Min fars usle bedrag og Lukas16
Når arvesag, så falder maskerne. Og man lærer om VIRKELIGHEDEN bag
familie-facaderne
Den utro godsforvalter der var hitler-ond men kaldes helt-acceptabel af
Jesus, er godt eksempel på at vor dømmesyge er kortsigtet
I en aktuel arvesag kom det frem, at min søde, venlige, hjælpsomme, vellidte
far, der ikke kunne gøre en kat fortræd, var en uundskyldelig kriminel
bedrager imod sin bror.
Min mor trak i trådene - hvad advokater er velkendt med at kvinder gør i
sådanne familie-sager. "Han var stærk, der stod kvinder bag ham" skriver
Henrik Ibsen, og min fars vilje lå i min mors bukselomme og når hun
forklarede at en overstået, uberettiget tvangsindlæggelse (som hun også stod
bag, men her lovligt) betød, at min far kunne lægge sin hånd på nogle
titusinde kroner som tilhørte min fra Sct Hans hurtigt løsladte farbror, så
havde han ikke hæderlighed nok til at modsige min mor, og adlød og "
administrerede til broderens bedste" de penge han havde fået fingre i, og de
opdigtede alibier overfor hinanden, så ikke samvittigheds-nag skulle dræbe
ham før tid (hvad måske skete alligevel).
Hver eneste år besøgte min far sin storebror, i familiens sommerhus på Fyn,
hvor han førte eneboerliv efter at være udstødt af samfundet som sindsyg,
hvad han aldrig var, aldrig voldelig, aldrig hallucinerende, aldrig
nedtrykt.
Hvert år bragte min farbror bedrageriet op, og min far bøjede nakken og
kunne ikke give nogen undskyldende begrundelser. En pige der passede min
farbror var vidne og holdt af begge, og blandede sig ikke, men så skarpt at
storebror nægtede at glemme, men ikke bar nag - blot stivede sin selvrespekt
af ved at søge viden om sagen.
Jeg er så flinkeskolet, at jeg p.t. i en tilsvarende sag, søger at hæve mig
over bitterhed mod en skurk,
Jeg ser paralelsagen, hvor min far er skurken, som eksempel på, at der er
ikke faste regler for hvordan fejl bør tackles.
"Historien drejer sig næsten kun om ONDE MÆND som senere blev anerkendt som
GODE MÆND". Nietzsche
Når skurke slipper fra deres uærlighed, bliver de anerkendt som gode, for
magt er ret, i virkeliighedens verden, ligegyldig hvor socialistisk og etisk
og moraliserende man er. Machiavelli kortlagde menneskers adfærd korrekt.
(Han fejlvurderes som om han var ond og ikke ønskede forbedring - at han
ikke moraliserede, men det var ikke hans ærinde. Kun at beskrive
virkeligheden.)
Når Jesus udtrykker tilgivelse til alle, at ingen vil blive fortabt pga
udåd, og at påskemiraklet er også gudsgave til den uærlige godsforvalter, så
er det af betydning for kristendom og religon kun - men i praktisk
samarbejde gælder Giv Kejseren Hvad Kejserens Er. Men også gode kejsere
viser nåde. Lader ting være gemt - men ikke glemt. Min far besøgte ikke sin
moraliserende bror mindre, fordi han måtte leve med sårende ord hver gang.
Han var en dygtig ingeniør der gjorde hvad han var god til og hjalp med at
reparere sin storebrors hjem.
Trist at hans ældste søn er gået i hans fodspor, men havde en
indre-missionsk mor, der gør ham skyldnedbøjet over sin skurkedåd mod mig,
som har lovet at respektere at emnet er tabu - jeg tror aldrig min bror tør
se mig i øjnene, og hvad kan jeg gøre ved det?
Sejrherrerne skriver historien - ofte løgnagtigt. Alle parter gavnes hvis
usandheder korrigeres og følgende kyniske betragtning ikke accepteres:
>>Historien er en opdigtning som virkeligheden leverer materialer
til<<Hans Magnus Enzenberger
`In spite of everything I still believe that people are really good at
heart.' Anne Frank
"Historiens kulturarv bør ikke beundres - det vil hæmme det umiddelbare livs
udfoldelsesmuligheder.
Hvis man vil forstå sig selv og hvis en tradition tynger på det nuværende
liv, så kan det være nødvendigt at gribe til den historiske viden. Men den
må aldrig blive et mål i sig selv. En kultur kan ikke leve med blikket
tilbagevendt. . Livet - det groende og skabende - er vigtigere end
historien - det betragende og bevarende. Nietzsche
" History is helpful to "organise the chaos within him by thinking
back to his real needs" (Uses and disadvantages of history). Nietzsche
" History is the science of what never happens twice. Paul Valery
" Verdenshistorie er om ikke andet interessant, fordi det er den
, vi har vedtaget at være fælles om, dengang vi opgav at tage Bibelen helt
bogstaveligt. Ebbe Kløvedal Reich
"The history of our race, and each individual's experience, are sown thick
with evidence that a truth is not hard to kill and that a lie told well is
inmortal. Mark Twain
" There are 869 different forms of lying, but only one of them has
been squarely forbidden. Thou shalt not bear false witness against thy
neighbor. Mark Twain
"When Mark Twain was introduced as the man who had said, "When it doubt,
tell the truth", he replied that he had invented the maxim for others but
that when in doubt for himself, he used more sagacity. .Mark Twain
" Yes, even I am dishonest. Not in many ways, but in some.
41, I think it is". Mark Twain
"Historien har lært os, at der ingen skråsikre sandheder findes. En god
portion tolerance er nødvendig og en opdeling af verden i sort og hvid er
den største fare for mennesket såvel som for menneskeligheden. Bent Melchior
"Historien drejer sig næsten kun om ONDE MÆND som senere blev anerkendt som
GODE MÆND. Nietzsche
HC Andersens eventyr og Dostojevskys romaner er fulde af mordere, som
læseren fatter sympati for. (Fyrtøjet, Lille Claus osv) C'est la vie.
Min farbror havde papirer der havde gjort det let for ham at vinde en
bedragerisag mod min far. Men kvinder havde gjort min farbror handlelammet
og svag, så det behøvede ingen frygte.
Jeg har næppe gjort noget notorisk skurkagtigt mod min bror - blot været
pisseirrieterende i et langt liv. Og min bror var helt som min farbror gjort
handlelammet og yngelig svag, så han kun kunne gøre hvad kvinder pressede
ham til at gøre - heller ikke han var ond.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com