Spædbørn og søvn
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 26-08-03 21:00

Vi har et lidt "dumt" problem med vores 10 uger gamle dreng - Han vil
sgut'te sove på ryggen.
Vi har virkeligt prøvet alt muligt for at få ham til at sove på ryggen, men
det har ikke rigtigt hjulpet meget.
Det maksimale han har sovet om natten, når han har ligget på ryggen, er 4 -
4½ time og det kun én enkelt gang, normalen er omkring 2½ time af gangen,
og så tager det pænt langt tid (op til 2 timer) før han falder i søvn igen,
og i den periode er han blevet lagt og taget op igen et par gange.
Til gengæld har han de sidste 3 dage sovet på ryggen om natten, og her har
han kunnet sove 5-6 timer, vågne og få noget mad og blive lagt igen, dette
på mindre end en time (40 min. i nat).

Dette giver jo altså visse frustrationer, for man er jo lidt bange for at
han ikke kan tåle at ligge på maven og sove. Men når han nu kan sove en del
længere på maven end på ryggen - Hvordan hulen kommer man udenom alt dette,
om jeg så må sige.

I må også gerne komme med alle de råd og forslag I kan komme på, mht.
hvordan vi evt. kan få ham til at sove på ryggen. En del af dem har vi da
sikkert prøvet, men sikkert langt fra alle og vi vil nødigt "misse" nogen
af de gode råd *S*

Mvh. Jan

Fra : Rikke Mors

Dato : 27-08-03 10:32

Jan Allan Andersen wrote:
> Vi har et lidt "dumt" problem med vores 10 uger gamle dreng - Han vil
> sgut'te sove på ryggen.

Jeg kender godt problemet, for ingen af mine to børn (2½ år og 13 uger)
har sovet specielt godt på ryggen. Tilgengæld sover de rigtig godt på
siden - op til 8 timer i træk om natten. For at sikre at barnet ikke
ruller om på maven, ruller vi et lille tæppe stramt sammen og lægger det
foran barnet fra navlen og ned. Det øverste ben ligger så ovenpå
tæppepølsen - nærmest som en slags natostilling. Barnet kan så komme af
med varmen fra brystregionen, hvilket er et af problemerne med at de
ligger på maven. En anden fordel ved denne metode er, at det er nemt at
sikre sig mod et skævt kranium - om natten ligger man på den ene side og
om dagen på den anden.

Rikke Mors

Fra : Kathrine

Dato : 27-08-03 12:51

"Jan Allan Andersen" skrev:

> [...]
her har
> han kunnet sove 5-6 timer, vågne og få noget mad og blive lagt igen,

Hvor længe kan man forlange at en 10-ugers gammel baby sover ad
gangen????!!
I mine ører lyder det som om han sover fint fint.
Min nu 1 årige dreng sov da omkring 3 timer i den alder, fik flaske og
var så nogle gange lidt svær at lægge til at sove igen. Jeg var da ved
at gå til, men der var jo ikke noget at gøre ved det.
Så små størrelser har ingen døgnrytme, og man kan heller ikke forvente
det, førend de er ca. 6 måneder gamle.
At der så er nogen der er heldige at få babyer der bare sover natten
igennem, kan vi andre jo så være misundelige på
--
Kathrine
---

Fra : Janne

Dato : 27-08-03 19:19

Jan Allan Andersen <nospam_akker@ishoejby.dk> skrev:
> [...]
>og sove. Men når han nu kan sove en del
>længere på maven end på ryggen -
>Hvordan hulen kommer man udenom alt dette,

I må ikke lade ham sove på maven. Der er foretaget en undersøgelse
hvor det viser sig, at i næsten alle tilfælde af vuggedød, har
barnet sovet på maven. De sover simpelthen for dybt. Altså om på
siden med ham. Jeg kan godt forstå, at han ikke vil sove på
ryggen, det er jo rædselsfuldt.
janne

Fra : Christina Madsen

Dato : 27-08-03 20:12

"Jan Allan Andersen" <nospam_akker@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkert prøvet, men sikkert langt fra alle og vi vil nødigt "misse" nogen

Hej Jan.

Jeg ved godt det ikke hjælper jer meget, men jeg havde det samme problem med
min pige på nu 4 år.

Jeg lagde hende oftest på siden, men det må man jo heller ikke i dag. Men
jeg må nok indrømme, jeg ind imellem lagde hende på maven. Hun var et meget
krævende barn, meget kontaktsyg, og var næsten hele tiden på arm, når hun
var vågen, men det skal nu ikke undskylde det.

Om dagen er det nok bedst, I ligger ham på siden eller ryggen, men om
natten kan I ligge med ham på brystet. Det vil sikkert også blive betragtet
som uansvarligt, men det er en mulighed for nattesøvn.

Held og lykke med ham, og i øvrigt, tillykke med bebsen

Christina

Fra : brinkloev

Dato : 28-08-03 19:33

"Jan Allan Andersen" skrev d. 26-08-03 21:00 dette indlæg :
> [...]
dette,
> om jeg så må sige.
>
> Ifølge nye undersøgelser, frarådes det på det kraftigste, at spædbørn
(og børn generelt op til 3 år), så vidt muligt IKKE SOVER PÅ MAVEN...
Vi har selv tvillinger, på 1 år. Vores dreng vil helst sove på siden, så
han får gerne en pude som støtte, i ryggen. Vores pige derimod, ligger
helst på ryggen og maven. Når hun vender sig på maven og vi vel at mærke
observerer det, vender vi hende om- uanset hvad!
Bare et par linier herfra...
mvh. Brinkloev

http://www.kandu.dk/