Erfaring med Danfoss RA Plus natsænkningst~
Fra : Peter

Dato : 24-08-03 09:05

Hej,

er der nogen i NG der har prøvet at installere nævnte termostat - og har der
været en målbar effekt på varmeforbruget.

Det er åbenbart en hel videnskab med natsænkning, så det ville være rart at
høre om nogle praktiske erfaringer.

Tak

mvh
Peter

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 24-08-03 13:08

Hej

Det kommer helt an på hvordan du opvarmer dit hus, hvis du f.eks har
gulvvarme så glem, da det vil blive dyrere. Men skriv lidt omkring dine
opvarmningskilder.

/Claus

Fra : Calle.

Dato : 24-08-03 15:15

Peter wrote:
> [...]
>
> Det er åbenbart en hel videnskab med natsænkning, så det ville være
> rart at høre om nogle praktiske erfaringer.

Ja, de fungerer fint. Men nu har jeg natsænkning på fyret, så nu bruges
de til at starte varmen i de rum jeg kun bruger i weekenderne.

--
Calle

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 24-08-03 20:22

Hej Call

Men har du nogensinde beregetnet hvor meget du sparer eller evt. nogle
målinger fra før du lavede det?

/Claus

Fra : Calle.

Dato : 24-08-03 20:55

Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:
> Hej Call
>
> Men har du nogensinde beregetnet hvor meget du sparer eller evt. nogle
> målinger fra før du lavede det?

Det er jo ikke noget man lige gør! Da vejret ikke altid er det samme, så
har man ikke et reelt grundlag for sine målinger. Men er rummet til at
varme op på nogenlunde tid, så kan de jo selvfølgelig svare at spare
resten af tiden. Husk at den kun sænker 3grader, da der er lavet
beregninger der siger at kommer man længere ned kan det ikke svare sig
at varme op igen, da der så vil danne sig fugt/kondens som jo er sværere
at opvarme end ren luft.
--
Calle

Fra : Peter

Dato : 25-08-03 10:57

Hej igen,

vi har oliefyr. Jeg er godt klar over at det kan være svært at sammenligne,
da vejret også skifter, men hvis man havde målinger fra "før" og måling
"efter", så kunne man vel kompensere for vejret ved at bruge de officielle
graddage for perioden ?