Skærme
Fijala 3554
Ny tft-skkærm responstid hjælp?
Fra : N Hansen

Dato : 28-08-03 15:28

Jeg har set en sort fladskærm skærm i Rema 1000 www.rema1000.dk jeg var så
nede for at købe den, men den havde 2 response/svartider svartid i
millisekunder. Den ene benævnt med TR 15ms og den anden hed TF og havde 35ms
i responstid.
Hvilken tid skal jeg regne med. Findes der overhovedet skærme med 35ms eller
15ms eller er det et gennemsnit (35+15=50/2=25ms)eller hvad? håber nogle kan
hjælpe.

Mvh Niels

Fra : Zulu

Dato : 28-08-03 15:34

"N Hansen" <hansen457@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> 15ms eller er det et gennemsnit (35+15=50/2=25ms)eller hvad? håber nogle

TR = Time Rise
TF = Time Fall
Disse to lægges sammen for at få en faktiske responstid. I dit tilfælde: 15
+ 35 = 50 ms.

Zulu

Fra : N Hansen

Dato : 28-08-03 15:51

Ok tak for den hurtige hjælp. Se er det vel en ældre skodskærm eller hvad.
Jeg har feks. set en Aoc med 25ms også til 3000kr er det så 'ikke snyd' og
altså gennemsnittet eller hvad skal jeg gå efter. Mere fordi jeg ikke har
set en skærm med 50ms så det kunne godt være at responstiden på edbpriser
var TF-tiden eller hvad?

Mvh Niels

Fra : Jesper

Dato : 28-08-03 17:38

> [...]
eller
> 15ms eller er det et gennemsnit (35+15=50/2=25ms)eller hvad? håber nogle

Du kan jo prøve at købe en hvis du har returret. Jeg kører på den fjerde
skærm inden for en uge og får den femte på mandag

/jesper - der krydser fingre for at den næste skærm er perfekt

Fra : N Hansen

Dato : 28-08-03 19:21

Tja det er nede i Rema, som man siger. Så jeg bliver da fri for at betale
fragt. Den har 80hz så jeg synes det lyder vildt hvis andre tft skærme til
samme pris har 25ms, altså halvt responstid på en 70-75hs skærm. Men hvad
ved jeg. Men kigger jeg feks. på Orions (en 17" tft skærm til 3000,- fra
edbpriser) specifikationer skriver de ikke noget om hvad dens responstid er
et resultat af, eller om det er et gennemsnit. Gik din skærm ned, eller var
det pixelfejl der var problemet og hvad er mærket. Så skal jeg da ikke købe
den.

Mvh Niels

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-08-03 21:59

N Hansen (hansen457@privat.dk) skrev følgende:
> [...]
> betale fragt. Den har 80hz så jeg synes det lyder vildt hvis andre
> tft skærme til samme pris har 25ms, altså halvt responstid på en

Til oplysning: Responstiden helst skal være så lille som muligt. Hz'ene er
ligegyldigt.

- Martin

Fra : Jesper

Dato : 29-08-03 02:33

> [...]
var
> det pixelfejl der var problemet og hvad er mærket. Så skal jeg da ikke

Tja.... de 4 skærme jeg har prøvet:
Medion 18,1" - 1 ubetydelig subpixel fejl, underlige farver, for høj
respons tid.
Orion 17" - ujævn belysning ellers fin til prisen. Har anbefalet den til min
mor :)
BlackView 17" - som navnet kunne antyde var den MEGET mørk. Dårlig til at
vis detaljer i de mørke nuancer.
Acer AL732 17" - Den bedste indtil videre og den dyreste. Måske er det den
jeg ender med at have stående på mit skrivebord.

Nu venter jeg på en Hyudai Q17S som ligger lidt under prisen for en Acer.
Onkel Tom siger at det er den bedste lige nu - men vi får se.

De første 4 skærme er købt lokalt så indtil videre har det ikke kostet mig
andet end et hæftigt midlertidigt underskud på kontoen.

med hensyn til responstid..... jeg synes ikke jeg kan se forskæl på Orions
25ms og Acers 16ms. Måske er det det med at Acer'en kun kan vise.... hvor
mange er det nu det er?.... farver. Hvis den skal vise en farve uden for
spectret bliver responstiden 32ms. - HVIS jeg ikke har misforstået noget
(meget muligt)

Jeg tror ikke man skal bekymre sig så meget om døde pixels. Hvis det skulle
være grælt kan man jo altid bytte skærmen. Efter de ramaskrig jeg har hørt
(?) på nettet om det synes jeg at det var nemt at leve med den ene subpixel
der var på Medion skærmen. Jeg er normalt vanskelig med den slags ting, men
den døde pixel der var tale om her så jeg kun fordi jeg bevidst ledte efter
den. Da jeg havde fundet den var det sjældent jeg kunne få øje på den selvom
jeg vidste den var der.

TFT skærme mangle stadig nogle af de kvaliteter CRT skærme har, men til
gengæld har den andre fordele. Min grund til at vælge en flad er det
manglende ubehag og svimmelhed der opstår hos mig nåe jeg sidder lang tid
foran skærmen - det er alle pengene værd...... 2 gange.

Jesper

Fra : rane

Dato : 29-08-03 09:48

On Fri, 29 Aug 2003 03:32:55 +0200, "Jesper" <Glem_det_sp@m.dk> wrote:

> [...]
>den. Da jeg havde fundet den var det sjældent jeg kunne få øje på den selvom

Præcis. Min Viewsonic TFT har faktisk 3-4 pixelfejl men jeg lægger
slet ikke mærke til dem under normalt brug. Heldigvis er de også
placeret forholdsvis ude i kanterne og så er de af den mørke slags,
hvilket er knap så slemt.

Har overvejet om jeg skulle bytte den med det samme, men er bange for
at få sendt en tilbage der har en pixelfejl lige midt i centrum. Så
jeg beholder denne :)

Fra : Jesper

Dato : 29-08-03 12:08

"Jesper" <Glem_det_sp@m.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> manglende ubehag og svimmelhed der opstår hos mig nåe jeg sidder lang tid
> foran skærmen - det er alle pengene værd...... 2 gange.

Så kom Hyundai'en Der er ikke meget forskæl mellem den og Acer'en. Jeg
beholder Hyndai'en mest fordi det er det letteste, hvis jeg stadig havde
Acer'en var jeg røget ud i et dilemma - mest pga. estetik. Hyundais fod er
grimmere men til gengæld er rammen omkring skærmen pænere end Acers.

Det endte altså med en Hyndai Q17s men det kunne lige så godt have været
Acer 732. Der er sølle 200 kroner til forskæl på prisen. Oneshop påstår at
Hundai Q17 kommer uden DVI kabel med det er med.

/jesper

Fra : N Hansen

Dato : 29-08-03 16:11

Det var dog en kanon hjælp. Jeg tror jeg napper en Orion. Jeg stod mellem en
AOC pga. dens metallic look og en Orion. Den eneste forskeld jeg kan se er
dog at Orion har 85hz og Aoc'en 75hz, hvilket jeg så forstår ike skulle
betyde det helt store i forhold til responstid.
Orionen skulle så have Samsung tft panel hvilket afskrækker mig en del da
mine tidligere samsumg tv'er er gået i stykker efter 3-4år. Men jeg kan se
de har en Orion i computercity til 3300, men 300kr. billigere på edbpriser.
Den er bare så hvid og grim, men en sort koster 300,- mere hmm.
Men iøvrigt det ser da ud til at responstiden er godt på vej ned i de lidt
dyrere mærker, så der kan ikke gå mange år før man kan få en billig 16ms 18"
eller noget. Men mange tak for hjælpen.

Fra : Jesper

Dato : 29-08-03 17:49

En sort Orion koster 2999.- i Bilka/A-Z

Fra : Jesper

Dato : 30-08-03 06:45

> En sort Orion koster 2999.- i Bilka/A-Z

Hovsa... det er 2899 :)

Fra : lasse \(8900\)

Dato : 30-08-03 08:15

"Jesper" <Glem_det_sp@m.dk> skrev i en meddelelse > > En sort Orion koster
2999.- i Bilka/A-Z

Jeg kan ikke finde den på deres hjemmeside
Hvor finder du den?
--
Lasse (8900)

You´ll never walk alone

Fra : Jesper

Dato : 30-08-03 13:30

"lasse (8900)" <ynwa1972@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2999.- i Bilka/A-Z
>
> Jeg kan ikke finde den på deres hjemmeside

I butikken :)

Fra : N Hansen

Dato : 30-08-03 16:12

Jeg ringede til Bilka og fik en eller anden mand til at læse næste uges
katalog og bagefter ud i butikken for at checke sorte 17" orion skærme til
ca. 2900,- men de havde den ikke. Det nærmeste er computercity til 3300,-,
men det ligger nu for tæt på en ligeså flot og 'god' 18" til 3500,-

Fra : Jesper

Dato : 30-08-03 16:59

I a-z i Hjørring havde de masser af orion skærme i lørdags. Efter min mening
er Orion et MEGET bedre køb end den der 18,1" Medion.

Der er andre "fabrikater" der er nøjagtig mange til Orion. Check billederne
på EDBPriser.

Fra : Jesper

Dato : 30-08-03 17:02

Intercon Data har Orion til 3063 incl. porto
Mariendals PC Service 3058 incl. porto

jesper

Fra : N Hansen

Dato : 01-09-03 11:33

Jeg var ved at bestille Orionen hos Mariendals Pc-service til de 3k. Men nu
har jeg set en Acer skærm til 3k som synes at overgå orionen både mht.
kontrast 450:1 mod Orions 350:1. 300cdm²lumens mod orions 250cdm². Og 20ms
mod orions 25ms.??
Jeg ved så ikke om der er hold i de data(de har 'kommet til at skrive TS
eller TR tiden), jeg har ikke kunne finde nogle tests og jeg kan heller ikke
finde lige den model på acers (Acer AL718) hjemmeside, så måske den er
udgået. Men de har den i computercity så måske nogle kender den, ellers
bliver det vist en orion. Jeg vil ud af denne jungle

Fra : N Hansen

Dato : 01-09-03 11:37

Glemte at sige at Orionen har dog 85Hz hvor Acer 'kun' har 75Hz.

Mvh Niels

Fra : David T. Metz

Dato : 04-09-03 13:50

N Hansen kalligraferede, i
> Glemte at sige at Orionen har dog 85Hz hvor Acer 'kun' har 75Hz.

Skrot den parameter - det er ren volapyk i TFT-sammenhæng. Det eneste du har
brug for er 60 Hz - alt andet er kun for at narre naive forbrugere.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : rane

Dato : 01-09-03 12:28

On Mon, 1 Sep 2003 12:32:46 +0200, "N Hansen" <hansen457@privat.dk>
wrote:

> [...]
>udgået. Men de har den i computercity så måske nogle kender den, ellers
>bliver det vist en orion. Jeg vil ud af denne jungle

Tror ikke der er så meget forskel på de 2. Kontrast og brightness
værdierne har ikke den store betydning idet man sjældent kommer op på
de tal, du skriver ovenover. Og specielt når vi er nede i de
allerbilligste discount 17" tft-skærme, vil du ikke se meget forskel.

Min egen skærm har kun de 350:1 og 250 cd/m2 og der er ingen
problemer overhovedet med farverne, lysstyrken eller kontrasten.
Grunden til at min koster næsten det dobbelte ift. ovennævnte skærme =
bedre kvalitet, bedre panel og flere features.

Så hvis du ikke skal spille, er det vist hip som hap hvilken af de 2
du vælger, da de begge ikke er gode nok til hurtige spil.

Fra : Jesper

Dato : 01-09-03 12:37

rane wrote:

> [...]
>
> Så hvis du ikke skal spille, er det vist hip som hap hvilken af de 2
> du vælger, da de begge ikke er gode nok til hurtige spil.

Orion har god kontrast imo

Fra : rane

Dato : 01-09-03 13:48

On Mon, 01 Sep 2003 13:37:19 +0200, Jesper <jamstrup@sol.nospam.dk>
wrote:

>Orion har god kontrast imo

Jeps, det tror jeg da gerne på. 350:1 er længe nok til at opnå en god
kontrast på en fladskærm. At der så er nogen der specifikt kræver at
kontrasten skal være mindst 500:1...fatter jeg ikke rigtig :)

Fra : N Hansen

Dato : 01-09-03 13:51

Ok tak for hjælpen. Jeg tager ud i computercity og ser på dem begge. Så må
det blive Acer dér eller Orion hos mariendal hvis de ikke kan sælge Orion
til 3k i computercity. Men Orion lyder dog som den med flest features og
størst viev-area, så det bliver nok den hvis der ikke kan ses forskeld på de
to.
Jeg skal feks. spille midnight club 2 så jeg håber skærmen vil passe til den
type spil.

Mvh Niels

Fra : rane

Dato : 01-09-03 13:56

On Mon, 1 Sep 2003 14:50:42 +0200, "N Hansen" <hansen457@privat.dk>
wrote:

> [...]
>to.
>Jeg skal feks. spille midnight club 2 så jeg håber skærmen vil passe til den

Jeg ved i hvert fald at spillet Need for Speed: Hot Pursuit 2 ikke
kræver det helt vilde af en fladskærm. Når folk har testet, har det
spil oftest fået en ok anmeldelse. Det er når folk tester CS, UT2 osv.
at det bliver alvor. :)

Fra : David T. Metz

Dato : 04-09-03 13:49

N Hansen kalligraferede, i
> Orionen skulle så have Samsung tft panel hvilket
> afskrækker mig en del da mine tidligere samsumg tv'er er gået i
> stykker efter 3-4år.

Pærer og bananer. I TFT-sammenhæng er Samsung et kvalitetsmærke (især
sammenlignet med de skrammelmærker du ellers har haft kig på).

David
(tilfreds Orion 17"-ejer)

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"