Kapitalforhold i ApS
Fra : atz10101@hotmail.com

Dato : 23-08-03 14:09

Hej NG,

Vil blot høre om der er nogen, der kender til / kan henvise til noget
omkring kapitalforhold for aps.

Konkret, er jeg lidt forvirret over hvad meningen f.eks. er med at
forhøje selskabets kapital.

Jeg har sammen med en partner et aps, og vi har der i gennem tjent
nogle penge.
Årets overskud er tænkt at opspares og evt. på et senere tidspunkt
udbetales til os selv. Men jeg har også set man kan bruge overskuddet
til at forhøje selskabets kapital. Hvad er lige formålet og hvilke
fordele er det med det?

Selvom anparterne så måske bliver mere værd, så er der tilgængæld det
mindre i banken - jeg kan ikke se det fordelagtige. Nogen hjælp!!

mvh
Jacob

Fra : P. Hohnen

Dato : 27-08-03 21:19

Egenkapital og aktiekapital er begge regskabstekniske begreber for værdierne
i jeres selskab. Fordelen ved at forhøje selskabskapitalen er at vise
omverden "styrke" fordi du binder pengene i selskabet, men en høj
egenkapital viser også styrke.
MEN du skal søge Erhvervs og Selskabstyrelsen om at forhøje eller sænke
aktiekapital, så når du påtænker at trække overskud ud på et snere
tidspunkt, skal du blot lade overskuddet blive som egenkapital ind til
videre, så kan i udbetale udbytte fra egenkapitalen blot ved at vedtage det
på en generalforsamling.

MEn du ændrer ikke det fjerneste på hvad du har i banken med den ene eller
den anden løsning.

Håber at det hjælper

Peter Hohnen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-08-03 21:36

atz10101@hotmail.com wrote:

> Konkret, er jeg lidt forvirret over hvad meningen f.eks. er med at
> forhøje selskabets kapital.

Som Peter skrev, kan det være et "signal" til omverdenen om, at firmaet
har et solidt økonomisk fundament. Banken kan også kræve en højere
selskabskapital for at yde lån (hvis man ikke stiller anden sikkerhed).
- Men det kan også være en mulighed for at justere ejerforholdet. Hvis
A køber aktier af B, kan B komme til at betale skat af beløbet, men hvis
A i stedet skyder penge i firmaet (og får nye aktier), kan B's aktier
stige i værdi uden at B skal betale skat af det.

> Selvom anparterne så måske bliver mere værd, så er der tilgængæld det
> mindre i banken - jeg kan ikke se det fordelagtige. Nogen hjælp!!

Pengene bliver i banken uanset om I vedtager, at det skal være
anpartskapital eller opsparet overskud. Umiddelbart lyder det som om I
skal lade pengene være opsparet overskud, hvis I ikke har en særlig grund
til andet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-09-03 18:50

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> anpartskapital eller opsparet overskud. Umiddelbart lyder det som om I
> skal lade pengene være opsparet overskud, hvis I ikke har en særlig grund

Blot supplerende, ellers enig.

Har I overvejet (eller fået rådgivning om ?) at overskud der er opsparet
i selskabet kan udloddes til jer personligt med en totalskat på ca 52%,
hvis I ikke har anden aktieindkomst ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.