/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Kan plantemargarine (Lätta) fryses ?
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 24-08-03 11:34

Hej alle,
Man er vel en sparsommelig jyde - og kommer på indkøb syd for græsen en
gang om måneden. Vores familie bruge en hel del Lätta plantemargarine - og
det er jo halv pris i forhold til DK.
Sådan en måneds forbrug fylder jo godt i køleskabet, så mit spørgsmål er
derfor. Kan man fryse Lätta uden kvalitetstab ?

--
mvh

Andreas M. Hansen



 
 
Sofie (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Sofie


Dato : 24-08-03 14:16

Vi gør det i hvetfald med held - så køb du bare vildt ind

--
Besøg www.Familiemad.dk



Klaus Alexander Seis~ (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 24-08-03 17:08

Andreas M. Hansen skrev:

> Kan man fryse Lätta uden kvalitetstab ?

Ja, men fedtholdige madvarer bør opbevares højst tre måneder i fryseren
for at fedtstofferne ikke skal blive harske.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Felix (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 24-08-03 21:09

On Sun, 24 Aug 2003, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Andreas M. Hansen skrev:
>> Kan man fryse Lätta uden kvalitetstab ?

>Ja, men fedtholdige madvarer bør opbevares højst tre måneder i fryseren
>for at fedtstofferne ikke skal blive harske.

Taler vi ikke om planteolier her?
Det gør vel en forskel?


Med venlig hilsen

Klaus Alexander Seis~ (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 24-08-03 21:32

Felix skrev:

>> Ja, men fedtholdige madvarer bør opbevares højst tre måneder
>> i fryseren for at fedtstofferne ikke skal blive harske.
>
> Taler vi ikke om planteolier her?

Jo, formodentlig. Jeg har aldrig smagt Lätta eller set indholds-
deklarationen.

> Det gør vel en forskel?

Om noget, burde det betyde at vegetabilske fedtstoffer kan nedfryses
i kortere tid end animalske, da animalske indeholder en større andel
mættede fedtsyrer og derfor ikke harskner så let.

Er der nogen friske økonomaer/bromatologer/køkkenass. på linjen?


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Felix (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 24-08-03 22:15

On Sun, 24 Aug 2003, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Om noget, burde det betyde at vegetabilske fedtstoffer kan nedfryses
>i kortere tid end animalske, da animalske indeholder en større andel
>mættede fedtsyrer og derfor ikke harskner så let.

Min undren er affødt af, at vegtabilske olier opbevares i
butikkerne ved stuetemperatur, og med *meget* lang
holdbarhedsdeklaration. Næsten som dieselolie.

Animalske fedtstoffer opbevares under køl, og har kort
holdbarhedsdeklaration.

Derfor kan jeg ikke se nogen sammenhæng mellem virkeligheden og
dit udsagn. Men der er vel en forklaring?



>Er der nogen friske økonomaer/bromatologer/køkkenass. på linjen?

Prøv Sygeplejerskolen i Viborg (og syd derfor - på vej mod
Dollerup). Det er dælme nogle friske piger, som ikke går af vejen
for en fornøjelig aften og nat. Men vi er nu OT.


Med venlig hilsen

Klaus Alexander Seis~ (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 25-08-03 05:26

Felix skrev:

> Min undren er affødt af, at vegtabilske olier opbevares i
> butikkerne ved stuetemperatur, og med *meget* lang
> holdbarhedsdeklaration. Næsten som dieselolie.
>
> Animalske fedtstoffer opbevares under køl, og har kort
> holdbarhedsdeklaration.
>
> Derfor kan jeg ikke se nogen sammenhæng mellem virkeligheden
> og dit udsagn. Men der er vel en forklaring?

I butikkerne opbevares vegetabilske olier gerne i tætlukkede flasker
eller dunke hvor der ikke er adgang til ilt - deraf forskellen.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Felix (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Felix


Dato : 25-08-03 17:02

On Mon, 25 Aug 2003, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>I butikkerne opbevares vegetabilske olier gerne i tætlukkede flasker
>eller dunke hvor der ikke er adgang til ilt - deraf forskellen.

Jeg vil egentligt gerne vide lidt mere om problematikken.
Som nævnt i tråden om olivenolie, fandt jeg de ønskede
oplysninger.

Lys, luft og varme er de egentlige fjender for olier og
fedtstoffer. Men indholdet af antioxydanter (herunder vitaminer)
gør den store forskel på holdbarheden af animale og vegtabilske
fedtstoffer.

Det oprindelige spørgsmål om plantemargarine kan fryses, må
derfor besvares med et 'Ja'.
Olier bør opbevares i køleskab, og ikke som i butikkerne.

Jeg erfarede at 'slankemargarinerne' indeholder op til 50% vand.
Det kan give problemer med konsistensen efter optøning af
produkterne. Iskrystallerne er årsagen.

Så de eneste helt korrekte svar på spørgsmålet er: Lad det komme
an på en prøve, eller få et svar fra nogen som *har* prøvet.


Med venlig hilsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste