Kan DSL sniffes?
Fra : Søren Maigaard

Dato : 27-08-03 23:33

Kabelmodems kan som regel opfange en del øvrige beboeres trafik, idet denne
sendes ud på coax-ledningen som deles med naboerne inden den ledes videre. I
hvert fald så vidt jeg er informeret.

Men hvad med ADSL? Er det muligt at lytte med på andet end ens egen trafik
via ADSL-forbindelsen? Kan en virksomhed føle sig sikker på, at den trafik,
som forlader fx en hjemmearbejdsplads via ADSL ikke kan aflyttes fra
nabohuset pga. uhensigtsmæssigheder i den måde ADSL udrulles på? Så vidt jeg
har kunnet finde ud af, er der mange måder at implementere et ADSL-net på.
Så hvordan ligger det med de danske net med hensyn til mulighederne for at
aflytte trafik mellem ADSL-brugerne?

Mvh Søren

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-08-03 00:41

In article <Kja3b.61452$Kb2.2642915@news010.worldonline.dk>, Søren Maigaard wrote:
> Kabelmodems kan som regel opfange en del øvrige beboeres trafik, idet denne
> sendes ud på coax-ledningen som deles med naboerne inden den ledes videre. I

Ja.

Jeg har set én kommune der kørte med 2 kabel segmenter, der var "galvanisk adskildt",
hvor man kunne se rådhusets trafik fra et bibliotek. Dette skyldes blot en
fejl i et pakke filter, af en teknikker der ikke havde forstand på IP.

> som forlader fx en hjemmearbejdsplads via ADSL ikke kan aflyttes fra

Typisk vil man sikre sig med VPN, hvilket også sikre sig
imod denne trusel.

> Så hvordan ligger det med de danske net med hensyn til mulighederne for at
> aflytte trafik mellem ADSL-brugerne?

Hvis du bor i et lejlighedskompleks, hvor naboens ledninger går igennem din
lejlighed er det selvfølgeligt muligt, ligeledes hvis du åbner skabet på vejen.

Dette er selvfølgelig åbenlyst.

Men hvis du sidder på dit eget kobber, hele vejen op til centralen, bør der ikke være
noget problem....så skal det da lige være "støjen" fra de andre kabler.

Men det vil nok kræve noget specielt udstyr, og være dyrer end at bryde ind
i skabet på vejen.

Fra : Søren Maigaard

Dato : 28-08-03 11:05

> Typisk vil man sikre sig med VPN, hvilket også sikre sig
> imod denne trusel.

Det er klart. Men spørgsmålet var også mere, om det kunne lade sig gøre, og
hvorvidt virksomhederne burde være opmærksomme på dette problem (hvilket
ville sige endnu et argument til at kryptere trafikken).

> Hvis du bor i et lejlighedskompleks, hvor naboens ledninger går igennem
din
> lejlighed er det selvfølgeligt muligt, ligeledes hvis du åbner skabet på
vejen.

Ja, jeg tænkte ikke på "fysisk" aflytning, men udelukkende på, om der i det
kabel, som ender i ens ADSL-router i hjemmet er trafik, som stammer fra
andre end én selv. Fx broadcast-trafik fra de øvrige beboere i nærheden?

Mvh Søren

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-08-03 15:53

On Thu, 28 Aug 2003 12:05:09 +0200, "Søren Maigaard"
<spam@maigaard.com> wrote:
> [...]
>kabel, som ender i ens ADSL-router i hjemmet er trafik, som stammer fra
>andre end én selv. Fx broadcast-trafik fra de øvrige beboere i nærheden?

Det burde der ikke. Din linie går direkte til centralen og ikke forbi
andre beboeres routere.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-08-03 17:16

In article <9sk3b.61585$Kb2.2649585@news010.worldonline.dk>, Søren Maigaard wrote:
> Ja, jeg tænkte ikke på "fysisk" aflytning, men udelukkende på, om der i det

Er radiostøj fysisk aflytning? :)

> kabel, som ender i ens ADSL-router i hjemmet er trafik, som stammer fra
> andre end én selv. Fx broadcast-trafik fra de øvrige beboere i nærheden?

Hvis i sidder i samme subnet, og du skifter ADSL routeren ud med et ADSL modem,
kunne der være en "chance", men det er ikke noget jeg har set endnu.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-03 15:10

In dk.edb.sikkerhed, Christian E. Lysel <news.sunsite.dk@spindelnet.dk>
says...
> Er radiostøj fysisk aflytning? :)

Måske, men det kræver jo også at du ved hvad du skal lytte efter...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen