"ÆRLIGhed varer længst", og min fars KÆRLI~
Fra : Bo Warming

Dato : 23-08-03 10:59

"ÆRLIGhed varer længst", og min fars kærligheds-preference

Kants pligtmoral fordrejes til at man skal sætte principper over lykke.
Ærlighedsprincippet giver en bedre verden på langt sigt, men selvfølgelig
lyver vi alle "af nød" altså af kortsigtet bekvemelighed.

Min mor var mindre striks overfor mig end overfor mine søskende mht at
sige "nu er du vist fuld af lyv", hvis jeg fandt på en nødløgn eller hvid
løgn.

Min far var heller kun et lidt bedre eksempel på at skabe en bedre verden
via sandhed. Her fik jeg et bedre idol i Glistrup i 1970erne.

Min far var opdraget til at være andre tilpas, med streng tugt. I 50erne på
i Frederiksberg-middelklassehjemmet blev jeg opdraget mindre strengt -

- men lærte at se op til min bror.

Da jeg blev dygtigere end ham i skolen, røg den "kærlighed" som jeg havde i
banken ved at være lydig undersåt for min bror. Min far kunne ikke undvære
min mors kærlighed, og hun gav ham den kun, hvis han lydigt udførte de
(ganske få og små) svinestreger, som hun krævede,

Så jeg ser bedre og bedre problemet i at undgå de fristende små og store
usandheder Selvbedrag og bevidst fordrejning går hånd i hånd..Og har man
gjort sig svag/slave er det særlig svært at være hæderlig.

"Lad os betragte vores liv som en barneleg, hvor intet er alvorligt undtagen
ærligheden Immanuel Kant , pietistisk fonyer af bjergprædiken-sloganet om
altid at gøre så det gavner fællesskabet.

"Yes, even I am dishonest. Not in many ways, but in some.
41, I think it is". Mark Twain

"Latterligst af alt er, at opretholde skinnet mod andre så længe, at man
bilder sig selv ind, at det er sandheden". Immanuel Kant

Som svar på spørgsmålet "Har nogensinde Glistrup løjet" svarede hans kone
Lene "Det behøver han aldrig. "

Til Journalist svarede Glistrup "Jeg har et grundfæstet livssyn" og da han
blev bedt om at uddybe, svarede han at mans far og mor ikke mente det ene
den ene dag og det andet den næste dag.

"One should not tell a child, 'I will give you something' and then not give
it, because this teaches the child to lie. Talmud

"Jeg har en vag fornemmelse af, at vort eneste håb afhænger af din evne til
at være lykkelig. Milan Kundera

" Du kalder dig fri?
Jeg vil høre din herskende tanke, og ikke at du har kastet et åg?
Er du en sådan, som kunne tillade sig at kaste et åg?
Der findes dem, der bortkastede deres sidste værdi, da de bortkastede deres
tjenstvillighed." Also Sprach Zarathustra Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N