Udendørs trådløs netværk
Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 24-08-03 13:25

Jeg skal til at sætte noget netværk og til deling af en ADSL linie med
naboerne.
Der er bare et lille problem... der er en vej imellem så det skal være
trådløst.

Der er ca. 200 meter og der er ikke nogle træer eller lignende imellem.
Problemmet er bare at jeg er total newbie inden for trådløs netværk.
Det behøver ikke at være specielt hurtigt da det egentlig kun (prmært) er
ADSL linien, der skal kører over det.

Hvad der derimod er vigtigt er prisen: Det skal helst ikke være alt for
dyrt.
Er der nogle gode forslag til en god, men billig løsning?

Jeppe Ladefoged
degofedal@NOSPAMunderflow.dk
http://www.underflow.dk

Fra : Henrik A

Dato : 25-08-03 09:57

Du kan gå ind på www.dlink.dk og se hvad de har af produkter. Det er vigtigt
at du beslutter dig for et af de produkter, hvor du kan tilslutte en ekstern
antenne - sådan en får du nemlig brug for.

Se også under antenner - En retningsbestemt antenne vil være det bedste i
dit tilfælde.

/Henrik

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 27-08-03 16:58

From: "Henrik A" <slet_dette@privat.dk>
> Se også under antenner - En retningsbestemt antenne vil være det
bedste i
> dit tilfælde.

Hvis man har tålmodighed kan det være sjovt at lave dem selv. Vi byggede
sådan en fætter:
http://xxx.kasperkp.dk/biquad.jpg

opskriften kan findes på
http://www.trevormarshall.com/biquad.htm
(byg dem med 12,3 cm reflektor, du skal jo ikke bruge parabol)

Med dem fungerer en 1 km 5,5Mbps link med med god margin. Så på 200
meter skal du virkelig gøre dig umage for ikke at få god
hastighed.

Et hint til tråd til elementet: tag en 1mm kobberleder (kan f.eks.
hugges fra et antennekabel med massiv inderleder) og træk i den
indtil den er blevet 15% længere. Så er den stiv og nem at arbejde med.

/Kasper