sql sætning?
Fra : Thomas Brejner

Dato : 23-08-03 19:40

Jeg har rodet med denne sql sætning i lidt tid, men kan ikke finde en fejl.
Det er sikkert bare et eller andet jeg har overset men tag lige et kig og
hjælp mig. Kategoriid er et tal felt i databasen og resten er text.
SQL = "insert into forum (kategoriid, navn, overskrift, email, forumbesked,
billed) values (" & Request("kategoriid") & ", '" & request("navn") & "', '"
& request("overskrift") & "', '" & request("email") & "', '" &
request("forumbesked") & "', '" & request("billed") & "' )"

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-08-03 20:25

Thomas Brejner wrote:
> [...]
> & request("overskrift") & "', '" & request("email") & "', '" &
> request("forumbesked") & "', '" & request("billed") & "' )"

Hvilken fejlmeddelelse får du ?
Har du prøvet at udskrive sql-stregen ?
Response.Write SQL
Response.End

Læs gerne <URL:http://asp-faq.dk/article/?id=41>

/Torben

Fra : Thomas Brejner

Dato : 23-08-03 20:26

jeg får denne fejlmeddelelse

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO
statement.

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-08-03 20:36

Thomas Brejner wrote:
> jeg får denne fejlmeddelelse
>
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO
> statement.

Og hvad når du udskriver sql-strengen:
Response.Write SQL
Response.End

Er du sikker på at feltnavnene er stavet korrekt? F.eks. staves feltet
'billed' eller 'billede'?

/Torben

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-08-03 20:50

Thomas Brejner wrote:
> jeg får denne fejlmeddelelse
>
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO
> statement.

Check dine variabler der fra din webform
Hvis der ikke er validering på inddata så bør du implementere dette
Læs mere om dette på asp-faq
http://www.asp-faq.dk/article/?id=95

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 23-08-03 21:09

"Thomas Brejner" <thomasb@postbilen.dk> wrote in message

> SQL = "insert into forum (kategoriid, navn, overskrift, email,
forumbesked,
> billed) values (" & Request("kategoriid") & .............>

Plejer det ikke være Request.NOGET("kategoriid") etc?

Request.Form("xxx")
Request.QueryString("xxx")
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-08-03 23:29

On Sat, 23 Aug 2003 22:08:30 +0200, "Christian M. Nielsen"
<look_for_it@my.webpage> wrote:

> [...]
>forumbesked,
>

>Plejer det ikke være Request.NOGET("kategoriid") etc?

Ikke nødvendigvis. Hvis man kun skriver Request, leder den efter en
værdi i denne rækkefølge:
QueryString
Form
Cookies
ClientCertificate
ServerVariables

Det kan være en måde at tillade input fx fra enten en Querystring
eller en Form.

Der er dog et sikkerhedsmæssigt "men": Jo mere man åbner for input, jo
lettere er det at få et uønsket input.

I øvrigt er der (i eksemplet ovenfor) et stort sikkerhedshul ved at
bruge Request.* direkte i en SQL-streng uden validering - se fx:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=95>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-08-03 23:38

On Sun, 24 Aug 2003 00:29:16 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Hvis man kun skriver Request, leder den efter en
>værdi i denne rækkefølge:
>QueryString
>Form
>Cookies
>ClientCertificate
>ServerVariables

Jeg glemte lige kilden:
"Beginning Active Server Pages 3.0" fra Wrox, s. 267.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj