debian: dhcp
Fra : CKJ

Dato : 25-08-03 07:29

Hej NG

Jeg har haft fast IP-adresse i gennem længere tid. Nu skifter Stofanet til
DHCP.
Er der nogen der ved, hvordan jeg skal ændre filen /etc/network/interfaces ?
Der står iøjeblikket følgende:

debian:/home/pk# cat /etc/network/interfaces
# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian
installation
# (network, broadcast and gateway are optional)
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.229.76
netmask 255.255.255.0
network 192.168.229.0
broadcast 192.168.229.255
gateway 192.168.229.254

auto eth1
iface eth1 inet static
address 192.168.6.111
netmask 255.255.255.0
network 192.168.6.0
broadcast 192.168.6.255
gateway 192.168.229.254

På forhånd tak
Mvh
/Carsten Jacobsen

---

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-08-03 07:35

CKJ skrev:

> Jeg har haft fast IP-adresse i gennem længere tid. Nu skifter
> Stofanet til DHCP.
> Er der nogen der ved, hvordan jeg skal ændre filen
> /etc/network/interfaces ?

Se interfaces(5):

#v+

INET ADDRESS FAMILY

   :

The dhcp Method
This method may be used to obtain an address via DHCP with any of the
tools: dhclient, pump (Linux 2.2.x and newer), udhcpc (Linux 2.2.x and
newer), or dhcpcd. If you have a complicated DHCP setup you should note
that some of these clients use their own configuration files, rather
than obtaining their configuration via ifup.

#v-

// Klaus

Fra : Peer Jensen

Dato : 25-08-03 19:21

"CKJ" <c.kronborg.j@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> DHCP.
> Er der nogen der ved, hvordan jeg skal ændre filen /etc/network/interfaces
?

Kig lige på denne ting:
http://www.tldp.org/HOWTO/Home-Network-mini-HOWTO-3.html

Peer

It's not a bug... - it's a feature (Citat: M$)

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 26-08-03 22:08

"CKJ" <c.kronborg.j@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

<SNIP>

> iface eth0 inet static
> address 192.168.229.76
> netmask 255.255.255.0
> network 192.168.229.0
> broadcast 192.168.229.255
> gateway 192.168.229.254

Ændres til iface eth0 inet dhcp

Du skal dog sikre dig at der kører en dhcp klient på din maskine,
brug eventuelt apt-get install dhclient- (og så nogle numre svarende til
seneste version) -q eth0

En helt anden ting, kan det passe at du både eksternt og internt har
"private" IP-adresser?
Og så oven i købet med netmaske 255.255.255.0 ?
Kan du så ikke se andre stofakunders maskiner?

Jeg formodede iøvrigt at dit eksterne netkort var eth0.

Rune

Fra : CKJ

Dato : 29-08-03 09:48

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> seneste version) -q eth0
>
> En helt anden ting, kan det passe at du både eksternt og internt har

Korrekt.

> Og så oven i købet med netmaske 255.255.255.0 ?

Jo.

> Kan du så ikke se andre stofakunders maskiner?

Sandsynligvis, men jeg er ikke den nysgerrige type :)

> Jeg formodede iøvrigt at dit eksterne netkort var eth0.

Også korrekt.

> Rune

---

Fra : CKJ

Dato : 29-08-03 10:16

Indtil videre kan jeg kun få DHCP til at virke under Win2K. Under Debian får
jeg en anden adresse og når jeg så prøver at logge på stofanet får jeg
beskeden:
User not authorized. Session limit reached.

Er der måske en binding til Mac adressen på netkortet i min Win2K?

/Carsten

---

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 29-08-03 20:53

> [...]
> User not authorized. Session limit reached.
>
> Er der måske en binding til Mac adressen på netkortet i min Win2K?

Helt sikkert !
Man kan sige at den reserverer nummeret til dig.

Ellers ville korte udfald jo gøre at du hele tiden fik ny adresse.
Hos TeleDanmark er det sat til en time, men du kan jo undersøge det ved at
skrive "ipconfig /all" i en dospromt i Win2K.
Så kan du se hvornår du har fået tildelt adressen, og hvornår den udløber.

Du skal dog ikke regne med at du kan pille stikket ud af Win2K maskinen 5
minutter inden udløb, men du kan se om "reservationen" gælder ½ eller 1
time.

Så må du bare slukke din maskine og hive netledningen ud, vente en time, og
så starte Debian maskinen med netledningen i.

Rune

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-08-03 11:20

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> writes:

> Så må du bare slukke din maskine og hive netledningen ud, vente en time, og
> så starte Debian maskinen med netledningen i.

Eller evt. frigive IP-adressen med "ipconfig /release" inden
nedlukning af Windows (sagde jeg uden at kende noget til Stofanet).

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : CKJ

Dato : 02-09-03 10:43

Hej

Problemet er løst ved at logge af Stofa (fra Windoze) inden jeg loggede på
igen med Linux. Mere skulle der ikke til :)

VH
Carsten

---