Remote admin af en Redhat box? (newbee)
Fra : Carsten Marcussen

Dato : 29-08-03 01:46

Hej alle

Jeg vil meget gerne remotely kunne 'hooke' mig op til en linux box på mit
lokale netværk via min windows maskine.
Noget ligesom i win2k server - "Terminal Services", eller PC-Anywhere, Netop
etc.

Hvad kan man bruge af programmer til dette formål?

Nogen ideer ?

PS. Helst freeware da det kun er til hobby/study foremål.

Mvh
Carsten Marcussen

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 29-08-03 01:50

Carsten Marcussen skrev:

> [...]
> Netop etc.
>
> Hvad kan man bruge af programmer til dette formål?

En ssh forbindelse! efter min mening en af de rigtig store styrker ved en
linux server...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Carsten Marcussen

Dato : 29-08-03 01:59

Beklager min uvidenhed men er ssh ikke kommando baseret? Eller er jeg helt
galt i byen?

Det jeg søger er at du kan logge på linux x-windows/gnome - altså bruge det
grafiske interface.

Fra : Jan Larsen

Dato : 29-08-03 06:42

> Det jeg søger er at du kan logge på linux x-windows/gnome - altså bruge
> det grafiske interface.

Så brug vnc.

/Jan

Fra : thomas b

Dato : 29-08-03 06:42

så skulle du prøve vnc
www.uk.research.att.com/vnc/

Mvh
Thomas B

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 29-08-03 09:17

Carsten Marcussen skrev:
> [...]
> galt i byen?
>
> Det jeg søger er at du kan logge på linux x-windows/gnome - altså bruge det

Måske er det en terminalløsning du er ude efter - så se på LTSP
http://www.ltsp.org/

Gunner Poulsen.

Aktiv i www.gnuskole.dk

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 29-08-03 10:59

Carsten Marcussen skrev:

> Beklager min uvidenhed men er ssh ikke kommando baseret? Eller er jeg helt
> galt i byen?

Jamen det er da helt korrekt, også en styrke efter min mening

> Det jeg søger er at du kan logge på linux x-windows/gnome - altså bruge
> det grafiske interface.

jeg vil som de andre sige (tight)vnc!
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-08-03 19:48

Peter Sepstrup wrote:

> jeg vil som de andre sige (tight)vnc!

Jep, tighvnc kan endda til nød køre på en 40kbit modemopkobling
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 30-08-03 04:17

Jes Vestervang skrev:

> Jep, tighvnc kan endda til nød køre på en 40kbit modemopkobling

Det kan lade sig gøre ja... en adsl eller bedre er dog at foretrække.. men
det virker
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 29-08-03 11:38

"Carsten Marcussen" <bh@raXmage.com> wrote:

> [...]
>galt i byen?
>
>Det jeg søger er at du kan logge på linux x-windows/gnome - altså bruge det

Vnc er en mulighed, men den bedste løsning på det er jo nok en X
server til at køre under Windows. Jeg mener der findes nogle gratis
Windowsimplementationer af X servere, men jeg kender dem ikke selv.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-08-03 11:44

Jesper Dybdal <jdunet@u8.dybdal.dk> writes:

> Vnc er en mulighed, men den bedste løsning på det er jo nok en X
> server til at køre under Windows. Jeg mener der findes nogle gratis
> Windowsimplementationer af X servere, men jeg kender dem ikke selv.

Cygwins port af XFree86 virker glimrende.

Jeg har i arbejdssammenhæng altid været afhængig af Windows til
mail, kalender og den slags. Tidligere eksporterede jeg min
windowsdesktop med vnc, men nu er jeg helt gået over til at lade min
windowsmaskine lege XServer mod en remote xdm.

Jeg har ikke prøvet at lave X-forwarding gennem openssh til XServeren,
men mon ikke også det lader sig gøre?

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 29-08-03 13:07

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> [...]
>windowsmaskine lege XServer mod en remote xdm.
>
>Jeg har ikke prøvet at lave X-forwarding gennem openssh til XServeren,

Det kan det utvivlsomt.

Jeg bruger sommetider den (absolut ikke gratis) X-server til Windows
der hedder Exceed, primært til Emacs-vinduer. Det virker fint gennem
ssh.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).