Hvorfor skal det være så dyrt??
Fra : TheHobbit

Dato : 21-08-03 15:11

Jeg overvejer at købe en Mares HUB - den nye Avantgarde 2003 med bl.a.
Proton Ice reulator.
Jeg lægger ikke op til diskussion om hvorvidt I er for eller imod
dette valg, det er (næsten) truffet, det er heller ikke det der er
interessant i denne tråd
Nå, jeg læser diverse anmeldelser og går ned i den lokale butik (Aqua
Sport, men det er ligegyldigt, priserne er sikkert meget ens). Jo jo,
den er da hjemme - den koster kun 13.500. Trettentusindefemhundrede!!!
Ud fra diverse tests og omtaler jeg har læst, skulle den ligge på ca.
10.000. Nå, hjem igen, kigge på DiveInn og SportExtreme. Førstnævnte
sted koster den 10.256 + porto, sidstnævnte 8.192,- lige indtil du
indtaster Visa-nummer og opdager der er lagt dansk moms oveni, dvs.
stort set samme pris som DiveInn...
Nå, i min videre søgen kommer jeg forbi nogle engelske
postordre-firmaer, som er så små at der ikke lægges dansk moms oveni
(sælger de for mindre end ca. 300.000,- til Danmark betaler du kun
afsenderlandets moms).
Jeg er nu ved at have fundet et par fornuftige (rent prismæssigt)
steder, hvor HUB'en løber op i ca. 7.500,- alt incl! Det er 6.000!!!
mindre end i Danmark!
Det bringer mig tilbage til udgangspunktet - er de danske forhandlere
så griske, at de skal tjene næsten 100% på en vare, eller er der
differentierede priser fra f.eks. Mares til de forskellige lande? Jeg
forstår så ganske udmærket, at vi bør støtte og handle ved vores
lokale butik, men det er altså svært at se gennem fingre med beløb i
disse størrelser! For 6.000,- har jeg råd til at tage på dykkerferie
et par gange, og samtidig betale for serviceringen af regulatorerne
når jeg kommer hjem - og stadig have overskud på kontoen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-03 16:02

TheHobbit:

> Jeg lægger ikke op til diskussion om hvorvidt I er for eller imod
> dette valg, det er (næsten) truffet, det er heller ikke det der er
> interessant i denne tråd

At nogen vil give 7500 for dette topmålet af Cirkus Benneweis er for
mig yderst interessant!

> Det bringer mig tilbage til udgangspunktet - er de danske
> forhandlere så griske, at de skal tjene næsten 100% på en vare,
> eller er der differentierede priser fra f.eks. Mares til de
> forskellige lande?

1) Mares differentierer.

2) Omkostningerne (løn/husleje) er højere i DK

3) Den danske moms er 25%, i UK er den 17%, dvs. 7 procentpoint der -
ekstra - skal lægges oven i den pris der i forvejen er højere pga 1 og
2.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Tz

Dato : 21-08-03 16:33

Når man har et dykkercenter/forretning er det et arbejde lige som alle
mulige andre jobs. Man har en række udgifter som skal afholdes, og man
sælger produkter med profit.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-08-03 16:46

> [...]
> så griske, at de skal tjene næsten 100% på en vare, eller er der
> differentierede priser fra f.eks. Mares til de forskellige lande?

Jeg oplever at de danske priser er faldende, men at der stadig
kan købes billigere på nettet. Men en ting er de officielle priser
en anden er hvormeget du faktisk betaler.

Hos min lokale udstyrspusher, kan vi af og til hente 10-15 %
bare ved at handle flere sammen.

Og jeg oplever at når udenlandsk moms, porto og kurs diff. er
udregnet, så koster varen ikke meget mere i DK. Måske
kan du spare 40% på en HUB, men ikke på en almindelig
regulator eller BCD.

Søren Arnvig

p.s. Jeg er meget enig med P.F. Hvad nogen vil med et HUB system,
går over min forstand. I en tidligere tråd snakke Johnny om udstyrsfreaks
Det må være dem, HUB'en er lavet til. Hver sin lyst.

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 21-08-03 18:33

Ja priserne er høje i Danmark ! men det skal så lige siges at jeg ikke nogen
sinde har betalt den pris som stod på skiltet ! DU SKAL HANDLE !

Eks. jeg har lige købt 2 stk Viper dykker computer pris på skiltet 3600kr pr
styk + et kabel til computeren til 1000kr
efter at havet sufet lidt på nettet fandt jeg et sted hvor de kostet 2600kr
og kablet til 700kr med fragt.
Så printet jeg siden og gik ind til den lokale dykkerbutik og spurte om vi
skulle handle... og ja han skulle lige se om han kunne være med og det kunne
han !
Det sluttet med at jeg fik 2 Viper og et kabel til computeren for 5800kr !
!

pris på skiltet:

Viper 3600kr x 2 = 7200kr
Kabel 1000kr = 1000kr
Ialt = 8300kr

Min pris

Viper 2500kr x 2 = 5000kr
Kabel 1000kr = 800kr
Ialt = 5800kr

Sparet ialt 2500kr ! ! !

Så gå du nu ned og handel lidt med ham for hvis den koster 13.500kr ja så
ville jeg have den ned under de 10 lapper og helst noget mere ;)

Mvh
K.L.Rasmussen
www.norresundbysportsdykkerklub.dk

Fra : Henning

Dato : 24-08-03 18:46

On Thu, 21 Aug 2003 16:11:09 +0200, TheHobbit
<TheHobbit@nowhere.noone> wrote:

>Jeg overvejer at købe en Mares HUB - den nye Avantgarde 2003 med bl.a.
>Proton Ice reulator.

Hvis du kan leve med den "gamle" model standard HUB, fåes den
tilsyneladende i Close-out sale på
http://www.diveshopper.com/px203x20101yUSD/ til knap 3.800,- dkr! Idet
priserne opgives i danske kroner, formoder jeg ikke der lægges moms
oveni?

Tech spec:
The H.U.B. system includes: BCD, Regulator first stage (V16 Orbiter)
and second stage (MR16 Orbiter), Octopus (Nicos), Air-trim, integrated
weight pockets.

Eller "storebroderen" Century med bl.a. bedre regulator & octopus til
knap 4.500,-

Henning
hsb@(fjernes)image.dk