Åbne port
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 27-08-03 15:55

Hej!

Et hurtigt spørgsmål:

Skal jeg bruge producentens software for at åbne porte i f.eks. en router?

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 27-08-03 16:13

>Et hurtigt spørgsmål:
>
>Skal jeg bruge producentens software for at åbne porte i f.eks. en router?
[...]

Hmmm.. Svaret må være ja .... Tænker du på en speciel router, i nogen
bestemt forbindelse?

Som regel kan du logge ind på routeren vha. telnet, web-interface,
konsolkabel mv. og åbne porten vha. routerens firmware.

Henrik

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 27-08-03 16:26

"Henrik Koksby Hansen" <Henrik@K0ksby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hmmm.. Svaret må være ja .... Tænker du på en speciel router, i nogen
> bestemt forbindelse?

Ja, en 3COM Office Connect Cable/DSL Router.

> Som regel kan du logge ind på routeren vha. telnet, web-interface,
> konsolkabel mv. og åbne porten vha. routerens firmware.

Ja, fandt en manual på nettet, der henviser til at der skal skrives en ip i
adresse headeren i IE, men dette virker ikke.

Telnet?

Konsolkabel har jeg ikke til rådighed.

Havde håbet på at downloade software fra 3COM, men deres support-section er
nede... Andre steder man kan downloade?

Fra : Zulu

Dato : 27-08-03 17:14

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> skrev i en
meddelelse news:3f4ccda1$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Havde håbet på at downloade software fra 3COM, men deres support-section
er
> nede... Andre steder man kan downloade?

Den 3COM du snakker om står som default til 192.168.1.1. Prøv at skrive det
i din browser. Hvis dette i giver adgang til routeren kan du åbne egenskaber
for din netværksforbindelse og se hvilken adresse din Standard gateway har
og så prøve at skrive den i browseren, det skulle gerne være 3COM'en med
mindre du har en anden gateway på netværket.
Du skal dog også kende passwordet for at kunne logge ind på routeren og åbne
porte..

Har du ikke selv sat den? Hvis ikke kan du vel snakke med ham/ hende/ dem,
der har gjort det.

3COM har ikke nogen software til at ændre indstillinger i routeren, det skal
gøres via webinterfacet.

Zulu

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 27-08-03 17:23

"Zulu" <zulu@toughN-O-S-P-A-Mguy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre du har en anden gateway på netværket.
> Du skal dog også kende passwordet for at kunne logge ind på routeren og

Har prøvet default. Virker ikke.

> Har du ikke selv sat den? Hvis ikke kan du vel snakke med ham/ hende/ dem,
> der har gjort det.

Det er ikke mig der har sat den. Det er nogle administratorer i min faders
firma. Og tro mig, de vil ikke vide jeg forsøger at åbne en port.

> 3COM har ikke nogen software til at ændre indstillinger i routeren, det
skal
> gøres via webinterfacet.

Surt, for det virker som sagt ikke.

Fra : jens

Dato : 27-08-03 18:34

> [...]

faders
> firma. Og tro mig, de vil ikke vide jeg forsøger at åbne en port.

Et dårligt udgangspunkt.
Bed om det, og få lov/afslag, eller lad være med at rode i den uden
tilladelse hvis du vil beholde din linie.......

Mvh Jens

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 27-08-03 18:57

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bed om det, og få lov/afslag, eller lad være med at rode i den uden
> tilladelse hvis du vil beholde din linie.......

Jep. Også derfor jeg forsøger at undgå det.

Skulle dog lige prøve at komme ind i menuen. Det virkede med 3COM'en, men
jeg vil ikke rode med det.

3COM'en er ikke den router vi fik leveret fra TDC. Jeg tænkte på at
omkonfigurere den istedet for.Den står alligevel og samler støv. Desværre
virker dit tip ikke her. Det er en speedstream 5781 router (efficient
networks). Det er b.la den jeg skriver fra nu.

Lidt søgning på nettet har gjort mig betænkelig ved at konfigurere den. B.la
risikoen for at TDC skal omkonfigurere den. Dette koster den nette sum af en
1000-lap. Samtidig skulle det også være langt mere besværligt.

Switch-løsningen er nu den eneste mulighed. Det ville sådan set også være
fint, da den ikke skal bruges til andet end at spille det spil, som jeg
nævnte det i min oprindelige post.

Om den kører på nedsat hastighed er ikke noget problem, og der skal kun køre
en fra netværket på den.

Jeg skal bare have fundet ud af hvordan den skal køres direkte på ADSL
modemet. Nogen forslag?
Som nævnt tidligere har jeg prøvet at tilslutte direkte til uplink med både
crossed og straight patch kabel, uden held.

Jeg kom lige i tanke om noget. Kan jeg køre et kabel direkte fra adsl-modem
til min computer?

Fra : Cubus

Dato : 27-08-03 19:58

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> skrev

> Jeg kom lige i tanke om noget. Kan jeg køre et kabel direkte fra adsl-modem
> til min computer?

Det er sikkert en Bredbånd professionel/Proaccess-linje du anvender. Derfor
skal du konfigurere computeren direkte med IP-adresse, undernetmaske,
DNS og standardgateway for at føre kabel direkte fra modem til netkort eller
over en switch.

Tjek fx din IP vha myip.dk. Jeg gætter på 80.196.222.186.
Standardgateway er sikkert 1 lavere. Dvs 80.196.222.185
Undernetmasken sikkert 255.255.255.252.
DNS fx 194.239.134.83.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : jens

Dato : 27-08-03 20:20

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal du konfigurere computeren direkte med IP-adresse, undernetmaske,
> DNS og standardgateway for at føre kabel direkte fra modem til netkort

Det afhænger jo af hvad firmaet har gjort, det er umuligt at vide.
Det kan være en simpel vpn over Inet, men jeg har set linier som kører alt
gennem firmanettet, og dermed lukker for "privat" brug af linien.

Mvh Jens

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 27-08-03 23:26

> "Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> skrev

> Det er sikkert en Bredbånd professionel/Proaccess-linje du anvender.

Det er det nemlig.

> [...]
> skal du konfigurere computeren direkte med IP-adresse, undernetmaske,
> DNS og standardgateway for at føre kabel direkte fra modem til netkort

Ok.

> Tjek fx din IP vha myip.dk. Jeg gætter på 80.196.222.186.
> Standardgateway er sikkert 1 lavere. Dvs 80.196.222.185
> Undernetmasken sikkert 255.255.255.252.
> DNS fx 194.239.134.83.

Dvs at jeg skal indføre oplysninger om ip/gateway/undernetmaske og dns
manuelt?

Når jeg så skal tilbage, registrerer computeren blot oplysningerne manuelt,
men når der skal spilles, skal jeg gennem hele cirkuset igen?

Ip-adressen kan jeg finde.

Men gateway, undernetmasken og DNS?

Fra : jens

Dato : 27-08-03 20:27

> [...]

en
> 1000-lap. Samtidig skulle det også være langt mere besværligt.

Men det kan gøres, og det er nok nemmere at blive gode venner med farmand om
tdcrouteren end om firmarouteren.
Men, du kan jo eventuelt høre om du kan få din egen pc sat som dmz, og så
sætte en router efter den 3com, det kan jo holde din trafik væk fra
firmanettet, da de så ved hvilken ip det kommer fra.

En Dlink 604 som er meget udskældt men tilstrækkeligt til dit brug kan fås
for 350kr.
Ellers skal der en anden sikring af en dmz maskine til. (firewall)

> Switch-løsningen er nu den eneste mulighed. Det ville sådan set også være
> fint, da den ikke skal bruges til andet end at spille det spil, som jeg
> nævnte det i min oprindelige post.

Switchen kan du nok ikke bruge til så meget.

mvh Jens

Fra : Preben

Dato : 27-08-03 22:03

Hej

> En Dlink 604 som er meget udskældt men tilstrækkeligt til dit brug kan fås
> for 350kr.

Hvorfor er D-Link 604 meget udskældt?

Jeg køber gerne D-Link netprodukter fordi jeg synes man får meget for
pengene, men det kan da godt være jeg har den forkerte opfattelse?

Eller i hvert fald hellere D-Link end NetGear - sådan plejer jeg gerne
at have det! Og så er der jo de dyrere produkter!!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : jens

Dato : 28-08-03 06:43

"Preben" <64bit@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er D-Link 604 meget udskældt?

Fordi denn især i starten blev lanceret som en router der kunne alt, men det
kunne den så ikke.
firewallen virkede ikke i de første, som også brændte sammen ved lidt
velastning.
Firmware opgraderinger er kommet i en lind strøm, men de har enten været
beta eller "ikke helt færdige".
Ingen ved vist præcis hvilken firmware der er gældende længere.
Den har især en uheldig egenskab ved at der er Upnp i den, som ikke kan slås
fra.

> Eller i hvert fald hellere D-Link end NetGear - sådan plejer jeg gerne
> at have det! Og så er der jo de dyrere produkter!!

Netgear har også vist sig at være lidt mangelfuld på det seneste.
(En Amerikans tids server bliver overfaldet med forespørgsler fordi netgear
har sat deres ip ind som tids angiver, men den ene server kunne ikke trække
alle netgear "on globe", som jeg forstod det)

Men sandsynligvis har alle de billigste routere lidt småskavanker.
Surecom kan feks ikke bruges som web server router, eller jo den kan, men
den viser routerens opsætmimgs side når man spørger efter
domænet............

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-03 00:27

On Wed, 27 Aug 2003 16:54:47 +0200, "Morten Holberg Nielsen"
<holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> wrote:

> Skal jeg bruge producentens software for at åbne porte i f.eks. en router?

Det afhænger af, hvad det er for en router. I mange tilfælde vil
svaret være nej, fordi det kan gøres fra en almindelig browser
eller med telnet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/