Limning af utæt akvarie
Fra : Jan Hansen

Dato : 25-08-03 20:24

Jeg har lige købt et 325 l brugt akvarie som jeg så blev taget ned.

Da jeg kom hjem og havde fået det renset satte jeg det op men ak det var
utæt så ud med alt vandet igen.

Spørgsmålet er så nu, hvad gør jeg rent praktisk når jeg skal omlime det?

Jeg havde tænkt at skrabe det meste af siliconen væk i hjørnerne, og kun
lade det aller inderste 1-2 mm silicone side tilbage i hjørnerne. Rense med
acetone og så lægge et nyt lag silicone i alle hjørnerne.

Lyder det helt rigtigt, eller er jeg galt på den???????

Fra : Jesper Buch

Dato : 25-08-03 20:47

> [...]
> acetone og så lægge et nyt lag silicone i alle hjørnerne.
>
> Lyder det helt rigtigt, eller er jeg galt på den???????

Det kommer an på, hvor vandet løber ud. Find ud af det først.

Fra : Martin Heller

Dato : 25-08-03 20:56

Jan Hansen wrote in
<3f4a62bb$0$97240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Da jeg kom hjem og havde fået det renset satte jeg det op men
> ak det var utæt så ud med alt vandet igen.

Er akvariet så utæt at du er sikker på at der er en læk i en af
fugerne eller er det muligt at det bare er vand, som er kommet
inden i rammen (hvis akvariet har en sådan) der drypper ud?

> Spørgsmålet er så nu, hvad gør jeg rent praktisk når jeg skal
> omlime det?

Hvis du ved hvor hullet er så kan du nøjes med at fjerne
siliconen omkring hullet og lave en ny limning. Hvis du ikke ved
hvor hullet er er det nemmeste at fjerne alt siliconen og fuge
hele akvariet om. Fjern al siliconen der hvor du limer om og
rens grundigt med acetone. Det er ikke nogen god idé at lægge ny
silicone oven på den gamle.

Fra : Jan Hansen

Dato : 26-08-03 19:18

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er akvariet så utæt at du er sikker på at der er en læk i en af
> fugerne eller er det muligt at det bare er vand, som er kommet
> inden i rammen (hvis akvariet har en sådan) der drypper ud?

Akvariet har en ramme, og det er meget mere end der kan være i rammen, så ja
det er utæt.

> [...]
> hele akvariet om. Fjern al siliconen der hvor du limer om og
> rens grundigt med acetone. Det er ikke nogen god idé at lægge ny

Jeg ved ikke hvor hullet er så jeg laver det hele om.

Og at det ikke er nogen god ide med ny silicone på gammelt så jeg i dag.
Jeg havde tørret akvariet helt tørt og skrabede i siliconen og fik en stykke
løst som jeg trak i.
Det gik rimeligt let af og nedenunder var der et nyt lag silicone, og sørme
om det ikke var vådt mellem de 2 lag.
En tidligere ejer har altså bare smurt et nyt lag silicone over det gamle,
og det har så holdt indtil jeg begyndte at rengøre akvariet.

Jeg fjerner nu al den silicone jeg kan komme til, for der er vel en afstand
mellem glassene hvor der er trykket silicone ud, og det kan jeg da ikke
fjerne, når nu der er en ramme omkring. Så renser jeg med acetone. Og giver
den en ny gang silicone. Jeg har været i Silvan og købe den rigtige slags.
Hvor meget skal man lægge på?

Og skal acetonen vaskes væk med noget før der kommes vand og fisk i?

Fra : Martin Heller

Dato : 26-08-03 21:25

Jan Hansen wrote in
<3f4ba445$0$21619$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> Så renser jeg med acetone. Og giver den en ny gang silicone.
> Jeg har været i Silvan og købe den rigtige slags. Hvor meget

Jeg plejer at lægge en god stribe og så glatte den med en våd
finger. Så ligger der en trekant, som er begrænset af glassene
og er en fingersbredde bred.

> Og skal acetonen vaskes væk med noget før der kommes vand og
> fisk i?

Den fordamper af sig selv, men det er da en god idé at skylle
akvariet en gang før du kommer vand i. Lad være med at bruge
rengøringsmidler. De skader mere end de gavner.

Fra : Per Juel Christensen

Dato : 28-08-03 23:25

Hej
Det lyder helt fornuftigt
sørg for at alt vand er helt væk, skrab helt ind i hjørnerne med barberblad,
og rengør med acetone eller fortynder,
glitte silikonefuge med spyt bagefter , det smager ikke så slemt, husk
rigtigt akvariesilikone er bedst.

Per