Hvordan finder jeg PCI-kort?
Fra : Jimmy

Dato : 27-08-03 20:07

Hej

Jeg har en RH 9.0 og har puttet en PCI kort i, der har to serielle porte.
Imidlertid er det et OEM-produkt uden driver og Kudzu har intet fundet.

Hvordan kan jeg checke (helst uden at skulle skille computeren ad) hvilket
kort der sidder i, så jeg kan lede efter drivere?

Jeg har ingen forstand på Unix-hardware, så al hjælp vil være velkommen.

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-08-03 20:15

In article <qj73b.315$MR6.85@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:
> [...]
> kort der sidder i, så jeg kan lede efter drivere?
>
> Jeg har ingen forstand på Unix-hardware, så al hjælp vil være velkommen.

Du kører lspci og noterer dig vendor/product koderne.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Torben Simonsen

Dato : 27-08-03 20:18

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> Jeg har en RH 9.0 og har puttet en PCI kort i, der har to serielle porte.
> Imidlertid er det et OEM-produkt uden driver og Kudzu har intet fundet.

Jeg har også et af den slags kort. Der er en god chance for, at din
kerne allerede understøtter det, uden at der er behov for at loade
ekstra moduler. Med mit kort kommer portene til at hedde /dev/ttyS4
og /dev/ttyS5. Prøv at se, om der ikke er noget at finde på disse
to device-filer (hvis du kører med devfs så hedder de noget andet,
som jeg ikke lige kan huske).

> Hvordan kan jeg checke (helst uden at skulle skille computeren ad) hvilket
> kort der sidder i, så jeg kan lede efter drivere?

/sbin/lspci

--
-- Torben.

Fra : Jimmy

Dato : 27-08-03 20:57

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> [...]
> og /dev/ttyS5. Prøv at se, om der ikke er noget at finde på disse
> to device-filer (hvis du kører med devfs så hedder de noget andet,

Jeg har de to on-board på /dev/ttsS0 og 1.
Jeg får intet på de to andre, når jeg slutter en mobiltelefon til, som jeg
godt kan tilgå via Minicom på de to on-board.

hvilket

> /sbin/lspci

Smart - Tak til dig og Thomas.

00:0d.0 Serial controller: NetMos Technology 222N-2 I/O Card (2S+1P) (rev
01)

Ovenstående er det eneste jeg finder omkring serielle porte, men den har
åbenbart også en parallel.
Betyder det, at det er de tre porte der er on-board og den slet ikke kan se
mit kort?

Se fuld liste nedenfor.

Mvh
Jimmy

[root@GSM root]# /sbin/lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corp. 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX Host bridge
(rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corp. 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX AGP bridge (rev
03)
00:07.0 ISA bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ISA (rev 02)
00:07.1 IDE interface: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 IDE (rev 01)
00:07.2 USB Controller: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01)
00:07.3 Bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ACPI (rev 02)
00:0b.0 VGA compatible controller: S3 Inc. 86c764/765 [Trio32/64/64V+] (rev
53)
00:0d.0 Serial controller: NetMos Technology 222N-2 I/O Card (2S+1P) (rev
01)
00:11.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
00:13.0 Unknown mass storage controller: Triones Technologies, Inc.
HPT366/368/370/370A/372 (rev 01)
00:13.1 Unknown mass storage controller: Triones Technologies, Inc.
HPT366/368/370/370A/372 (rev 01)

Fra : Torben Simonsen

Dato : 28-08-03 00:27

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> Jeg har de to on-board på /dev/ttsS0 og 1.
> Jeg får intet på de to andre, når jeg slutter en mobiltelefon til, som jeg
> godt kan tilgå via Minicom på de to on-board.

Hvad sker der, hvis du prøver at læse fra f.eks. /dev/ttyS4 med en
simpel kommandolinje:

$ cat < /dev/ttyS4

På min maskine (hvor ttyS4 som nævnt eksisterer) får det cat til at
hænge og vente på et tegn fra porten (og det kan jeg så afbyde ved
at trykke ctrl-c).

Hvis jeg derimod prøver det samme på en ikke-eksisterende port, så
får jeg dette resultat:

$ cat < /dev/ttyS6
cat: -: Input/output error

Prøv også at kigge i /var/log/messages. Det kan være, at der står
noget spændende, når serial-driveren starter op. I min /var/log/messages
står der følgende:

Aug 24 23:25:24 hex kernel: Serial driver version 5.05c (2001-07-08) with
MANY_PORTS MULTIPORT SHARE_IRQ SERIAL_PCI ISAPNP enabled
Aug 24 23:25:24 hex kernel: ttyS0 at 0x03f8 (irq = 4) is a 16550A
Aug 24 23:25:24 hex kernel: ttyS4 at port 0xe800 (irq = 3) is a 16550A
Aug 24 23:25:24 hex kernel: ttyS5 at port 0xe808 (irq = 3) is a 16550A

[snip]

> 00:0d.0 Serial controller: NetMos Technology 222N-2 I/O Card (2S+1P) (rev
> 01)

Hmm, det ser ikke så positivt ud. Jeg prøvede lige hurtigt at kigge
lidt i source'n til serial-driveren på min kerne (en Redhat-udgave
af 2.4.20), og der er nævnt en kæmpemæssig bunke af forskellige
serielle PCI-kort (deriblandt mit kort som er fra producenten Timedia),
men jeg kan ikke finde et eneste sted, som nævner noget om en
producent ved navn NetMos. Det er jo ikke gode tegn.

Du kunne måske prøve at opgradere til den allernyeste af de nye
kerner. Der er jo en chance for, at dit kort så er kommet med i
serial-driveren.

--
-- Torben.

Fra : Jimmy

Dato : 28-08-03 00:44

> Hvad sker der, hvis du prøver at læse fra f.eks. /dev/ttyS4 med en
> simpel kommandolinje:
>
> $ cat < /dev/ttyS4

ÆV - Input/output error på alt andet end 0 og 1.

> Prøv også at kigge i /var/log/messages. Det kan være, at der står
> noget spændende, når serial-driveren starter op. I min /var/log/messages
> står der følgende:

God ide - der stod bare intet i min...

Det må da være fordi Linux slet ikke kan se kortet.
Er der en metode man kan få den til det på?

Hvor har du fået dit kort fra?

Tak for det udførlige svar.

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-08-03 07:03

In article <Nmb3b.349$by1.120@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:

> God ide - der stod bare intet i min...

<http://winterwolf.co.uk/pciio>
<http://www.google.com/search?q=NetMos+Technology+222N-2+linux&btnG=Google+Search&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1>

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Jimmy

Dato : 28-08-03 12:16

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

/var/log/messages

> <http://winterwolf.co.uk/pciio>

Ahh super link!

-----
It might not be supported in the standard kernel, but there are patches out
there for it.

For your convenience, the patches against 2.4.20-pre9 are included in the
Linux Software section. These patches also apply cleanly on the release
2.4.20 tree.

-----

<http://www.google.com/search?q=NetMos+Technology+222N-2+linux&btnG=Google+S
earch&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1>

Point taken.

Takker til alle indtil videre - jeg kommer tilbage med mere

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 28-08-03 17:52

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

/var/log/messages

> <http://winterwolf.co.uk/pciio>

OK - Jeg har nu patchet min kerne (2.4.21) med to patches, som hører til den
kerne.
Patches fra ovenstående link til til tidligere kerne.

Jeg har kompileret kernen, lagt den i /boot og ændret det symbolske link
vmlinuz så det peger på den nye kerne, og rebootet.

lspci viser stadig mit kort, men
cat /dev/ttyS2-5 giver Inpu/Output Error.

Er der nogen hjælp at hente nu eller skal jeg finde mig et kort der er
understøttet af kernen?

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-03 18:26

Den Thu, 28 Aug 2003 18:52:15 +0200 skrev Jimmy:

> [...]
>cat /dev/ttyS2-5 giver Inpu/Output Error.
>
>Er der nogen hjælp at hente nu eller skal jeg finde mig et kort der er

Var der ikke en manualen med til de patches?

Mit specialix-kort bruger fx. ttyW0 - ttyW7.

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : Jimmy

Dato : 31-08-03 08:26

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> Mit specialix-kort bruger fx. ttyW0 - ttyW7.

Hej Kent

Hvilket mærke er dit kort?
Jeg har givet op omkring mit eget og køber nu eet der virker til Linux.

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-03 08:44

Den Sun, 31 Aug 2003 09:25:55 +0200 skrev Jimmy:

>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

>Hej Kent
>
>Hvilket mærke er dit kort?
>Jeg har givet op omkring mit eget og køber nu eet der virker til Linux.

Et gammelt Specialix IO8 ISA-kort. Ikke noget jeg vil anbefale
nutildags, bl.a. er der noget med at det max kan køre 9600, hvis man
skal bruge alle 8 porte.

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : Jimmy

Dato : 31-08-03 09:22

> Et gammelt Specialix IO8 ISA-kort. Ikke noget jeg vil anbefale
> nutildags, bl.a. er der noget med at det max kan køre 9600, hvis man
> skal bruge alle 8 porte.

De 9600 er fint da det er mobiltelefoner der skal sluttes til, men ISA er så
uheldigt, da jeg kun har PCI.

Tak for svaret.

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-08-03 20:06

In article <nqq3b.413$gT2.124@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:

> vmlinuz så det peger på den nye kerne, og rebootet.

Hare du kørt lilo? Eller tjekket med uname -a at det rent
faktisk er den nye kerne du booter?

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Jimmy

Dato : 28-08-03 20:45

> Hare du kørt lilo? Eller tjekket med uname -a at det rent
> faktisk er den nye kerne du booter?

Du har ret - beklager jeg glemte at opdatere tråden.
Jeg har i de sidste par timer bakset med at få kernen til at fungere.
Jeg ændrede i grub.conf, så den anvender den nye kerne:

Gammel:
title Red Hat Linux (2.4.18-14)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-14 ro root=LABEL=/
initrd /boot/initrd-2.4.18-14.img

Ny:
title Red Hat Linux (2.4.21)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.4.21 ro root=LABEL=/
# initrd /boot/initrd-2.4.18-14.img

Problemet er vist, at der ikke eksisterer en initrd til den nykompilerede
kerne?

Jeg får fejlen:

Error 13: Invalid or unsupported executable format

Google siger noget med "ELF kernel/format", men der er jeg tabt.

Kan man i øvrigt ikke have flere kerner at vælge imellem under boot, så jeg
er fri for at sende parametrene manuelt igennem grub> hver gang det fejler?

mvh
Jimmy

Fra : N/A

Dato : 28-08-03 22:01

Fra : Jimmy

Dato : 28-08-03 22:01

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message

Jeg er nu nede til følgende:

Kernen 2.4.21 er patchet og kompileret,
jeg har fået initrd,
den booter

Jeg mangler config-2.4.21 og den melder FAILED til keyoarddev, usbdev og
eth0.

Betyder det at jeg mangler at kompilere disse ting ind i kernen og skal
forfra?

Mvh
Jimmy

Fra : Torben Simonsen

Dato : 28-08-03 23:10

> [...]

> eth0.
>
> Betyder det at jeg mangler at kompilere disse ting ind i kernen og skal

Hvis det er en standard Redhat-kerne, du bakser med, så er det mest
almindelige, at drivere til diverse devices og usb-halløj er kompileret
som moduler.

Du har husket at lave en "make modules" og "make modules_install", ikke?

--
-- Torben.

Fra : Jimmy

Dato : 28-08-03 23:15

> Hvis det er en standard Redhat-kerne, du bakser med, så er det mest
> almindelige, at drivere til diverse devices og usb-halløj er kompileret
> som moduler.

Det er standard.

> Du har husket at lave en "make modules" og "make modules_install", ikke?

Jo.

Følgende er fra min /boot

Jeg tænker på følgende:

1 - Kan de symbolske links fjernes?
2 - Kan jeg fjerne den der vmlinux* (med x)?
3 - Hvordan får jeg en config-2.4.21?
4 - Hvordan får jeg en module-info-2.4.21?

Mvh
Jimmy

[root@GSM root]# ll /boot/
total 6636
lrwxrwxrwx 1 root root 20 Aug 28 23:14 System.map ->
System.map-2.4.18-14
-rw-r--r-- 1 root root 501166 Sep 4 2002 System.map-2.4.18-14
-rw-r--r-- 1 root root 566976 Aug 28 22:27 System.map-2.4.21
-rw-r--r-- 1 root root 5824 Sep 5 2002 boot.b
-rw-r--r-- 1 root root 612 Sep 5 2002 chain.b
-rw-r--r-- 1 root root 42111 Sep 4 2002 config-2.4.18-14
drwxr-xr-x 2 root root 4096 Mar 29 01:21 grub
-rw-r--r-- 1 root root 128411 Mar 28 19:36 initrd-2.4.18-14.img
-rw-r--r-- 1 root root 71990 Aug 28 22:21 initrd-2.4.21.img
-rw-r--r-- 1 root root 473 Aug 28 23:14 kernel.h
-rw-r--r-- 1 root root 23108 Sep 6 2002 message
-rw-r--r-- 1 root root 21282 Sep 6 2002 message.ja
lrwxrwxrwx 1 root root 21 Mar 28 19:36 module-info ->
module-info-2.4.18-14
-rw-r--r-- 1 root root 15436 Sep 4 2002
module-info-2.4.18-14
-rw-r--r-- 1 root root 640 Sep 5 2002 os2_d.b
-rwxr-xr-x 1 root root 3063962 Sep 4 2002 vmlinux-2.4.18-14
lrwxrwxrwx 1 root root 14 Aug 28 18:36 vmlinuz ->
vmlinuz-2.4.21
-rw-r--r-- 1 root root 1085191 Sep 4 2002 vmlinuz-2.4.18-14
-rw-r--r-- 1 root root 1152533 Aug 28 21:54 vmlinuz-2.4.21
lrwxrwxrwx 1 root root 17 Mar 28 19:36 vmlinuz.old ->
vmlinuz-2.4.18-14

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-08-03 06:46

In article <X4u3b.495$mo5.429@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:

> Kernen 2.4.21 er patchet og kompileret,
> jeg har fået initrd,
> den booter

Godt at høre.

> Jeg mangler config-2.4.21 og den melder FAILED til keyoarddev, usbdev og
> eth0.

Du mangler garanteret support for keyboarddev, usbdev og eth0.
Du kører rødhætte ikke? Og den brokker sig under opstart?
Jeg _mener_ at huske, at hvis du f.kes. compilerer din netkort
driver _ind_ i kernen og rødhætte forventer den som modul, så får
du en fejl, men skidtet fungerer fint alligevel.

lsmod, lspci og dmesg er dine venner til at finde ud af hvad du har af
hardware (lspci), hvad kernen finder (dmesg) og har loadet som moduler
(lsmod).

> Betyder det at jeg mangler at kompilere disse ting ind i kernen og skal
> forfra?

Måske. Iøvrigt ikke noget stort problem hvis du bare ikke laver
en make clean før hver recompilering. Make skulle være smart nok
til kun at recompilere det der har brug for en recompilering.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Jimmy

Dato : 30-08-03 17:59

> Måske. Iøvrigt ikke noget stort problem hvis du bare ikke laver
> en make clean før hver recompilering. Make skulle være smart nok
> til kun at recompilere det der har brug for en recompilering.

Det gik ret smertefrit med at få rekompileret mv.

Men mit oprindelige problem blev ikke løst.
Problemet var, at mit dumme Netmos-kort ikke understøttes af Linux.
Jeg patchede en 2.4.21-kerne med de to patches som hører dertil og
kompilerede mv.
Jeg har sørget for at alt parallel-port og seriel-port-værk i kernen og BIOS
er slået til.

Imidlertid er der I/O-error på ttyS2-9

Jeg er ved at give op og overvejer at finde mig et kort med LInux-driver.

Inden jeg gør det - er der noget jeg har overset/mangler at gøre?

mvh
Jimmy