Check
Fra : Jesper

Dato : 26-08-03 13:48

Hej...

Er ved at udskrive min første check.

Men hvordan skrives beløbet 3710,00 kr. med bogstaver på en check ?

Er der nogle regler eller skrives det bare som man siger det"
tretusindesyv...osv."?

På forhånd tak

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 26-08-03 13:55

"Jesper" <no@mail.com> writes:
> Er ved at udskrive min første check.
>
> Men hvordan skrives beløbet 3710,00 kr. med bogstaver på en check ?

"Tre tusinde syv hundrede ti 0/00".[1]

> Er der nogle regler eller skrives det bare som man siger det"
> tretusindesyv...osv."?

Den eneste regel er at man ikke må skrive tyve, halvtreds osv., men
skal skrive toti, femti osv. 56 bliver altså femti seks.

[1] Eller blot "tre syv ti nul 0/00", som ikke er så udbredt, men
ganske acceptabel fik jeg at vide for nogle år siden.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-03 23:26

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> [1] Eller blot "tre syv ti nul 0/00", som ikke er så udbredt, men
> ganske acceptabel fik jeg at vide for nogle år siden.

Som supplement

Undgå punktum og/eller mellemrum i de numeriske beløb - skriv: -3710,00.
Bindestreg først udelukker tilføjelse foran det første ciffer.

Eksemplet med "tre syv ti nul 0/00 anvender bankerne, når man bestiller en
check, f.eks. en såkaldt banknoteret check, eller hvis man køber en check i
en fremmed valuta til f.eks. en udenlandsk beløbsmodtager. Der skrives
beløbet så blot på det pågældende lands sprog eller engelsk. En sådan check
er også at betragte som en banknoteret check, da der jo netop er betalt for
den eller debiteret din konto i banken.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Ove Hansen

Dato : 01-09-03 13:46

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote in message
> "Jesper" <no@mail.com> writes:

[...klip]

> Den eneste regel er at man ikke må skrive tyve, halvtreds osv., men
> skal skrive toti, femti osv. 56 bliver altså femti seks.
[klip...]

Hvorfor må man ikke skrive det?
/Ove

Fra : Knud Berggreen

Dato : 01-09-03 19:43

On Mon, 1 Sep 2003 14:46:29 +0200, "Ove Hansen"
<prominent@prominentdata.dk> wrote:

>"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote in message
>
>[...klip]

>[klip...]
>
>Hvorfor må man ikke skrive det?

Det må man skam også gerne.
Lars har nok ment at man sædvanligvis benytter den
skrivemåde, men hvis du har lyst til at skrive en check på
450,20 må du gerne skrive firehundredehalvtreds kroner og
tyve øre.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-08-03 14:50

"Jesper" <no@mail.com> wrote in message

> Er der nogle regler eller skrives det bare som man siger det"
> tretusindesyv...osv."?

Man bør også huske at sætte en streg foran teksten, så "syvhundrede
0/00" ikke pludselig bliver til "ettusindesyvhundrede 0/00" før den er
indløst.

Hilsen
Uffe

Fra : alexbo

Dato : 27-08-03 18:22

"Jesper" skrev

> Men hvordan skrives beløbet 3710,00 kr. med bogstaver på en check ?
>
> Er der nogle regler eller skrives det bare som man siger det"
> tretusindesyv...osv."?

Ja. men som andre har skrevet, 50 som femti.

At skrive, tre syv ti nul, åbner for fejl, dels er der et 0 for meget.
tre syv ti nul, ville være 37100.
Dels giver det mulighed for et tilføje et tal ekstra, både i tal og
bogstaver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-08-03 21:40

alexbo wrote:

> At skrive, tre syv ti nul, åbner for fejl, dels er der et 0 for meget.
> tre syv ti nul, ville være 37100.

Der skriver man selvfølgelig tre syv et nul, hvis man mener 3710.

> Dels giver det mulighed for et tilføje et tal ekstra, både i tal og
> bogstaver.

Så skal man skrive meget ujævnt, hvis man skal kunne klemme et ciffer
mere - skrevet med bogstaver - ind i rækken. Jeg har mest set det på
computer-udskrevne checks, hvor det er lidt nemmere at programmere - og
der bliver det som regel også udskrevet temmelig jævnt.
Selvfølgelig skriver man stadig en streg, stjerne eller andet foran
beløbet i både tal og bogstaver.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-09-03 21:32

Jesper wrote:

> Er ved at udskrive min første check.
>
> Men hvordan skrives beløbet 3710,00 kr. med bogstaver på en check ?

For os der har skrevet utallige check's fra starten i 60'rne,
er det en lettelse, at jeg for et par år siden blev opmærksom på
at det kan skrives som ENtal, fx -> tre-syv-en-nul-00/100.

Tidligere var der en del hovedbrud med tretusinde, syvhundrede osv.

Så brug blot ovenviste, og ører angivelsen er vist ikke nødvendig ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-03 22:08

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Første gang, jeg så check's udfyldt som oven angivet var på en check i
fremmed valuta og købt i en bank. Jeg tror det startede, da de begyndte at
udskrive check's automatisk via EDB - blot er det skrevet i det pågældende
lands sprog, som adressaten er bosiddende i.

Mvh
Karsten Jensen