ALSA og /dev/sound/****
Fra : Preben

Dato : 26-08-03 20:41

Hej

Jeg har nu fulgt guiden på
http://www.alsa-project.org/alsa-doc/doc-php/template.php3?company=VIA&card=&chip=via82c686a&module=via82xx
men jeg kan ikke få det til at virke. (dvs. der er onboard lyd på mit
bundkort med Via chipset)

Hver gang jeg logger ind på Gnome får jeg en fejlmeddelelse at der ikke
er nogen /dev/sound/mixer

Hvis jeg (som root) kigger på /dev/sound/ ligger der intet i denne mappe
og det er jo så naturligt nok, at der ikke er noget /dev/sound/mixer
eller noget i den retning.

Da jeg har installeret alsa, har jeg til gengæld en /dev/snd med en
masse indhold (dog ingen mixer), men hvordan får jeg lyden til at virke
ordentligt!

Jeg kan ikke afspille f.eks. en mp3-fil med mplayer - der meldes fejl -
kan ikke åbne "sound device".

Yderligere brokker GnomeMeeting sig over at der ingen lydkort er
installeret på maskinen.

Skal jeg droppe alsa og finde et alternativ eller er der nogen der har
en god løsning?

Jeg kører en debian woody (3.0r1) men er gået uden om pakkesystemet med
kerne og dermed også alsa-drivere. alsa-utils osv. er dog installeret
med pakkesystemet fra stable!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-08-03 23:15

Preben <64bit@mailme.dk> writes:

> [...]
> bundkort med Via chipset)
>
> Hver gang jeg logger ind på Gnome får jeg en fejlmeddelelse at der

<en masse andre device's og lignende som ikke findes>

Har du installeret pakken alsa-base (du skrev Debian)? Den sørger for
at installere alle nødvendige moduler for dig.

/Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Preben

Dato : 27-08-03 13:03

> <en masse andre device's og lignende som ikke findes>
>
> Har du installeret pakken alsa-base (du skrev Debian)? Den sørger for
> at installere alle nødvendige moduler for dig.

Ja, den er installeret!

Men jeg kan ikke få noget lyd til at virke!

Mvh / Preben

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 27-08-03 16:01

On Tue, 26 Aug 2003 21:41:03 +0200, Preben wrote:

> Skal jeg droppe alsa og finde et alternativ eller er der nogen der har
> en god løsning?

Nu kender jeg ikke så meget til ALSA, men hvis det bare handler om at
få lyd kan du fint bruge de driver der er i kernen. Når du konfigurere
din kernel skal du bare vælge Via 82C686 Audio Codec. Jeg troede
faktisk at Debian som standard havde den driver med som modul.

Jeg bruger det og det virker helt fint.... minus multiplexing og mange
af de andre fine ting ALSA vidst kan.

--
Simon

Fra : Doc Nielsen

Dato : 27-08-03 16:58

Preben <64bit@mailme.dk> wrote a lot ... read prev. post

Hey Preben

her er min løsning på dit problem - sådan får JEG alsa til at spille

Jeg har kerne 2.4.20, med devfs (kerne option) og (apt-get install) devfsd

cat /usr/src/Alsa-compile
#!/bin/sh

err() {
echo "Error in $* ";exit 1
}

rm -rf /usr/src/alsa-driver* /usr/src/modules/alsa*
apt-get --reinstall install alsa-base alsa-headers alsa-source alsa-utils
alsaconf sndconfig isapnptools || err apt-get-install
fi

echo -n "removing old files... "
rm -rf alsa-driver-*/ >/dev/null 2>&1
rm -rf modules/alsa-driver/ >/dev/null 2>&1

echo -n "extracting new files... "

if [ "$1" = "deb" ];then # hvis vi vil have debians pkg
tar jxf alsa-driver.tar.bz2 > /dev/null 2>&1
cd modules/alsa-driver/ || err changing-directory
fi

if [ "$1" = "src" ];then # hvis vi vil have den nyeste fra www
tar jxf alsa-driver-*.tar.bz2
cd ./alsa-driver-*/ || err changing-directory
fi
echo Done
[ -f ./configure ] || err no-configure

../configure --with-kernel=/usr/src/kernel-source-2.4.20 --with-isapnp=yes
--with-sequencer=yes --with-oss=yes --with-cards=sbawe
--with-moddir=/lib/modules/2.4.20/alsa || error configure
make all IUSER=root IGROUP=audio || err make-all
make all install IUSER=root IGROUP=audio || err make-install
/etc/init.d/alsasound stop
/etc/init.d/alsa stop
alsaconf
/etc/init.d/alsasound stop
/etc/init.d/alsa stop
/etc/init.d/alsa start || err alsa-start

Fra : Preben

Dato : 28-08-03 13:36

> [...]
> apt-get --reinstall install alsa-base alsa-headers alsa-source alsa-utils
> alsaconf sndconfig isapnptools || err apt-get-install

Den fi afsluttes ikke... jeg har rettet det i et script som er tilpasset
mig, men som udfører de andre operationer ligeledes..

> [...]
> /etc/init.d/alsasound stop
> /etc/init.d/alsa stop
> /etc/init.d/alsa start || err alsa-start

alsaconf køres først til sidst, men allerede i starten får jeg alsaconf,
men lad det nu være ved det, for jeg får også kørt alsaconf som noget af
det sidste - det sker bare to gange.. Er det apt-get install
--reinstall der gør det eller???

Nå, men i hvert fald kan jeg høre "Linus" snakke under installationen.
Men det betyder ikke at jeg kan få alle devices op at køre som det skal.

Men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre for at få /dev/sound/mixer og
/dev/dsp til at optræde som de skal.

Faktisk ved jeg ikke rigtig om det er en 0.9 eller 0.5 jeg kører med
heller ej. Jeg har installeret med apt-get fra en stable (alsa-base
osv.), men hentet drivere af version 0.9.6 ned fra www.alsa-project.org.
"/etc/modutils/alsa" peger på "/etc/alsa/modutils/0.9"

/etc/alsa/modutils/0.9 er at finde på
http://cyberserver.dk/config/0.9
og /etc/alsa/modutils/0.5 på http://cyberserver.dk/config/0.9

Jeg har prøvet at skifte f.eks. alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
med alias mixer snd-mixer-oss, men for at være ærlig har jeg næppe
forstand på noget af det der står i modutils, og jeg fatter ikke meget
af disse konfigurationsfiler.

Ligeledes vil jeg dog mene at det virker mærkeligt at dette
"Sound"-modul optræder i /etc/modules.conf
# Soundcard
alias   /dev/sound   sound-slot-0
alias    /dev/audio   /dev/sound
alias   /dev/mixer   /dev/sound
alias   /dev/dsp   /dev/sound
alias   /dev/dspW   /dev/sound
alias   /dev/midi   /dev/sound

Indholdet kommer fra /etc/modutils/1devfsd

Hvad skal jeg rette, og hvad skal jeg slette? Hvad er der galt.. Jeg
tror kilden ligger i modutils!

Mvh / Preben