administrator
Fra : ML

Dato : 26-08-03 18:23

jeg har netop koblet min win 98 på adsl, og vil nu gerne køre windowsupdate.
Jeg kommer fint ind på www.windowsupdate.com, men får der en besked om at
jeg skal være logget på som administrator?

Hvad kan være galt?

ml

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 18:46

ML skrev:

>Jeg kommer fint ind på www.windowsupdate.com, men får der en besked om at
>jeg skal være logget på som administrator?

>Hvad kan være galt?

Du er ikke logget på som administrator?

--
Bertel

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-08-03 18:54

In article <j57nkvo8prfr1upr3fqgar3rrkff35n2q4@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> Du er ikke logget på som administrator?

Han skrev win98

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 19:05

Christian E. Lysel skrev:

>Han skrev win98

Ja, men man kan godt logge på alligevel (selv om det nok er en
fejl på sitet).

--
Bertel

Fra : ML

Dato : 26-08-03 19:06

Ja men hvordan logger jeg på som administrator? der bliver ikke spurgt om
noget logon ved opstart
ml

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 20:03

ML skrev:

>Ja men hvordan logger jeg på som administrator? der bliver ikke spurgt om
>noget logon ved opstart

Jeg har glemt hvordan man får det sat op. Hvis du har installeret
TweakUI, er det imidlertid nemt. I fanebladet "Logon" skriver du
bare "administrator" og et ligegyldigt kodeord. Så logges der
sutomatisk på ved næste genstart.

Hvis du har adgang til at logge af (startmenuen), kan du også
logge på som ny bruger.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-08-03 23:00

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du er ikke logget på som administrator?

Hvordan er det nu, man gør det på Windows 98?

ML, hvilken udgave af IE bruger du? Hvis du bruger version 4.0, så prøv
evt. at opgrader til en nyere version via Microsofts hjemmeside (vistnok
http://www.microsoft.com/ie)

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-08-03 21:38

ML skrev:

> jeg har netop koblet min win 98 på adsl, og vil nu gerne køre
> windowsupdate. Jeg kommer fint ind på www.windowsupdate.com, men
> får der en besked om at jeg skal være logget på som administrator?

Prøv:
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=021701c35b81$2c57b480$a401280a@phx.gbl

Krydspostet til: dk.edb.sikkerhed og dk.edb.system.ms-windows.
FUT til: dk.edb.system.ms-windows.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Madsen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-08-03 23:12

"ML" <mortenlyn@tele2adsl.dk> writes:

> [...]
> Jeg kommer fint ind på www.windowsupdate.com, men får der en besked om at
> jeg skal være logget på som administrator?

At den rette adresse hedder windowsupdate.microsoft.com? At Microsoft
har "løst" Blaster-problemet ved at tage windowsupdate.com ud af
drift?

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds

Fra : Anders Lund

Dato : 26-08-03 23:23

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> At den rette adresse hedder windowsupdate.microsoft.com? At Microsoft
> har "løst" Blaster-problemet ved at tage windowsupdate.com ud af
> drift?

De har åbenbart aktiveret det igen...

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-08-03 00:14

"Anders Lund" <spam2003@andersonline.dk> writes:

> De har åbenbart aktiveret det igen...

Ja, det ser jeg nu... Det havde jeg ikke opdaget - jeg troede, det var
'for good'.

/Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-08-03 07:26

In dk.edb.sikkerhed, Rasmus Bøg Hansen wrote:

>At Microsoft har "løst" Blaster-problemet ved at tage
>windowsupdate.com ud af drift?

Hvorfor gjorde de det?

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Fra : Anders Lund

Dato : 27-08-03 08:43

Lars Stokholm wrote:

> Hvorfor gjorde de det?

Fordi Blaster-ormen var programeret til at angribe adressen
windowsupdate.com (eller var det www.windowsupdate.com?). Så fjernede
Microsoft bare den side - så kunne ormen ikke angribe den.

Ormen spreder sig stadig, men den kunne ikke finde Microsofts servere.

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-08-03 08:59

In dk.edb.sikkerhed, Anders Lund wrote:

>Fordi Blaster-ormen var programeret til at angribe adressen
>windowsupdate.com (eller var det www.windowsupdate.com?).

Angribe? Fik den lavet nogen skade?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 09:05

Lars Stokholm skrev:

>Angribe? Fik den lavet nogen skade?

Hvis ikke Microsoft havde afværget det, ville den have gjort det.

Hvilket niveau spørger du på? Ironisk affejende, eller oprigtigt
nysgerrig?

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-03 17:32

Den Wed, 27 Aug 2003 10:04:30 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

>Hvis ikke Microsoft havde afværget det, ville den have gjort det.

Ja, en Denial Of Service angreb, så folk ikke ville kunne gå ind på
windowsupdate.com for at hente opdateringer.

I stedet fjerne Microsoft A-recorden fra DNS, så folk ikke kunne gå ind
på windowsupdate.com for at hente opdateringer.

For mig at se, virkede angrebet efter formålet.

Mvh
Kent
--
"Intelligence is the ability to avoid doing work, yet get the work done"
- Linus Torvalds

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-08-03 17:36

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

>I stedet fjerne Microsoft A-recorden fra DNS, så folk ikke kunne gå ind
>på windowsupdate.com for at hente opdateringer.

Det gør de færreste. Normal praksis er at klikke "Windows Update"
i start-menuen. Den går til http://windowsupdate.microsoft.com/

Så det er nok ekstremt få, der har haft problem med den manglende
A-record.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-03 17:44

Den Wed, 27 Aug 2003 16:36:25 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Det gør de færreste. Normal praksis er at klikke "Windows Update"
>i start-menuen. Den går til http://windowsupdate.microsoft.com/

Det siger alle. Jeg plejer at lede inde i kontrolpanel, og finde den
i andet eller tredje forsøg (nej, ikonet "automatic updates" leder ikke
til windows update, selvom det er det man skulle forvente).

Et ikon i start-menuen har jeg ikke bemærket.

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-08-03 17:47

> [...]

>til windows update, selvom det er det man skulle forvente).

>Et ikon i start-menuen har jeg ikke bemærket.

Start => All Programs => næstøverste punkt

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-03 18:14

Den Wed, 27 Aug 2003 16:46:52 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Start => All Programs => næstøverste punkt

"All Programs" har jeg heller ikke.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-08-03 19:03

>"All Programs" har jeg heller ikke.

Jeg tror, du skal erklære din XP-installation defekt - medmindre
du har en dansk, for så hedder punktet "Programmer".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-03 19:40

Den Wed, 27 Aug 2003 18:03:15 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Jeg tror, du skal erklære din XP-installation defekt

Det var godt nok tidligt, jeg har slet ikke installeret XP endnu.

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-03 17:41

On Wed, 27 Aug 2003 16:32:06 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

>Ja, en Denial Of Service angreb, så folk ikke ville kunne gå ind på
>windowsupdate.com for at hente opdateringer.

.... samt fylde en sjat trafik op.

>I stedet fjerne Microsoft A-recorden fra DNS, så folk ikke kunne gå ind
>på windowsupdate.com for at hente opdateringer.

... hvorfor der aldrig blev fyret nogen requests afsted i første
omgang.

Jeg ved ikke om A-record'en for www.windowsupdate.com og
windowsupdate.microsoft.com var den samme, og ramte samme
servercluster (nu er det hele akamai'et), men det behøver jo ikke at
være utænkeligt, at der var tale om samme servercluster, så angrebet
også kunne have indflydelse på andre services end lige præcis den
redirectende webserver på www.windowsupdate.com.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: mayonnaise (og ikke mayonaise)

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-03 17:42

Den Wed, 27 Aug 2003 18:40:46 +0200 skrev Peter Brodersen:

> [...]
>være utænkeligt, at der var tale om samme servercluster, så angrebet
>også kunne have indflydelse på andre services end lige præcis den

Men uanset hvordan det var før, havde det ikke forhindret at man kunne
have rettet windowsupdate.com mod en anden server under angrebet.

Ormen forsøgte kun at DOS'e windowsupdate.com, og det lykkedes, uanset
at MS hjalp til.

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-03 18:23

On Wed, 27 Aug 2003 16:42:27 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

>Ormen forsøgte kun at DOS'e windowsupdate.com, og det lykkedes, uanset
>at MS hjalp til.

Sådan kan man selvfølgelig betragte det. Man kan også sige, at
orm-magerens hensigt nok var at lægge WindowsUpdate-site't ned, men at
han ganske enkelt havde valgt en "dårlig" adresse, formålet i
betragtning. Man kan også sige, at konsekvensen af ormen havde været
større, hvis MS ikke havde gjort noget.

Så helt reelt tror jeg ikke, at skaberen kun havde til hensigt at gøre
lige præcis windowsupdate.com utilgængelig, og ikke fx

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-08-03 23:07

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:

>Jeg ved ikke om A-record'en for www.windowsupdate.com og
>windowsupdate.microsoft.com var den samme, og ramte samme
>servercluster

Hvor stor en server/linie skulle man mon egentlig have haft for
at servere en simpel statisk html-side uden nogen grafik, som
bare paa et antal sprog sagde: "Lukket. Proev
windowsupdate.microsoft.com i stedet."?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-08-03 00:00

Allan Olesen wrote:

> Hvor stor en server/linie skulle man mon egentlig have haft for
> at servere en simpel statisk html-side uden nogen grafik, som
> bare paa et antal sprog sagde: "Lukket. Proev
> windowsupdate.microsoft.com i stedet."?

Inholdet af siden betyder ikke noget. Et DDoS angreb når slet ikke op
på det niveau. Der er, svjh, i Blasters tilfælde tale om et SYN-flood
angreb.

--
Niels Callesøe - nørd light

Anti spam? Bevis det. http://www.spamcon.org/legalfund/

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-08-03 06:00

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Inholdet af siden betyder ikke noget. Et DDoS angreb når slet ikke op
>på det niveau. Der er, svjh, i Blasters tilfælde tale om et SYN-flood
>angreb.

Klart. Jeg skulle nok vaere gaaet i seng.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-08-03 19:07

In dk.edb.sikkerhed, Bertel Lund Hansen wrote:

>Hvis ikke Microsoft havde afværget det, ville den have gjort det.

Ok - og tak til dem der forklarede *hvordan*.

>Hvilket niveau spørger du på? Ironisk affejende, eller oprigtigt
>nysgerrig?

Af nysgerrighed, jeg havde ikke hørt om det før nu. Næste gang skal
jeg huske at gøre opmærksom på min oprigtighed.

Fra : Anders Lund

Dato : 27-08-03 09:08

Lars Stokholm wrote:

> Angribe? Fik den lavet nogen skade?

Den var programmet til at sende en hel masse pakker til adressen, hvilket
med fx 100.000 inficeret computere ville betyde at serveren og/eller
Internetforbindelsen ville "gå ned". Et såkaldt DOS (Denial Of Service)
andreb.

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk