Igang med FreeBSD?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-08-03 10:36

Jeg har nogenlunde styr på Linux, men vil gerne se lidt nærmere på FreeBSD.

Havde en spurgt mig hvordan man kommer igang med Linux ville jeg kunne
give en masse anvisninger, men ang. FreeBSD er jeg blank.

Hvor starter jeg?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 27-08-03 10:40

Her: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html

--
Morten!

Fra : Mikael W. Bertelsen

Dato : 27-08-03 11:58

On Wed, 27 Aug 2003 11:35:42 +0200, Steen Suder, privat wrote:

> [...]
>
> Havde en spurgt mig hvordan man kommer igang med Linux ville jeg kunne
> give en masse anvisninger, men ang. FreeBSD er jeg blank.

Handbook'en som Morten har nævnt er det bedste sted at starte.

Derudover vil jeg henvise til http://www.bsd-dk.dk.
Der er en meget aktiv bsd-liste som du kan finde på denne side.
Der bliver også holdt nogle hyggemøder i Jylland og på Sjælland hvis det
har interesse.

/Mikael
--
My mailserver uses TMDA. (http://tmda.net)
Therefore if you mail me you need to reply to my autogenerated message

Fra : Michael Andreasen

Dato : 27-08-03 12:07

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in message
> [...]
>
> Havde en spurgt mig hvordan man kommer igang med Linux ville jeg kunne
> give en masse anvisninger, men ang. FreeBSD er jeg blank.

Her er en tråd med et par gode links:
http://www.bsdforums.org/forums/showthread.php?s=&threadid=2277 samt
naturligvis bsd-dk.dk

Generelt får du ikke de store problemer når du kender Linux godt.

Download f.eks. 4.8 iso'et og kast dig ud i det. Minimal install og efter
install så bladre frem til ports afsnittet i Handbook, så er du godt kørende
allerede.

Jeg plejer iøvrigt at oprette en alm. bruger med gruppen wheel så jeg kan
ssh'e til boksen umiddelbart efter install.

Ports er (efter min mening) vel hvis muligt federe at arbejde med end
f.eks. Debians pakkesystem. Kort sagt synes jeg det giver færre problemer.

En sjov ting er at det er faktisk ikke helt så nemt at google sig frem til
løsninger på problemer på FreeBSD i forhold til Liniux, men så er der jo
gruppen her, bsdforums.org og ikke mindst bsd-dk's postliste.

Go vind
Michael Andreasen

Fra : Erwin Lansing

Dato : 27-08-03 12:23

http://google.com/bsd

--
Erwin Lansing, FreeBSD ports monkey - abe.fnidder.dk

Fra : Michael Andreasen

Dato : 27-08-03 12:30

"Erwin Lansing" <harvester@rbl.fnidder.dk> wrote in message

> http://google.com/bsd
> Erwin Lansing, FreeBSD ports monkey - abe.fnidder.dk

Yeps.. Men jeg mener stadig ikke at det er ligeså nemt at finde løsninger på
mærkelige problemer her.. Men ok.. Der er også færre mærkelige problemer med
FreeBSD synes jeg

Har iøvrigt lige installeret en frisk boks, totaltid for en minimal install
til jeg loggede på var knap 7 minutter. Det kan jeg godt leve med :))

Michael

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-08-03 13:47

Erwin Lansing wrote:

> http://google.com/bsd

Søger jeg på mit fornavn, Steen, optræder jeg "allerede" i 6. hit...
syret...

Fra : Erwin Lansing

Dato : 27-08-03 14:49

In article <3f4ca852$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Steen Suder, privat wrote:

> Søger jeg på mit fornavn, Steen, optræder jeg "allerede" i 6. hit...
> syret...

Så røv med mit, det er hele 1. plads. Godt nok en liste med
fejl...

--
Erwin Lansing, FreeBSD ports monkey - abe.fnidder.dk

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 29-08-03 19:03

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in

Hej Steen

> Jeg har nogenlunde styr på Linux, men vil gerne se lidt nærmere på
> FreeBSD.

Tillykke, det bliver spændende :)

> Havde en spurgt mig hvordan man kommer igang med Linux ville jeg kunne
> give en masse anvisninger, men ang. FreeBSD er jeg blank.
>
> Hvor starter jeg?

Jeg kan kun anbefale "FreeBSD Unleashed". Du kan erhverve den på
amazon.co.uk for £25.55 hvilket bogen klart er værd.

--
Mvh. Simon H. Pedersen

Fra : Kristian Rask

Dato : 01-09-03 09:45

Hej

On Fri, 29 Aug 2003 18:02:55 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<spam@email.dk> wrote:

>"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in
>
>Hej Steen

Der er en Handbook med i elektronisk form på install iso'en.
Den kan også ses online på :

http://www.freebsd.org/handbook

mvh

Kristian