 17,24-28
Første Mosebog 3
Salmernes Bog 51,7
Paulus' Brev til Romerne 5,12-17
Paulus' Andet Brev til Korintherne 5,19.20
Salmernes Bog 51,12
Johannes' Første Brev 4,7.8.11.20
Første Mosebog 2,15

8. Den store strid
Hele menneskeheden er nu involveret i en vældig strid mellem Kristus
og Satan, en strid, der drejer sig om Guds karakter, hans lov og hans
herredømme over universet. Denne strid begyndte i Himmelen, da et
skabt væsen, udrustet med frihed til at vælge, i selvophøjelse blev
til Satan, Guds modstander, og fik en del af englene til at gøre
oprør. Han førte oprørets ånd ind i denne verden, da han fik Adam og
Eva til at synde. Menneskets synd bevirkede, at Guds billede i
mennesket blev forvrænget, at der kom uorden i den skabte verden, og
at denne til sidst blev ødelagt af en verdensomspændende syndflod.
Hele skabningen er vidne til, at denne verden blev skueplads for den
vældige strid, som berører hele universet, og ud af hvilken Guds
kærlighed til sidst vil blive ophøjet, forsvaret og retfærdiggjort.
For at hjælpe sit folk i denne kamp sender Kristus Helligånden og de
loyale engle for at vejlede, beskytte og styrke sit folk på frelsens
vej.

Bibeltekster
Johannes' Åbenbaring 12,4-9
Esajas' Bog 14,12-14
Ezekiels Bog 28,12-18
Første Mosebog 3
Paulus' Brev til Romerne 1,19-32;5,12-21;8,19-22
Første Mosebog 6-8
Peters Andet Brev 3,6
Paulus' Første Brev til Korintherne 4,9
Brevet til Hebræerne 1,14

9. Kristi liv, død og opstandelse
I Kristi liv i fuldkommen lydighed mod Guds vilje, hans lidelse, død
og opstandelse har Gud tilvejebragt det eneste middel til soning af
menneskenes synder. De, der ved tro tager imod denne soning, far evigt
liv. Al skabningen vil derved bedre kunne forstå Skaberens hellige og
uendelige kærlighed. Denne fuldkomne soning ophøjer Guds lovs
retfærdighed og hans nådefulde karakter, fordi den både fordømmer
synden og skaber udvej for, at vi kan finde tilgivelse. Kristi død er
stedfortrædende og sonende, forligende og forvandlende. Kristi
opstandelse forkynder Guds sejr over det ondes magter, og for dem, som
tager imod Kristi soning, er den garantien for deres endelige sejr
over synd og død. Den erklærer, at Jesus Kristus er Herren, for hvem
hvert knæ skal bøje sig i Himmel og på jord.

Bibeltekster
Johannesevangeliet 3,16
Esajas' Bog 53
Peters Første Brev 2,21-22
Paulus' Første Brev til Korintherne 15,3.2.20-22
Paulus' Andet Brev til Korintherne 5,14.15.19-21
Paulus' Brev til Romerne 1,4;3,25;4,25;8,3.4
Johannes' Første Brev 2,2;4,1
Paulus' Brev til Kolossenserne 2,15
Paulus' Brev til Filipperne 2,6-11

10. Frelsens erfaring
I uendelig kærlighed og barmhjertighed gjorde Gud Kristus, som ikke
kendte til synd, til synd for os, for at vi kunne blive Guds
retfærdighed i ham. Ledet af Helligånden indser vi vort behov,
erkender vor syndighed, angrer vore overtrædelser og viser tro på
Jesus som Herre og Kristus, som stedfortræder og eksempel. Denne tro,
hvormed frelsen modtages, kommer gennem ordets guddommelige kraft og
er en nådegave fra Gud. Gennem Kristus bliver vi retfærdiggjort,
antaget som Guds sønner og døtre og udfriet fra syndens herredømme.
Gennem Ånden bliver vi født på ny og helliggjort. Ånden fornyer vort
sind, skriver Guds kærligheds lov i vort hjerte og skænker os kraft
til at leve et helligt liv. Når vi bliver i ham, får vi del i
guddommelig natur og har forsikringen om frelse både nu og i dommen.

Bibeltekster
Paulus' Andet Brev til Korintherne 5,17-21
Johannesevangeliet 3,16
Paulus' Brev til Galaterne 1,4;4,4-7
Paulus' Brev til Titut 3,3-7
Johannesevangeliet 16,8
Paulus' Brev til Galaterne 3,13.14
Peters Første Brev 2,21.22
Paulus' Brev til Romerne 10,17
Lukasevangeliet 17,5
Markusevangeliet 9,23.24
Paulus' Brev til Efeserne 2,5-10
Paulus' Brev til Romerne 3,21-26
Paulus' Brev til Kolossenserne 1,13.14
Paulus' Brev til Romerne 8,14-17
Paulus' Brev til Galaterne 3,26
Johannesevangeliet 3,3-8
Peters Første Brev 1,23
Paulus' Brev til Romerne 12,2
Brevet til Hebræerne 8,7-12
Ezekiels Bog 36,25-27
Peters Andet Brev 1,3.4
Paulus' Brev til Romerne 8,1-4;5,6-10

Fra : Jane

Dato : 28-08-03 21:58

Andreas Falck skrev i <news:S6i3b.61521$Kb2.2648304
@news010.worldonline.dk>:

> Mennesket blev skabt i Guds billede som mand og kvinde med personligt
> særpræg, magt og frihed til at tænke og handle.

Hmnn hvad menes der med "personligt særpræg" helt konkret og hvad
magt og frihed (for ikke at tale om handlinger) har det lille barn
som dør under fødslen i sin navlestreng?

Har ikke lige overskud til at læse alle de mange henvisninger.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-08-03 22:23

> Hmnn hvad menes der med "personligt særpræg" helt konkret og hvad
> magt og frihed (for ikke at tale om handlinger) har det lille barn
> som dør under fødslen i sin navlestreng?

Hver enkelt menneske har sit helt personlige særpræg; du og jeg er
ikke ens og tænker ikke ens!

Du har friheden (retten) til at handle som du vil, du kan selv træffe
dine beslutninger, - deri ligger din personlige friheds-magt. Gud
træffer ikke beslutningerne for dig, dem må du selv træffe. Han giver
dig nogle vlagmuligheder, som det så er op til dig frit at kunne vælge
mellem.

Denne frihed til selv at træffe valg har, eller kan have, meget
vidstrækkende konsekvenser, for dine (og mine) valg kan let få
konsekvenser for andre mennesker. Jeg har min fri vilje til at kunne
anskaffe mig et maskingevær og skyde vildt om mig. Det er mit frie og
selvstændige valg om jeg vil gøre det. Mit valg, hvis jeg vælger at
gøre det, kan jo så få vidtrækkende konsekvenser for de personer jeg
måtte ramme, nogle vil blive såret, andre måske dø!

Vælger jeg at træffe et sådant valg, så har vi nogle myndigheder der
vil stille mig til ansvar for mine handlinger som jeg har haft min
frie vilje til at gøre, og også min frie vilje til ikke at ville gøre.

Faktisk på nøjagtig samme måde stiller Gud os til ansvar for alle vore
handlinger og valg som vi foretager os her i livet.

Det lille barn der dør under fødslen har jo endnu ikke kunnet træffe
forkerte valg, og kan vel derfor heller ikke blive stillet til ansvar
for noget. Jeg har ikke kunnet finde noget helt konkret og direkte om
lige netop dette i Bibelen, så jeg drager her nogle konklussioner mere
generelt ud fra hvad Bibelen iøvrigt fortæller om konskvenser og
ansvar for vore handlinger.

> Har ikke lige overskud til at læse alle de mange henvisninger.

Det regnede jeg egentlig heller ikke med, men læser du et, eller et
par, af dem er det da også helt fint

Fra : Jane

Dato : 28-08-03 23:12

Andreas Falck skrev i <news:Xou3b.62196$Kb2.2668138
@news010.worldonline.dk>:

> Hver enkelt menneske har sit helt personlige særpræg; du og jeg er
> ikke ens og tænker ikke ens!

Jeg tænkte bare på at når det nu var en bibel var det måske ment
på en anden måde end den daglige danske, men det er det altså ikke
det er rart man ikke skal fortolke alting.

> Du har friheden (retten) til at handle som du vil, du kan selv træffe
> dine beslutninger,

Hvordan forholder det sig med hensyn til de som er besatte af
onde ånder (Jesus uddriver da nogle ind i svin på et tidspunkt)
har de stadig en fri vilje?

> Faktisk på nøjagtig samme måde stiller Gud os til ansvar for alle vore
> handlinger og valg som vi foretager os her i livet.

Tager han aldrig hensyn til en slem barndom? (Jeg mener det
spørgsmål bogstaveligt, ikke fordi jeg vil ind i en lang debat
om hvorvidt *jeg* syntes en slem barndom er noget man skal tage
hensyn til).

> Det regnede jeg egentlig heller ikke med, men læser du et, eller et
> par, af dem er det da også helt fint

Den dag jeg får fingrene i et GT igen, har i ihvertfald bidraget til
at jeg vil læse det på en anden og mere grundig måde (og der kommer
nok et hav af spørgsmål fra mig, så i er ikke i tvivl om jeg har fået
fat i en).

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-08-03 23:32

> [...]

> Hvordan forholder det sig med hensyn til de som er besatte af
> onde ånder (Jesus uddriver da nogle ind i svin på et tidspunkt)

Jeg vil mene at i de perioder hvor en sådan ond ånd har magten over et
menneske er dette menneskes frie vilje under denne ånds kontrol. På
den anden side har jeg personligt den opfattelse at en sådan ond ånd
ikke uden videre kan besætte et menneske bare sådan uden videre.

Psykisk syge mennesker er en helt anden sag. Mange af disse, kan på
grund af deres psykiske sygdom, ikke selv træffe valg på et rationelt
grundlag.

Jeg er helt overbevist om at Gud i særlig stor udstrækning tager fuldt
behørigt hensyn til den slags. Der er jo forskel på om man bevidst
træffer et "forkert" valg, eller om man er i en situation hvor man
ganske enkelt ikke havde en jordisk chance for at vide bedre.

> [...]
> spørgsmål bogstaveligt, ikke fordi jeg vil ind i en lang debat
> om hvorvidt *jeg* syntes en slem barndom er noget man skal tage

Ja, det er jeg fuldt ud overbevist om at han gør. Der er en lignelse i
Bibelen om nogle betroede talenter. Og der bliver stillet forskellige
krav alt efter hvilke og hvor mange talenter man har at gøre godt med.

Jeg er helt og aldeles overbevist om at Gud, der jo er den mest
retfærdige af alle, tager alle mulige og umulige, tænkelige såvel som
utænkelige hensyn til det hele på enhver måde.

> [...]
> at jeg vil læse det på en anden og mere grundig måde (og der kommer
> nok et hav af spørgsmål fra mig, så i er ikke i tvivl om jeg har

Bare spørg løs! - og det er da herligt at du virkelig har fået sat
mange af os på rigtigt arbejde - Vi bliver jo nu af og til nødt
til ligefrem at skulle tænke over hvorfor vi nu egentlig tror som vi
tror

Fra : Jane

Dato : 29-08-03 00:07

Andreas Falck skrev i <news:Zpv3b.62226$Kb2.2670877
@news010.worldonline.dk>:

> Psykisk syge mennesker er en helt anden sag.

Hvor nævner bibelen dette? Jeg har ikke set nogen steder at man
er ansvarlig for at "opnå" en ond ånd, eller ikke er under fri
vilje mens man er besat, og slet ikke spor om psykisk sygdom?

> Ja, det er jeg fuldt ud overbevist om at han gør. Der er en lignelse i
> Bibelen om nogle betroede talenter.

Så vidt jeg husker den, straffer han den som "bare" passer på
talenterne for ham, og ikke lader dem yngle. Det syntes jeg
er uretfærdigt, for han bad jo ikke manden om at yngle talent-
erne. Hvorfra skulle manden da vide det ikke var nok at opbevare
dem?

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-08-03 00:28

> [...]

> er ansvarlig for at "opnå" en ond ånd, eller ikke er under fri
> vilje mens man er besat, og slet ikke spor om psykisk sygdom?

Når man er besat ligger det i sagens natur at en anden (den ånd der
har besat en) har taget kontrollen, - ellers er man jo ikke besat!

Når man lider af visse psykiske sygdomme (jeg kunne her forestille mig
f.eks. maniodepresive - der ikke selv kan styre deres handlinger i al
fald i mani-perioden) kan der være perioder hvor et sådant menneske
heller ikke selv har fuld kontrol over hvad det foretager sig.

Dette ses f.eks. ved nogen af de beretninger i NT der omhandler
mennesker der er besatte.

> [...]
> er uretfærdigt, for han bad jo ikke manden om at yngle talent-
> erne. Hvorfra skulle manden da vide det ikke var nok at opbevare

Der står, at han gav hver efter deres evner, så jeg læser teksten at
disse evner implicit havde med netop de talenter at gøre som hver
enkelt fik betroet.

Matt. 25:15: " og en gav han fem Talenter, en anden to, og en tredje
en, *hver efter hans Evne* ..."

Og hver enkelt blev kun stillet til regnskab for det der var blevet
betroet. den ene valgte slet ikke at gøre brug af talenterne
overhovedet. Det var ikke et spørgsmål om man kunne få dem til at
yngle, men det var et spørgsmål om man var villig, om man var lydig,
om man ville følge ejerens anvisninger og forskrfter og ønsker. Det er
hvad jeg får ud af at læse teksten.

Gud er ikke uretfærdig og kræver mere af os end hvad vi er i stand til
at kunne honorere, - han ser på vores vilje, vores formål, vort motiv
til at gøre hvad vi gør.

Den kristne tro, som præsenteres for os i Bibelen drejer sig om rent
praktiske ting i vort forhold til Gud og medmennesker. Alle Guds bud
og forskrifter, kan som Jesus gjorde (og som allerede 1500 år tidlgere
var blevet gjort) sammenskrives til dette: "Kærlighed til Gud, og
kærlighed til vore medmennesker". Det er i bund og grund det
kristendom handler om. Har vi den rigtige ægte kristne kærlighed i
vore hjerter, da ønsker vi hverken at gøre noget forkert over for Gud,
og ej heller over for vore medmennesker - så enkelt er det i grunden.

Fra : Jane

Dato : 29-08-03 00:48

Andreas Falck skrev i <news:_dw3b.62241$Kb2.2672555
@news010.worldonline.dk>:

> [...]
> fald i mani-perioden) kan der være perioder hvor et sådant menneske
> heller ikke selv har fuld kontrol over hvad det foretager sig.

Jeg har altså ikke set manio depressivitet nævnt i bibelen
(jeg kender godt til sygdommen udenfor bibel sammenhæng, men det
er et direkte vers jeg leder efter, som omtaler at der er psykiske
sygdomme og særligt hvorledes de adskiller sig fra at være besat.

> Der står, at han gav hver efter deres evner, så jeg læser teksten at
> disse evner implicit havde med netop de talenter at gøre som hver
> enkelt fik betroet.

En talent har da vel ikke mere at gøre med en evne end en anden?
Den ene enkrone har jo heller ikke mere med musikalitet at gøre
end den anden enkrone har noget med matematik at gøre.

En talent er så vidt jeg husker en møntenhed (ikke en evne). Den ene
fik altså eksmpelvis en krone og fik besked på at tage vare på den,
hvorefter han fik skældud over at den ikke havde ynglet men blot var
bevaret.

> men det var et spørgsmål om man var villig, om man var lydig,
> om man ville følge ejerens anvisninger og forskrfter og ønsker.

Hvis ejerens anvisninger kun var "overgav dem sin Ejendom" hvor
skulle modtageren da vide at det ikke blot var en opbevaring der
blev bedt om? Jeg syntes Gud gav manden mangelfulde anvisninger
forskrifter og ønsker...

> kristendom handler om. Har vi den rigtige ægte kristne kærlighed i
> vore hjerter, da ønsker vi hverken at gøre noget forkert over for Gud,
> og ej heller over for vore medmennesker - så enkelt er det i grunden.

Hvis min mor bad mig om at holde hendes pung ville det da ikke
være af mangel på kærlighed til hende hvis jeg ikke investerede
i aktier for alle pengene... jeg kan ikke se hvad jeg skulle
have gjort galt? Det ville da værre værre hvis jeg havde brugt
alle pengene på et skrabelod og mistet dem fordi jeg skulle
"spille/avle" med dem!

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-08-03 01:21

> [...]

> er et direkte vers jeg leder efter, som omtaler at der er psykiske
> sygdomme og særligt hvorledes de adskiller sig fra at være besat.

Der findes ikke et vers i Bibelen der indholder ordet psykisk syg
eller maniodepresiv. Nu brugte jeg maniodepresiv som et eksempel fordi
jeg har haft det meget tæt inde på livet, da en meget nær og god ven
led af det (lever desværre ikke mere - var et praktfuldt menneske syg
eller ej).

[ ... ]
> [...]
> fik altså eksmpelvis en krone og fik besked på at tage vare på den,
> hvorefter han fik skældud over at den ikke havde ynglet men blot var

Nej ikke en evne, - men om der er en vilje tilstede til at gøre det
der med rimelighed kan forventes at der bliver gjort. Det er det
*lignelsen* handler om.

Jesus fortæller (laver, opdigter) en historie, en lignelse, for at
illustrere en pointe han gerne vil fortælle.

Og det er jo nok ikke helt uden grund at ordet talent er gået hen og
fået en lidt anden betydning end en møntenhed! Så jeg er nok ikke den
eneste der lægger andet end en pengeværdi i ordet

> [...]
> skulle modtageren da vide at det ikke blot var en opbevaring der
> blev bedt om? Jeg syntes Gud gav manden mangelfulde anvisninger

Mon ikke der implicit ligger en hel del i udtrykket "overgav dem sin
ejendom", det er da nærliggende at opfatte det sådan at han betroede
dem sin ejendom, sin formue, for at de skulle forvalte, bestyre, den
på forsvarlig vis.

[ ... ]
> [...]
> have gjort galt? Det ville da værre værre hvis jeg havde brugt
> alle pengene på et skrabelod og mistet dem fordi jeg skulle

Men ville det ikke være galt hvis hun betroede dig sin frugt og grønt
forretning, og du så, i stedet for at holde den åben, straks sørgede
for at holde den lukket, så end ikke varelageret blev solgt ud ind det
blev for gammelt!

Eller landmanden betroede dig driften af hans landbrugsejendom og du
ikke sørgede for at dyrene blev passet og at markerne blev dyrket!

Det en lignelse, en historie, en analogi, kan og skal bruges til, er
at illustrere en pointe man gerne vil have frem, og det er det Jesus
forsøger at gøre. Hvis man forsøger at rendyrke enhver lille detalje,
og man derfor sætter fokus på dem, i stedet for det større perspektiv,
kommer man let til at lave en helt "skrupskør" tolkning af disse
ubetydelige detaljer samtidig med at man mister den overordnede
hensigt med beretningen. Kan du se min pointe.

En anden lignelse, en til lejligheden brugt illustration, er lignelsen
om den rige mand og Lazarus. Den bliver som regel brugt til at
fortælle at mennesket har en uddelig sjæl som lever videre efter at
kroppen er død.

En jødisk rabbiner har fortalt mig at netop denne beretning var en
velkendt anekdote, med et lidt andet indhold, på den tid Jesus levede.
Jesus bruger så denne beretning til at fortælle de stivnakkede jøder,
at uanset hvad der bliver sagt og gjort, uanset hvad Gud måtte sige og
gøre, uanset om han sender dem profeter, ja om han så lod folk opstå
fra de døde, - ja å er de så stivnakkede og forstokkede at de
alligevel ikke vil høre på hvad der bliver sagt. Dette er pointen og
meningen med den beretning.

Skulle man til at tage alle disse detaljer frem og analysere dem, ja
så må ham der Abraham jo have et mega gevaldigt stort skød hvis alle
(altså alle dem der ikke havner på den forkerte og varme side) skal
være på det skød! Og er det ikke lidt underligt at de frelste, der
sidder der og hygger sig på skødet af Abraham, kan kommunikere med de
andre ovre på den anden side, hvor der er ret så varmt og mindre sjovt
at være!

At tolke lignelser rigtigt kan være en meget svær kunst, og det er
meget let at komme til at fokusere på bagatelagtige detaljer hvorved
man mister øjenkontakten med den virkelige hensigt med lignelsen.

Og så er der også det vigtige tolkningsprincip, at den undervisning
man frem fra en lignelse aldrig må være i direkte modtrid med hvad
andre tekster i Bibelen lærer om samme problemstilling.

Fra : Jane

Dato : 29-08-03 01:45

Andreas Falck skrev i <news:_%w3b.62245$Kb2.2673300
@news010.worldonline.dk>:

> Der findes ikke et vers i Bibelen der indholder ordet psykisk syg
> eller maniodepresiv.

Jeg mener at der er nogen prøæster som udfører djævleuddrivelser
og jeg tænkte bare på hvordan de skelner mellem psykisk syg og
besat, men det før de måske ikke?

> Nu brugte jeg maniodepresiv som et eksempel fordi

Har selv haft en bedstemor med diagnosen men ligesom eksemplet med
om gud tager hensyn til en slem barndom tror jeg vi skal holde os
til det bibelske i tråden, ikke personlige meninger og erfaringer
ellers bliver det noget uoverskueligt.

> Mon ikke der implicit ligger en hel del i udtrykket

Forventes der så implicit at modtageren forstod det? Jeg syntes
ikke implicit er en god metode. Det kan jo lige så godt være han
ikke forstod det implicitte.

> Eller landmanden betroede dig driften af hans landbrugsejendom og du
> ikke sørgede for at dyrene blev passet og at markerne blev dyrket!

Manden fik et pengestykke, ikke en mark eller en butik. Der er en
stor forskel for mig at se. Jeg turde højst putte pengene i banken.
Jesus valgte at digte en historie hvor manden ikke fik en butik,
det er vel ikke en hovsa ting, men en velgennemtænkt handling, da
vi jo tolker resten af bibelen i blandt andet denne gruppe som om
alt i den er velgennemtænkt bevidst og med vilje?

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-08-03 02:27

> [...]

> Forventes der så implicit at modtageren forstod det? Jeg syntes
> ikke implicit er en god metode. Det kan jo lige så godt være han

Man skal jo tage hele teksten i sammenhæng, og der ud fra danne sig et
billede af hvad teksten handler om. Derved vil man få øje på visse
implicitte ting i teksten som styrkes af tekstens helhed. I modsætning
til at hænge sig i smådetaljer, som f.eks. at en talent er et
pengestykke, når tkestens helhed faktisk taler om at manden betroede
dem sin *ejendom* og *herunder* også fodelte sin kontante formueandel,
men der står atså at han betroede sine tjenere sin 'ejendom' , så min
implicitte anskuelse er i harmoni med teksten og ikke i oposition til
teksten og den overordnede helhed og sammenhæng.

> [...]
> vi jo tolker resten af bibelen i blandt andet denne gruppe som om
> alt i den er velgennemtænkt bevidst og med vilje?

Ja, det er netop ikke en hovsa ting når Jesus fortæller en sådan
"opdigtet" historie for at lære os en "morale" og et pointe.

Og som nævnt overfor, da viser teksten sammenhæng og helhed, at der
rent faktisk var tale om andet end penge, - manden betroede nemlig
sine tjenere sin *ejendom' . læs hele beretningender begynder her:
Matt. 25:14 "Thi det er ligesom en Mand, der drog udenlands og kaldte
på sine Tjenere og overgav dem sin Ejendom; .... "

Og beretningen, lignelsen, får først sit rigtige udtryk og budskab når
den læses sammen med de øvrige lignelser der står i umiddelbar
tilknytning til netop denne lignelse.

Budskabet i disse lignelser tilsammen er enkel og klar: hvordan
forvalter vi vort liv? Passer vi de anledninger vi har fået, eller
forpasser vi dem? Det vi foretager os i dette liv har afgørende
betydning for vor "skæbne" i evigheden. Det er nu i dette liv vi skal
tage stilling, efter døden får vi ingen ny mulighed.

Beretningen om de betroede talenter står lige efter beretningen om de
10 brudejomfruer, hvoraf de 5 var rede og kom med, og de 5 ikke var
rede og derfor ikke kom med, og efter lignelsen om de betroede
talenter har vi lignelsen om verdensdommen, hvor fårene og bukkene
skilles i to grupper og får hver sin skæbne.

Kun i den samlede kontekst, i den fulde sammenhæng, kan lignelsen give
os det budskab som Jesus dengang brugte den til at ville illustrere
for sin tilhørere.

Netop dette med at se teksterne i deres sammenhæng, er et yderst
vigtigt tolkningsprincip. Hvis vi ikke er omhyggelige med vore
tolkningsprincipper kommer vi alt for let på afveje og i den forkerte
retning. Akkurat som hvis vi ikke er omhyggelige med at tolke et
landkort.

Fra : Jane

Dato : 29-08-03 18:16

Andreas Falck skrev i <news:iZx3b.62248$Kb2.2674455
@news010.worldonline.dk>:

> Man skal jo tage hele teksten i sammenhæng,

Jeg er ikke så god til det med sammenhæng.

> pengestykke, når tkestens helhed faktisk taler om at manden betroede
> dem sin *ejendom*

Det var lige dét der skulle til for at få mine øjne op. Det kan
være at der også var en butik inkluderet?
Nogle gange er jeg nødt til lige at få det "ind med skeer", det
er ikke for at genere dig eller andre. Sådan er jeg bare.
Til gengæld sidder min aha oplevelse her bedre fast end andre
ting jeg ikke har haft en aha oplevelse over.

> Beretningen om de betroede talenter står lige efter beretningen om de
> 10 brudejomfruer, hvoraf de 5 var rede og kom med, og de 5 ikke var
> rede og derfor ikke kom med

Den har jeg også lige brug for hjælp til. Hvis Jesus er så
tilgivende hvorfor tilgiver han dem så ikke at de kom for sent?
Er der grænser for hvornår han tilgiver og hvor hans kærlighed ender?

> retning. Akkurat som hvis vi ikke er omhyggelige med at tolke et
> landkort.

Jeg stoler på du kan hjælpe mig igen så jeg får en aha oplevelse
mere.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-08-03 01:44

> [...]

> tilgivende hvorfor tilgiver han dem så ikke at de kom for sent?
> Er der grænser for hvornår han tilgiver og hvor hans kærlighed

Jesus *er* tilgivende helt uden græsner. Men også her gælder det gamle
ordsprog der siger at man trække en hest til truget men ike tvinge den
til at drikke. Jesus tilgiver, men sprøgsmålet er om vi vil tage imod
den tilgivelse han allerede har til os.

Det er jo som med en gave; bliver den ikke modtaget og pakket ud, da
får modtageren jo heller ingen glæde af gaven. Vi får heller ingen
glæde af tilgivelsen og frelsen hvis ikke vi vil tage imod den.

Pg her har lignelsen om de 10 brudejomfruer faktisk også noget at lære
os. Der står at de fem var kloge og de fem var dårer. Alle 10 tog
deres lamper med sig, og de havde alle 10 olie i deres lamper. De
bekendte sig altså alle sammen til at være kristne (hvis vi li'som
skal "oversætte" den til brug for os i dag). Så længe der er olie i
lampen er der ingen is på koen, eller er det ko på isen, for de har jo
li'som, i al fald tilsyneladende, deres forhold til Gud i orden.

De går i kirke, de deltager sådan lidt i menighedens liv, de læser
sådan lidt sporadisk i Bibelen. Ind imellem synes de også præsten
egentlig sagde noget rimeligt fornuftigt. De betragtes faktisk af alle
som gode medlemmer i menigheden. Og ude blandt "normale folk" (hi hi -
jeg ku' ik' la' være!) bliver de også betragtet som gode
samfundsborgere. Man stole på dem, man kan regne med dem. Man har
tillid til dem. Jo alt i alt er disse 10 ganske gode borgere, både i
samfundet og i menigheden.

Men der *ER* altså alligevel en meget dybtgående og gennemgribende
radikjal forskel på disse to grupper. Men man skal faktisk kende dem
rigtig godt for egentlig at se denne forskel. Ja man skal faktisk have
et indgående kendskab til rigtig meget i deres hverdag og i deres
privatliv, for at være klar over denne forskel.

Forskellen mellem dem bliver tydelig når der er store problemer, når
det er vanskelige tider for den der bekender sig til at være en
troende kristen. Når situationen er sådan at man ligefrem bliver
latterliggjort for at stå ved at man er så "hjernelam" at tro på en så
gammel støvet bog. I dag, 2000 år senere da er vi da meget klogere, vi
ved da meget mere. Vi *ved* da i dag at Jesus da i al fald ikke kunne
have gjort rigtige bogstavelige mirakler: han kunne da ikke i
virkeligheden gå på vandet, mætte 5000 mænd *foruden* kvinder og børn,
han kunne da ikke gøre rigtige døde mennesker levende igen; - og sa
alt det der sludder med at han skulle være født af en jomfru, at han
skulle være en rigtig Messias, at han skulle være Guds Søn, at han
blev levende igen på tredjedagen efter sin død på korset! Nej hvor vil
I da hen, alt det der sludder er da ikke andet end myter og lgegender
et par smarte fyre fandt på engang for et par tusinde år siden!

Jo, når man som kristen står i den situation at blive hånet,
latterliggjort, kaldt hjernelam, evnesvag, småbegavet, ikke rigtig
klog, og at alt hvad man som kristen tror på strider imod al sund
fornuft, al normal logik, og ikke mindst mod alt hvad de forskellige
videnskabelige forskningsgrene har fundet ud. - I den situation vil
mængden dele sig. De der virkelig har en dyb og stærk tro, de der
virkelig ved hvad de tror, hvorfor de tror, og kan redegøre derfor, de
lader sig ikke så let slå ud af kurs.

Den anden gruppe, som i virkeligheden ikke har nogen særlig
grundfæstet tro, men kun sådan lige lidt til husbehov, smålæser sådan
lidt i bibelen, i al flad juleevangeliet bliver da læst sådan næsten
hvert år. De kommer egentlig mest i kirken som en "god vane", men
noget grundfaæstet budskab har de ikke. - Nej de har kun den lille
smule olie der er i lampen, de har ikke medbragt yderligere olie, de
har ikke grundigt studeret hvad, og hvorfor, de tror som præsten nu
siger de vel nok bør tro.

De andre, de kloge, de har medbragt reserveolie, de kan fylde på
lampen efterhådnen som den er ved at brænde ud. De studerer grundigt,
og efterprøver seriøst, sagligt, kritisk og ærligt alt hvad præsten
lirer af på talerstolen den ene gang om ugen hvor præsten nu engang
synligt for enhver passer sit præstearbejde (nåh jo, han brugte lige
en halv time mellem aftensmaden og TV-avisen til lige at flikke et par
noter sammen til den kommende søndags prædiken) Disse ti kloge og
fornuftige har sørget for hele tiden at have friske forsyninger, - de
andre har taget meget let på det, de dersens myter i den der gamle
bog, jo de er da meget gode at læse og de indholder da en ganske god
morale. Men historiske kendsgerninger! Nej hvor vil I da hen! Det har
videnskaben da for længst aflivet!!

På et tidspunkt da er der ikke mere olie i deres lamper, troen er ved
at uddø, den er efterhånden helt udvandet og er mere blevet til sådan
en lallefin filosofiagtig sammenkog af intetsigende floskler og pæne
ord, - men reelt indhold, nej da, vi lever jo da i det 21. århundrede
og er da heldigvis blevet så meget klogere.

Du husker ham den ene med den dersens talent han ikke rigtig ville
tage sig af! Han gemte den godt, han gravede den ned i jorden. Man
skal jo ikke reklamere alt for meget med at man er sådan en af de
dersens halvskøre kugler der render rundt og ser så højhellige ud med
folde hænder og hovedet andægtigt bøjet! Næh nej, vi begraver vort
talent, vi har kun lige en bette skvulp olie i vores lampe.

Og det ene år efter det andet går, og der er egentlig ikke rigtig ret
mange der helt har opdaget at vi egentlig sådan er medlem af en
kristen krike, vi har nelig skjult og gemt det dersens betroede talen
rimeligt godt.

Men *SÅ* sker der noget. "Da kom der en stor trngsel over verden, hvis
lige hidtil aldrig har fundet sted og hvis lige aldrig senere skal
komme" og det hele slutter med at Jesus kommer igen i al sin Himmelske
Kongelige Majæsæt med en utællige skare af engle. Han kommer for at
hente de troende, han kommer for at redde dem ud af trængslen som
kommer over hele jorderige.

De fem kloge har olie nok i deres lamper, de har en stærk tro, de har
foldt ud, de har tålt at man har forfulgt dem, de har tålt man har
latterliggjort dem. De har en stadig og konstant kontakt med deres
Herre og Frelser, de har Guds Ånd i deres hjerter (symboliseret ved
olien). - De fem dårer har nu ikke mere olie, de har sådan li'som
mistet kontakten, den daglige og konstante kontakt, med deres Herre og
Frelser, de har aldrig sådan rigtig for alvor lukket op så de kunne
modtage Guds Ånd i deres hjerter.

De fem dårer siger til de fem kloge: "giv os noget af jeres olie, for
nu kan vi da godt se at vi skulle have sørget for det der for længe
siden!. Men nixen bixen, nu er det for sent. Vi får chancen *her* i
livet. Når løbet først er kørt, vi enten er døde, eller Jesus kommer
igen medens vi er i live, da har vi forspildt vor chance. Vi skal
"dømmes efter hver en gerning vi her i livet har gjort" står der.

Og jeg kan ikke frelses på et andet menneskes tro, og et andet
menneske kan ikke frelses på grundlag af min tro. Det er en helt
personlig sag mellem det enkelte menneske og Gud.

Vi kommer altså ikke med toget år vi føst stiller op fem minutter
efter at det er kørt. Det er som i Noas dage, de åd og drak, tog til
ægte og gav til ægte, lige til den dag Noa gik ind i arken og søren
blev lukket efter ham. Da døren først var lukket, var toget kørt. Da
blev der ikke givet en ny chance. Fortabelsen var en realitet for
tåberne der ikke i tide havde sørget for at forberede sig. Og frelsen
var sikret for dem der med glæde og taknemmelighed havde taget imod
den frelse som Jesus med sit blod havde skaffet tilveje ved at dø på
korset for hver enkelt af os.

Ja, dette er blot noget af det denne lignelse kan fortælle os, - og
den kan fortælle os meget andet, og om mange andre ting! Ja hele
Bibelen er faktisk fuld af den slags advarsler till os om ikke at
forspilde den chance vi her og nu har. I morgen kand et være for sent.
Det er jo slet ikke sikkert at vi lever i morgen, eller at vi lever
hele dagen i morgen. Lad os smede medens jernet er varmt, og lad os
stå på toget *inden* det kører, og lad os fylde vore lamper godt op
medens det stadig er tid dertil!

Tja, det blev altså en smule længere end jeg havde planlagt, - men
håber da alligevel du ka' hitte lidt rede i det jeg fik skrevet

[ ... ]
> Jeg stoler på du kan hjælpe mig igen så jeg får en aha oplevelse
> mere.

Jeg skal da gøre mit bedste! - Og så må tiden jo vise om det er godt
nok

Fra : Jane

Dato : 30-08-03 04:14

Andreas Falck skrev i <news:HrS3b.62624$Kb2.2711762
@news010.worldonline.dk>:

> Jeg skal da gøre mit bedste! - Og så må tiden jo vise om det er godt
> nok

Altså havde jeg nu bare haft dig til at undervise mig i kristendom
i skolen så havde jeg jo været klog i dag. Du er god til at forklare
og åbne mine øjne. Jeg skal lige lade dine informationer synke til
bunds indenin men jeg har ihvertfald en chance nu for at forstå det
her.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-08-03 12:24

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

[ ... ]
>jeg har ihvertfald en chance nu for at forstå det her.

Det var så også mit håb

Fra : erik larsen

Dato : 04-09-03 16:44

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse
> Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

klip

> [...]
> hele dagen i morgen. Lad os smede medens jernet er varmt, og lad os
> stå på toget *inden* det kører, og lad os fylde vore lamper godt op

Kære Andreas, men kan ikke skræmme nogen til at blive kristen i dag for som
du siger, I morgen er det for sendt.

Man bliver først kristen den dag man bliver mødt af Jesus og Han letter ens
byrte, det der med at man ved at blive adventist og tro på deres lærdom
frelser ingen. Men omvendelse dåb og Helligåndens gave(r) tungetale
helbredelser osv, er en god fundament for frelsen.

De ti brudejomfruer er et godt eksempel på hvor vigtig det er at være døbt
med Guds Ånd.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-08-03 00:49

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

[ ... ]
> Super lækkert at du gad at skrive det ned til mig når nu deres
> hjemmeside ikke var så tilgængelig. Mange tak.

Så fik jeg tid til at poste de næste par punkter også!

11. Menigheden
Menigheden er det samfund af troende, der bekender Jesus Kristus som
Herre og Frelser. Ligesom Guds folk på Det gamle Testamentes tid er vi
kaldet ud fra verden, og vi slutter os sammen for at tilbede, for at
nyde fællesskabet, for at få vejledning i ordet, for at fejre Herrens
nadver, for at kunne tjene hele menneskeheden og for at kunne forkynde
evangeliet over hele verden. Menigheden har sin autoritet fra
Kristus - Ordet, som blev menneske - og fra Den hellige Skrift, som er
det skrevne ord. Menigheden er Guds familie. Den er antaget af ham som
Guds børn. Dens medlemmer lever i den nye pagt. Menigheden er Kristi
legeme, et samfund af troende, for hvem Kristus selv er hovedet.
Menigheden er den brud, for hvem Kristus døde, for at han kunne
hellige og rense den. Når han kommer tilbage som sejrherre, vil han
tage en herliggjort menighed til sig, de trofaste fra alle tider, som
han har købt med sit blod, uden plet eller rynke, men hellige og
dadelfrie.

Bibeltekster
Første Mosebog 12,3
Apostlenes Gerninger 7,38
Paulus' Brev til Efeserne 4,11-15;3,8-11
Matthæusevangeliet 28,19.20;16,13-20;18,18
Paulus' Brev til Efeserne 2,19-22;1,22.23;5,23-27
Paulus' Brev til Kolossenserne 1,17.18

12. Guds sidste menighed og dens mission
Den universelle menighed består af alle, der i sandhed tror på
Kristus. I de sidste dage, en tid med udbredt frafald, vil en rest
holde fast ved Guds bud og troen på Jesus. Denne rest forkynder, at
Guds doms time er kommet, at der er frelse gennem Kristus, og at hans
genkomst er nær. Denne forkyndelse symboliseres ved de tre engle i Åb
14, den finder sted samtidig med domshandlingen i Himmelen og
resulterer i anger, omvendelse og reformation blandt menneskene på
jorden. Hver enkelt troende er kaldet til at tage personlig del i
denne verdensomspændende vidnetjeneste.

Bibeltekster
Johannes' Åbenbaring 12,17;14,6-12;18,1-4
Paulus' Andet Brev til Korintherne 5,10
Judas' Brev 3,14
Peters Første Brev 1,16-19
Peters Andet Brev 3,10-14
Johannes' Åbenbaring 21,1-14

13. Enhed i Kristi legeme
Menigheden er et legeme med mange lemmer, kaldet fra alle folkeslag,
stammer, tungemål og folk. I Kristus er vi en ny skabning. Særpræg i
race, kultur, uddannelse og nationalitet eller forskel på høj og lav,
rig og fattig, mand og kvinde må ikke skabe splittelse blandt os. Vi
er alle lige i Kristus, der med en Ånd har bundet os sammen i et
fællesskab med ham og med hinanden. Vi skal alle tjene og lade os
tjene uden partiskhed eller forbehold. Gennem åbenbaringen af Jesus
Kristus i Skriften er vi fælles om samme tro og håb, og vi aflægger
det samme vidnesbyrd over for alle. Dette fællesskab har sin
oprindelse i den treenige Gud, der har antaget os som sine børn.

Bibeltekster
Paulus' Brev til Romerne 12,4-5
Paulus' Første Brev til Korintherne 12,12-14
Matthæusevangeliet 28,19-20
Salmernes Bog 133,1
Paulus' Andet Brev til Korintherne 5,16-17
Apostlenes Gerninger 17,26-27
Paulus' Brev til Galaterne 3,27.29
Paulus' Brev til Kolossenserne 3,10-15
Paulus' Brev til Efeserne 4,14-16;4,1-16
Johannesevangeliet 17,20-23

14. Dåben
Ved dåben bekender vi vor tro på Jesu Kristi død og opstandelse og
bevidner, at vi er døde fra synden og har til hensigt at vandre i et
helt nyt liv. Derved anerkender vi Kristus som Herre og Frelser,
bliver hans børn og optages som medlemmer af hans menighed. Dåben er
et symbol på vor forening med Kristus, vore synders forladelse og vor
modtagelse af Helligånden. Dåben sker ved nedsænkning i vand og er
betinget af bekendelse af tro på Kristus og vidnesbyrd om anger over
synd. Dåben udføres, efter at man er blevet undervist i Den hellige
Skrift og har antaget dens lære.

Bibeltekster
Paulus' Brev til Romerne 6,1-6
Paulus' Brev til Kolossenserne 2,12.13
Apostlenes Gerninger 16,30-33;22,16;2,38
Matthæusevangeliet 28,19.20

15. Herrens nadver
I Herrens nadver Far vi del i symbolerne på Jesu legeme og blod og
giver derved udtryk for troen på ham, vor Herre og Frelser. I
nadverens erfaring er Kristus til stede for at møde og styrke sin
menighed. Når vi deltager i nadveren, forkynder vi med glæde Herrens
død, indtil han kommer. Vor forberedelse til nadveren må omfatte
selvransagelse, anger og bekendelse. Jesus Kristus indstiftede
fodtvætningen som et udtryk for fornyet renselse, for at symbolisere
villighed til at tjene hinanden i ydmyghed, som Kristus viste det, og
for at forene vore hjerter i kærlighed. Nadvergudstjenesten er åben
for alle troende kristne.

Bibeltekster
Paulus' Første Brev til Korintherne 10,16.17;11,23-30
Matthæusevangeliet 26,17-30
Johannes' Åbenbaring 3,20
Johannesevangeliet 6,48-63;13,1-7

Fra : AF

Dato : 12-09-03 07:21

> [...]

> hjemmeside ikke var så tilgængelig. Mange tak.

Så fik jeg tid til at poste de næste par punkter også!

16. Åndelige gaver
I enhver tidsalder skænker Gud åndelige gaver til medlemmerne af sin
menighed. Disse gaver skal det enkelte medlem benytte sig af i
kærlighedens tjeneste til menighedens og menneskehedens fælles bedste.
Givet ved Helligåndens mellemkomst, han, som tildeler det enkelte
medlem efter sin vilje, repræsenterer disse gaver alle de evner og
tjenester, som menigheden behøver for at kunne udføre de opgaver, Gud
har betroet den. Ifølge Den hellige Skrift omfatter disse gaver tro,
nådegaver til at helbrede, profetere, forkynde, undervise, styre,
forlige, øve barmhjertighed, selvopofrende tjeneste og næstekærlighed
til hjælp og opmuntring for mennesker. Nogle medlemmer er kaldet af
Gud og udrustet af Ånden for at gøre tjeneste i menigheden som hyrder,
evangelister, apostle og lærere. Der er et særligt behov for disse
nådegaver, for at medlemmerne kan blive udrustet til tjeneste, for at
opbygge menigheden til åndelig modenhed og fremelske enhed i tro og
kundskab om Gud. Når medlemmerne gør brug af disse åndelige gaver som
trofaste husholdere over Guds mangfoldige nåde, er menigheden
beskyttet mod den nedbrydende indflydelse af falsk lære. Den vokser
med en vækst, som er fra Gud, og opbygges i tro og kærlighed.

Bibeltekster
Paulus' Brev til Romerne 12,4-8
Paulus' Første Brev til Korintherne 12,9-11.27.28
Paulus' Brev til Efeserne 4,8.11-16
Apostlenes Gerninger 6,1-7
Paulus' Første Brev til Timotheus 2,1-3
Peters Første Brev 4,10.11

17. Profetiens gave
Helligånden har givet menigheden den profetiske gave. Denne gave er
også et kendetegn på menigheden i de sidste dage og er kommet til
udtryk gennem Ellen G. Whites tjeneste. Da hun er Herrens budbringer,
er hendes skrifter en varig og pålidelig sandhedskilde til trøst,
vejledning, belæring og irettesættelse. De giver klart udtryk for, at
Bibelen er det grundlag, hvormed al undervisning og erfaring skal
prøves.

Bibeltekster
Joels Bog 3,1.2
Apostlenes Gerninger 2,14-21
Brevet til Hebræerne 1,1-3
Johannes' Åbenbaring 12,17;19,10

18. Guds lov
De store principper i Guds lov er udtrykt i De ti Bud og virkeliggjort
i Kristi liv. De udtrykker Guds kærlighed, vilje og hensigt vedrørende
menneskenes adfærd og indbyrdes forhold og er bindende for alle
mennesker til alle tider. De ti Bud er grundlaget for Guds pagt med
sit folk og målestokken i Guds dom. Gennem Helligåndens virke påpeger
budene synd og får os til at føle vort behov for en frelser. Frelsen
skænkes helt af nåde og ikke på grund af gerninger, men dens frugt
viser sig i lydighed mod budene. Denne lydighed udvikler den
kristelige karakter og resulterer i en følelse af fred og glæde.
Lydigheden er et bevis på vor kærlighed til Herren og vor omsorg for
vore medmennesker. Troens lydighed beviser, at Kristus har magt til at
forvandle menneskers liv og styrker derved det kristne vidnesbyrd.

Bibeltekster
Anden Mosebog 20,1-17
Salmernes Bog 40,8.9
Matthæusevangeliet 22,36-40
Femte Mosebog 28,1-14
Matthæusevangeliet 5,17-20
Brevet til Hebræerne 8,8-10
Johannesevangeliet 16,7-10
Paulus' Brev til Efeserne 2,8-10
Johannes' Første Brev 5,3
Paulus' Brev til Romerne 8,3.4
Salmernes Bog 19,8-15

19. Sabbatten

Fra : erik larsen

Dato : 17-09-03 03:07

"AF" <AP14412552@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> vi med glæde iagttager disse hellige timer fra aften til aften, fra
> solnedgang til solnedgang, mindes vi Guds gerninger i skabelsen og

3 Mos 25 v1 Herren talte til Moses på Sinajs bjerg og sagde: v2 Tal til
israelitterne og sig til dem: Når I kommer ind i det land, jeg vil give jer,
skal landet holde sabbatshvile for Herren. v3 Seks år skal du tilså din
mark, og seks år skal du beskære din vingård og høste afgrøden; v4 men i
det syvende år skal landet holde fuldstændig hvile, en sabbat for Herren; da
må du ikke tilså din mark eller beskære din vingård. v5 Hvad der har sået
sig selv efter din høst, må du ikke høste, og druerne fra de ubeskårne
ranker må du ikke plukke. Landet skal have et hvileår. v6 Hvad landet i
løbet af sin sabbat selv frembringer, skal I have til føde, du selv og dine
trælle og trælkvinder, dine daglejere og de tilflyttere, der bor hos dig; v7
også dit kvæg og de vilde dyr i dit land skal have dets afgrøde til føde.

Glem ikke sabbatåret høre med til Guds sabbat

Erik L

Fra : AF

Dato : 17-09-03 06:45

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]
> Glem ikke sabbatåret høre med til Guds sabbat

Glem ikke at du endnu ikke har fattet en brik af noget som helst.

Fra : erik larsen

Dato : 17-09-03 12:11

> erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Glem ikke at du endnu ikke har fattet en brik af noget som helst.

hvad jeg ikke fatter er at Adventisterne har fået en spiciel sabbat aftale
med Gud; helt uden om Bibelen og Moseloven ??

Erik L

Fra : AF

Dato : 17-09-03 16:55

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]
> hvad jeg ikke fatter er at Adventisterne har fået en spiciel sabbat
> aftale med Gud; helt uden om Bibelen og Moseloven ??

Du fortsætter blot med at udstille din dumhed og uvidenhed.

Hvornår lader du dig omvende og salve med den sande Guds Helligånd, i
stedet for den bagvaskelses- og løgneånd du i dag er "salvet" med!

Fra : erik larsen

Dato : 17-09-03 17:22

> erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Du fortsætter blot med at udstille din dumhed og uvidenhed.

Dumhed, enhver kan læse Guds forordninger om sabbaten i Moseloven, og der
ved forstå at adventisternes sabbat er ikke Moselovens eller Guds sabbat.

> Hvornår lader du dig omvende og salve med den sande Guds Helligånd, i
> stedet for den bagvaskelses- og løgneånd du i dag er "salvet" med!

samme grammefon plade igen

Erik L

Fra : AF

Dato : 17-09-03 18:30

> [...]

og
> der ved forstå at adventisternes sabbat er ikke Moselovens eller

Du har påbenbart ikke format til at fatte forskellen på hvad der blev
indført helt fra skabelsen, og så de ceremonielle ting der senere blev
inført og skulle vise frem til den lovede Messias.

Du fortsætter blot i den gamle skure med at udtale dig om alt det du
ikke fatter en dyt af.

Fra : erik larsen

Dato : 18-09-03 04:12

> [...]
> indført helt fra skabelsen, og så de ceremonielle ting der senere blev
> inført og skulle vise frem til den lovede Messias.

I begyndelsen skabte Gud også mennesket som mand og kvinne, 1 Mos 2v24
Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de
bliver ét kød.

Hvorfor overholder adventisterne så ikke alt fra begyndelsen ?

> Du fortsætter blot i den gamle skure med at udtale dig om alt det du
> ikke fatter en dyt af.

Du svare heller ikke på om du holder hele Guds sabbat ? 3 Mos 23 & 25

Erik L

Fra : AF

Dato : 18-09-03 08:52

> [...]

hustru,
> og de bliver ét kød.
>
> Hvorfor overholder adventisterne så ikke alt fra begyndelsen ?

Gør de da ikke det?

[ ... ]

> Du svare heller ikke på om du holder hele Guds sabbat ? 3 Mos 23 &
> 25

Du har endnu ikke redegjort for hvad du mener med dit spørgsmål, ud
over at du udslynger en påstand!

Hvis du vil indgå i en daglig og seriøs debat vil jeg gerne følge op
på det.

Fra : erik larsen

Dato : 18-09-03 18:18

> erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:
>
> [ ... ]
> hustru,

> Gør de da ikke det?

Nej, ikke alle, jeg har kendt SDA der ikke holdte sig til samme kvinde hele
livet.

> [ ... ]

> Du har endnu ikke redegjort for hvad du mener med dit spørgsmål, ud
> over at du udslynger en påstand!

Sabaten ordningen kom med loven om sabbaten, før loven kom var der ingen der
skulle holde sabat fordi Gud ikke havde befalet det.

> Hvis du vil indgå i en daglig og seriøs debat vil jeg gerne følge op
> på det.

Du svæver hele tiden uden om og svare aldrig på om du også holder Guds
sabbat. DVS den sabbat Gud har indført ved Mose-loven, før Moses var der
ingen lov om sabbat ??

Erik L

Fra : AF

Dato : 18-09-03 19:55

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]
> Nej, ikke alle, jeg har kendt SDA der ikke holdte sig til samme
> kvinde hele livet.

Ikke alkle mennesker er fuldkomne og syndfrie, heller ikke
adventister, men hvad har det egentlig med Syvende Dags
Adventistkirken at gøre, at der er enkelte medlemmer der ikke lever op
til "standarden"?

Du lever vel heller ikke selv op til standarden i alt og hele hele
tiden?

[ ... ]

> Du svæver hele tiden uden om og svare aldrig på om du også holder
Guds
> sabbat. DVS den sabbat Gud har indført ved Mose-loven, før Moses var
> der ingen lov om sabbat ??

Jo der var en sabbat, og dermed en sabbatslov, før Moseloven blev
givet på Sinai Bjerg.

Vil du debatere det seriøst på et sagligt grundlag, da vil jeg gerne
være med!

Jeg vil ikke debatere på et forkert og grundløst sæt af
forudsætninger, og den måde du opstiller dit spørgsmål på indikerer et
grundløst og uholdbart paradigme.

Fra : Jane

Dato : 17-09-03 21:11

erik larsen skrev i

> Glem ikke sabbatåret høre med til Guds sabbat

Hvordan gør eventuelle adventister for at sikre sig de kun får
at spise afgrøder der er avlet efter denne filosofi? Har de et
mærke ligesom "økologi" og "biodynamisk"?

Må landmanden vælge seperete sabbatår for hver mark, eller er
det alle hans marker som ikke må dyrkes det syvende år? Hvis
det er sidstnævnte, må han da godt nok være økonomisk stærk de
andre syv år for at kunne holde fri det syvende, men hvad
med hvad gør han hvis det selvsåede græs ikke er nok til hans
kvæg og må han malke det?

Jane

Fra : AF

Dato : 17-09-03 21:27

> [...]

> andre syv år for at kunne holde fri det syvende, men hvad
> med hvad gør han hvis det selvsåede græs ikke er nok til hans

Det er blot Erik der ikke har fattet en dyt af hvad sabbatsåret hvert
syvende år symboliserede og viste frem til, og hvad jubelåret hvert
50. år symboliserede og viste frem til.

Både sabbatsår og jubelår indgik i ceremonielt system der skulle pege
fremad til den kommende Messias. Med denne Messias' komme var der ikke
længere brug for de fremadvisende symboler.

Disse fremadvisende ceremonielle symboler blev givet genne "Moseloven"
som blev givet til Moses efter udvandringen fra Egypten ca. 1500 år
f.v.t.

Den ugentlige sabbat har sin oprindelse helt tilbage fra skabelsen, og
indgår således ikke i det ceremonielle fremadvisende symbolsystem, der
skulle vise frem til den lovede Messias.

Sabbaten blev indstiftet i forbindelse med skabelsesugen, og blev
således indstiftet før syndefaldet i Edens Have. *Alle* de
ceremonielle symboler blev indstiftet *efter* syndefaldet, og havde
til hensigt, skridt for skridt, og gradvist, at undervise det faldne
menneske i evangeliet om den kommende Messias (Frelser), der skulle
frelse og udfri det faldne menneske fra syndens fangarme, så mennesket
atter kunne forenes og forliges med Gud i et kommende syndfri Paradis.

Men som allerede nævnt, har Erik i sin blindhed og hadske angrebslyst
mod alt og alle, ikke forstået en pind af hvad hele evangeliet og
frelsesplanen går ud på. Han er ikke i stand til at kunne skelne de
forskellige elementer ud fra hinanden.

Kort kan det siges at generelt har alt hvad der har fremadvisende
symbolværdi karakter af midlertidighed, og hører dermed til det der
kaldes "den gamle pagt" som oprindeligt blev indstiftet da mennesket
var faldet i synd, men i sin helhed blev givet i samlet form af Gud
til Moses i forbindelse med lovgivningen på Sinai Bjerg.

Alt hvad der ikke har denne midlertidighedens karakter tilhører det
der kaldes "den nye pagt", uanset tidspunktet for dets ikrafttræden.
Guds 10 Bud har ikke et sådant midlertidighedens karakter, og er et
udtryk for Guds fuldkomne karakter, og dermed det "spejl" vi kan bruge
til at afgøre hvad der er synd (lovbrud) og hvad der ikke er synd
(lovbrud).

Håber dette kan bringe dig en lille smule klarhed over problematikken
i dette.

Fra : Jane

Dato : 17-09-03 22:51

AF skrev i <news:2s3ab.2946$Ft4.1985@news.get2net.dk>:

> Både sabbatsår og jubelår indgik i ceremonielt system der skulle pege
> fremad til den kommende Messias.

De grupperinger der ikke anerkender Jesus som messias har altså
stadig disse sabbatår?

> Med denne Messias' komme var der ikke
> længere brug for de fremadvisende symboler.

Takker for opklaringen.

Jane

Fra : AF

Dato : 17-09-03 22:54

> De grupperinger der ikke anerkender Jesus som messias har altså
> stadig disse sabbatår?

Jeg ved ærligt talt ikke hvor strengt den slags bliver overholdt af
jøder i dag!

Der er i al fald en meget stor gruppe ikke-religiøse jøder der ikke
tager den slags særligt alvorligt eller højtideligt.

Ligeså skal der vel nok være en bette gruppe ultraortodokse der tager
det langt mere strengt.

Fra : erik larsen

Dato : 18-09-03 04:31

> [...]
> andre syv år for at kunne holde fri det syvende, men hvad
> med hvad gør han hvis det selvsåede græs ikke er nok til hans

Nej sabbat og sabbat året er afskaffet, det sørgede Jesus for. Men en kvinde
ved navn Ellen Whit fik den ide, at hvis man kunne blive frelst ved at holde
sabbaten.

Nu siger Andreas at han holder Guds sabbat og jeg bringer omfanget af Guds
sabbat for at få ham til at indse at ingen kan holde Guds sabbat, heller
ikke Andreas.

Erik L

Fra : AF

Dato : 18-09-03 08:51

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]
> Nej sabbat og sabbat året er afskaffet, det sørgede Jesus for.

Hvor ser du i evangelierne at Jesus har afskaffet sabbaten? Vis mig
det skriftsted hvor Jesus siger at sabbaten ikke længere har gyldighed

> Men en kvinde ved navn Ellen Whit fik den ide, at hvis man
> kunne blive frelst ved at holde sabbaten.

Nu udtaler du dig igen mod bedre vidende!

Kan du vise mig et eneste citat hvor Ellen White gør det klart at man
frelses ved at holde sabbaten (frelse ved gerninger)?

> Nu siger Andreas at han holder Guds sabbat og jeg bringer omfanget
> af Guds sabbat for at få ham til at indse at ingen kan holde Guds
> sabbat, heller ikke Andreas.

Nej, du fremsætter et postualt du endnu ikkehar formået at underbygge.

Kom frem med noget seriøst og underbygget, så vi kan tage en seriøs og
saglig debat om emnet.

Fra : Jane

Dato : 18-09-03 13:14

erik larsen skrev i

> Nej sabbat og sabbat året er afskaffet, det sørgede Jesus for. Men en
> kvinde ved navn Ellen Whit fik den ide, at hvis man kunne blive frelst
> ved at holde sabbaten.

Hvilken gren af kristendommen repræsenterer hun?
Smid gerne et link hvis du ikke vil uddybe selv.

- er ikke lige så interesset i dine tolkninger af hvad Andreas har
sagt så den del gider jeg ikke kommentere

Jane

Fra : erik larsen

Dato : 21-09-03 22:27

> erik larsen skrev i

> Hvilken gren af kristendommen repræsenterer hun?
> Smid gerne et link hvis du ikke vil uddybe selv.

http://www.innsyn.com/sda/egw_no11.htm

http://www.egwestate.andrews.edu/

http://www.ellenwhite.org/

Erik L

Fra : AF

Dato : 21-09-03 22:39

> http://www.innsyn.com/sda/egw_no11.htm
>
> http://www.egwestate.andrews.edu/
>
> http://www.ellenwhite.org/

Og hvad om Erik så lige fortalte en lille smule om hvad de tre link
reelt dækker over?

Men det kunne jo ikke falde dig ind, for så mister hans smædemission
jo sin mening!

det er kun dette link: http://www.egwestate.andrews.edu/ af de 3 der
repræsenterer noget der kan kaldes en officiel repræsentation.

De 2 andre er vel nærmest det man kan kalde "hadesider"! - Men den
slags ting kan man jo ikke forvente at den "åndsdøbte" Erik kunne
finde på at oplyse!

Fra : erik larsen

Dato : 21-09-03 22:49

> Og hvad om Erik så lige fortalte en lille smule om hvad de tre link
> reelt dækker over?

Klik og læs, Kære Andreas

> [...]
>
> De 2 andre er vel nærmest det man kan kalde "hadesider"! - Men den
> slags ting kan man jo ikke forvente at den "åndsdøbte" Erik kunne

Hved du hvad kære Andreas, du skriver faktisk mere om mig end du skriver om
Jesus

Erik L

Fra : AF

Dato : 21-09-03 22:59

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]
> Kære Andreas

Hvad med at nøjes med at skrive hvad du mener, det ville klæde dig
langt bedre

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 15:50

AF skrev i <news:bUobb.1163$S72.737@news.get2net.dk>:

> De 2 andre er vel nærmest det man kan kalde "hadesider"! - Men den
> slags ting kan man jo ikke forvente at den "åndsdøbte" Erik kunne
> finde på at oplyse!

Jeg tror det kræver lidt af en person at være i stand til kildekritik.
personligt skulle jeg bare bruge de links til at finde ud af hvem han
var ved at angribe, så jeg havde nok været skuffet hvis han havde givet
mig en officielt side. Men jeg fandt ud af at Ellen har et eller andet
med mormoner at gøre.

Jane

Fra : AF

Dato : 22-09-03 16:46

> [...]
> var ved at angribe, så jeg havde nok været skuffet hvis han havde
> givet mig en officielt side. Men jeg fandt ud af at Ellen har et

Ja det er hvad de dersens to hadesider gerne vil have folk til at tro,
men sandheden og virkeligheden er en helt anden. Ellen White har
*aldrig* haft noget som helst med mormonerne at gøre, ud over at hun,
som så mange andre mennesker, har læst nogle af deres bøger.

Ellem G. white (født: Harmon) og hendes mand James White var med til
at grundlægge Adventisterne i 1860'erne og de var også med i
Millerbevægelsen, startet af William Miller. Ellen White var ca. 17-18
år gammel i 1844 da Millerbevægelsen løb ind i "Den store Skuffelse"
idet de troede at Jesus ville komme igen i oktober måned 1844.

Med denne skuffelse gik Millerbevægelsen i opløsning, og mange forlod
helt den kristne tro, men der var andre der fortsatte med at studere
Bibelen for at finde ud af hvad det var de havde fejltolket i deres
forsøg på at forstå profetierne. Ved denne efterfølgende dybdestudium
fandt de ud af at de havde taget helt fejl i deres forståelse af nogle
grundlæggende principper for tolkning af profetier.

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 16:53

AF skrev i <news:FOEbb.1056$Ys1.713@news.get2net.dk>:

> [...]
> *aldrig* haft noget som helst med mormonerne at gøre, ud over at hun,
> som så mange andre mennesker, har læst nogle af deres bøger.

Så kan jeg bedre forstå hvordan Erik tror han kan sætte sig ind i
hendes tankegang.

Jane

Fra : AF

Dato : 22-09-03 16:55

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

> Så kan jeg bedre forstå hvordan Erik tror han kan sætte sig ind i
> hendes tankegang.

Erik giver udtryk for den opfattelse, at ingen ved mere om andres tro
end han gør, og i virkeligheden ved han stort set slet ingen ting, ud
over nogle forvanskede, forfalskede og forvrængede minibrudstykker.

Dét er Erik i en nøddeskal! - desværre

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 15:48

erik larsen skrev i <news:3f6e1793$0$13173$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> http://www.innsyn.com/sda/egw_no11.htm

Tak. Jeg skal jo lige ind i terminologien. Jeg kan jo ikke vide om
Ellen og SImon var nogle som skrev herinde.

Jane

Fra : AF

Dato : 22-09-03 16:47

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

> erik larsen skrev i

> Tak. Jeg skal jo lige ind i terminologien. Jeg kan jo ikke vide om
> Ellen og SImon var nogle som skrev herinde.

Den side Erik i sit sædvanlige ønske om forvanskning der har henvist
giver et decideret forvrænget og helt falsk billede. Og det ved Erik
sikkert ganske godt, ellers havde han fundet en anden side at henvise
til.

Fra : jørgen

Dato : 27-08-03 12:31

> [...]
> leve videre uafhængigt af legemet.... Derfor afviser de tanken om
> et evigt brændende Helvede som et altid varende pinested,

Men netop dette punkt står i vel ret alene med. Lærte Luther og Calvin også
annihilation?

mvh jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 12:39

jørgen au_536@lite.dk skrev dette:

[ ... ]>> Adventister tror ikke, at mennesket ejer en "udødelig sjæl",
der

> Men netop dette punkt står i vel ret alene med. Lærte Luther og
> Calvin også annihilation?

Nu er det jo alt andet lige langt mere væsentligt hvad Bibelen lærer
end hvad Luther og Calvin lærer!

Fra : jørgen

Dato : 27-08-03 13:16

> [...]
> der

> Nu er det jo alt andet lige langt mere væsentligt hvad Bibelen lærer

Jo, men jeg mener ikke at bibelen lærer annihilation. Her er nogen
argumenter imod annihilationslæren:

The teaching that when a person dies, he is annihilated, most often this
doctrine is applied to the wicked, thereby negating eternal hell fire. This
is contradicted by the Bible in Matt. 25:46 which says "And these will go
away into eternal punishment, but the righteous into eternal life." Also,
degrees of punishment will be given on the Day of Judgment (Rev. 20:11-15).
If all, or only the wicked are annihilated, then degrees of punishment would
be pointless.

Dette er et uddrag fra en hjemmeside der hedder carm, men jeg tror du finder
samme argumenter i mange andre kristne sammenhænge og teologiske lærebøger.

mvh jørgen.

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 18:26

Andreas Falck skrev i <news:7M03b.59008$Kb2.2613371
@news010.worldonline.dk>:

> Nu er det jo alt andet lige langt mere væsentligt hvad Bibelen lærer
> end hvad Luther og Calvin lærer!

Jg aner ikke vhem Calvin er (kommer til at tænke på Steen og
Stoffer, kan ikke gøre for det) men hvad angår Luther vil det
da være ok i mine øjne at nævne hvad han siger om tingene,
i et land med en Luthersk folkekirke er det vel en ikke helt
ligegyldig ting? Selv oom jeg ikke tvivler på at også han nok
også har sagt noget ligegyldigt af og til.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 18:46

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

[ ... ]

> Jg aner ikke vhem Calvin er (kommer til at tænke på Steen og
> Stoffer, kan ikke gøre for det)

Det er da helt i orden at komme til at tænke Steen og Stoffer

Calvin var en anden meget betydningsfuld reformator. Og hvis jeg ikke
husker helt forkert var han samtidig med Luther.

> [...]
> ligegyldig ting? Selv oom jeg ikke tvivler på at også han nok
> også har sagt noget ligegyldigt af og til.

Naturligvis er det i orden at nævne, og henvise, til Luther, men
Luther har ikke en autoritet der står over den bibelske autoritet. Alt
hvad Luther, og alle mulige andre teologer og skriftfortolker siger,
skal vi afprøve med med Bibelens ord. Siger disse "skriftlærde" noget
der ikke kan stå prøve (noget der ikke kan verificeres ud fra Bibelen)
da er der dermed stor sandsynlighed for at det der bliver fremlagt
ikke er den sande bibelske lære.

Men igen; - naturligvis er det en god og rigtig ting at citere Luther
(og andre store bibeltolkere), for det at studere (læse) hvad disse
har sagt, kan være med til at kaste et et større lys over den tekst
man har til debat, og dermed er der større chancer for at man kan
finde frem til hvad der egentlig og reelt menes med den tekst man har
til debat.

Men den går ikke hvis man ved et citat fra Luther (eller andre) vil
afgøre et tolkningsspørgsmål, idet man vil bruge Luther som den
absolutte autoritet.

Jeg ved ikke om jeg fik dette forkalret tydeligt nok, eller om det
blev for knudret? - Blev det lidt for knudret, da må du bare spørge
løs

Fra : Jane

Dato : 27-08-03 19:20

Andreas Falck skrev i <news:u763b.60741$Kb2.2627949
@news010.worldonline.dk>:

> Men den går ikke hvis man ved et citat fra Luther (eller andre) vil
> afgøre et tolkningsspørgsmål, idet man vil bruge Luther som den
> absolutte autoritet.

Jamen jeg vil da syntes at hvis det for en person kan være
afgørende hvad Luther har sagt så er det interessant, som du
nok har opdaget er jg lige så fascineret af små kulter og
retninger i kristendommen som de store linjer. Jeg har set
flere udsendelser om Amish folket og Menonitterne end jeg har
om Lutheranske men derfor er Lutheranske ikke uinteressante.

Jeg forstår godt at du ikke vil se det som et argument, men
jeg ser hverken det ene eller det andet som et svar idet jeg
jo ikke er kristen men blot som synsvinkler der hjælper med
at forstå de forskellige retningers forskelle.

Forøvrigt tror jeg at jeg nyder mest at debattere med en
"ultrakonservativ højrefordrejet skyklapbærende smalsporet
bogstavsfundamentalist" netop fordi jeg så har noget konkret
at holde mig til og grænserne står så tydeligst, så det skal
du ikke skamme dig over. Så længe vi ikke skal blive enige
går det jo fint nok.

Men hvis jeg kunne supplere med en ultraluthersk ville det
være lige så sjovt i mine øjne.

Jane

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-08-03 19:42

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

[ ... ]
> Så længe vi ikke skal blive enige
> går det jo fint nok.

Næh jeg skammer mig såmænd heller ikke over at blive kaldt den slags.
Og jeg debaterer heller ikke ud fra at man absolut skal blive enige,
men det er da fint nok dersom man kan blive det. Og naturligvis prøver
jeg da overbevise om at det er mig der har ret i min udlægning, for
hvis jeg ikke var overbevist om at det er min udlægning der er den
rigtige ville jeg da være et skarn at prøve at dutte andre dette på

At jeg mener at min er den rigtige udlægning gør ikke at jeg derfor
fraskriver de andre at være sande, oprige og ærlige kristne i deres
tro. Og det betyder heller ikke at de, der ikke har nogen tro, af den
grund er dårligere mennesker end de med samme tro som mig.

Og så er det iøvrigt helt forfriskende med alle dine spørgsmål, - det
gør jo at man er nødt til en ekstra gang at overveje hvad det egentlig
er man tror og hvorfor man egentlig tror det man nu engang tror!

Så bliv endelig ved med dine spørgsmål, selv om jeg ikke kan love at
jeg kan besvare dem i samme tempo som her de sidste par timer. Det
hænder jo dog at jeg en gang imellem både skal have lidt spise, et par
timers søvn, eller endog et bad af og til