NEWBIE: Bruger administration
Fra : Henrik Holm Jensen

Dato : 28-08-03 09:56

Hej

NT/W2k/.NET har domainet og group policies, roaming profiles! Hvad har LINUX
at tilbyde når det gælder centraliceret brugeradministration, styring af
politikker og styring af retttigheder??

Jeg ønsker ikke at dette skal være religionskrig, men jeg kan ikke umidlbart
finde info om emnet og navne på de services som skal bruges til opgaven

--
henrik

Fra : Morten Lund

Dato : 28-08-03 12:59

Henrik Holm Jensen wrote:

> NT/W2k/.NET har domainet og group policies, roaming profiles! Hvad har
> LINUX at tilbyde når det gælder centraliceret brugeradministration,
> styring af politikker og styring af retttigheder??

LDAP og YP (Yellow pages). Det centraliserer ihvertfald
bruger/gruppestyringen. Man kan så på den enkelte maskine definere hvilken
del af LDAP-træet brugere skal være medlem for at kunne logge ind.

Der findes ikke noget ala romaming profiles i Linux svjv. Men i netværk vil
kan man evt. mounte /home centralt, og så er det ligemeget hvilken maskine
du logger på. Al opsætning af brugerens preferencer (bør) findes i
brugerens eget directory. Alternativt kan man bruge rsync. Jeg mener bl.a.
Mandrake har lavet noget DrakSync halløj til at gøre det let for mobile
brugere at få data med sig i marken.

Styring af rettigheder findes vel nærmest kun på filniveau? Og så
selvfølgelig i de enkelte services, såsom cups. Til gengæld bliver meget
behandlet som filer. F.eks. er det let at sætte brugerrettigheder på et
modem, da det blot er repræsenteret som en fil i /dev.

> Jeg ønsker ikke at dette skal være religionskrig, men jeg kan ikke
> umidlbart finde info om emnet og navne på de services som skal bruges til
> opgaven

Vi må som Linux brugere nok erkende, at der er visse steder Linux halter
lidt bagefter. Men Unix startede jo egentlig også som et multiuser system,
og derfor har distribuering af brugere og rettigehder aldrig haft den store
prioritet. Alle arbejdede jo alligevel på samme maskine. Og det er vel også
lidt derhenad vi bevæger os igen med tynde klienter? Desværre har disse
ikke fået den samme success som jeg havde håbet.

Til gengæld har Linux andre muligheder mht. til brugerrettigheder, som ikke
findes i Windows. Man kan f.eks. lave firewall-regler som kun gælder for
den enkelte bruger på en maskiner. Eksempelvis har firmaet en central
Unixmaskine, og alle arbejder med X-terminaler. Så kunne det være rart at
sige, at picolinen f.eks. ikke må surfe på nettet osv.

---
Morten Lund

Fra : Henrik Holm Jensen

Dato : 28-08-03 13:18

Mange tak for svaret jeg kikker på det

--
Henrik

Fra : Mikael W. Bertelsen

Dato : 28-08-03 12:59

On Thu, 28 Aug 2003 09:56:23 +0100, Henrik Holm Jensen wrote:

> [...]
> finde info om emnet og navne på de services som skal bruges til opgaven

Jeg aner intet om emnet, men der er nogle stikord der faldt mig ind...
YP (Yellow Pages), NIS (Network Information Server?), NIS+ og LDAP.

Jeg kan kun give dig det hint at søge på de ovennævnte stikord, linux og howto.
Dvs. YP linux howto eller NIS linux howto osv...

/Mikael
--
My mailserver uses TMDA. (http://tmda.net)
Therefore if you mail me you need to reply to my autogenerated message

Fra : Henrik Holm Jensen

Dato : 28-08-03 13:19

Mange tak jeg kikker påde

--
Henrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-03 13:15

> [...]

> Jeg ønsker ikke at dette skal være religionskrig, men jeg kan ikke
> umidlbart finde info om emnet og navne på de services som skal bruges til
Søg oplysninger om NIS, LDAP, SAMBA og NFS
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Henrik Holm Jensen

Dato : 28-08-03 13:57

Tak, Lige hvad der skulle til.