Sjov ting i /var/log/messages
Fra : Anders Keldsen

Dato : 06-04-01 13:25

I min /var/log/messages, får jeg følgende linie

Apr 6 11:11:41 MyServer pumpd[264]: renewed lease for interface eth0

og den kommer ca. hvert kvarter (et par sekunder forskydelse)

Er der nogen der har nogen som helst ide om hvad det er.

Jeg kunne selv forestille mig at det var noget med at serveren fik tildelt
IP-nummer fra DHCP på routeren. Men jeg er ikke helt sikker på hvad pumpd er
for noget.

Selv om det ikke er en fejl, så ville det da være rart ikke at skulle se på
den i logfilerne hele tiden.

Håber at der er nogen der er klogere end mig (ellers står det da skidt til)

mvh Anders

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 06-04-01 13:37

> [...]
>
> og den kommer ca. hvert kvarter (et par sekunder forskydelse)
>
> Er der nogen der har nogen som helst ide om hvad det er.

Jeg tror det er noget redhat-specifikt DHCP-halløj (meget vagt, indrømmet).
Har du prøvet "man pumpd" ?

-mb

Fra : Anders Keldsen

Dato : 06-04-01 13:46

Det har jeg forsøgt, men der er ikke noget at hente i 'man pumpd'. Den
skriver 'No manual entry for pumpd', og der er ikke just så brugbart.

mvh Anders

Fra : Claus Alboege

Dato : 06-04-01 13:47

Anders> Det har jeg forsøgt, men der er ikke noget at hente i 'man
Anders> pumpd'. Den skriver 'No manual entry for pumpd', og der er
Anders> ikke just så brugbart.

Det er "man pump" (ihvertfald paa en debian box)

Uhm, tabcompletion paa man-sider er nu en dejlig ting :)

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 06-04-01 14:19

Claus Alboege <tractrix@kom.auc.dk> writes:

> Uhm, tabcompletion paa man-sider er nu en dejlig ting :)

Fortæl, fortæl.

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-04-01 14:28

Jens> Fortæl, fortæl.

`apt-get install zsh` vil være mit bud på hvad han skriver

/Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 06-04-01 15:44

On 06 Apr 2001 15:27:55 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> Jens> Fortæl, fortæl.
>
> `apt-get install zsh` vil være mit bud på hvad han skriver

Bash 2.04 har også "programmable completions"

vh.

Morten

Fra : Claus Alboege

Dato : 06-04-01 14:32

Jens> Claus Alboege <tractrix@kom.auc.dk> writes:

Jens> Fortæl, fortæl.

Det er en standard "funktion" i zsh (ihvertfald i 4.0.* og 3.1.*, men
sikkert ogsaa i 3.0.*)

Ligesom der er tabcompletion paa bl.a.
make targets
configure options
dpkg/apt-*/rpm options og pakker

http://sunsite.dk/zsh/
ftp://sunsite.dk/pub/unix/shells/zsh/

Fra : Anders Keldsen

Dato : 06-04-01 15:19

Jeg undskylder mange gange. Der er en man pump, men IKKE man pumpd.

Jeg vil se lidt nærmere på den. Tak for hjælpen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-04-01 17:55

Claus Alboege <tractrix@kom.auc.dk> wrote:

>Det er "man pump" (ihvertfald paa en debian box)

Er det ikke nærmere dhcp-serveren, der skal kigges på?

Det er vel den, der fortæller, hvor mange sekunder et lease er
gyldigt.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer