authkeys - hvad menes det med "600"
Fra : Kim

Dato : 21-08-03 19:25

Hejsa

Kan en mon hjælpe mig her ?

Er ved at lave en failover pc med heardbeat. Når jeg starter den op kommer
der flg. fejlmeddelse:

"Failed to start heartbeat : Starting High-Availability services: [FAILED]
heartbeat: ERROR: Bad permissions on keyfile [/etc/ha.d/authkeys], 600
recommended. heartbeat: ERROR: Authentication configuration error.
heartbeat: ERROR: Configuration error, heartbeat not started."

Hvad menes der med "600 recommended" ?

Mvh

Kim

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-08-03 10:34

Kim wrote:
> [...]
> recommended. heartbeat: ERROR: Authentication configuration error.
> heartbeat: ERROR: Configuration error, heartbeat not started."

Formodentligt at det anbefales at udføre "chmod 600 /etc/ha.d/authkeys".

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-08-03 10:36

On Thu, 21 Aug 2003 11:24:31 -0700, Kim wrote:

> Hvad menes der med "600 recommended" ?

"600" er en kort (nogle vil måske sige gammel) måde at skrive de
permissions programmet foreslår filen skal have.

600 svarer til -rw------- når du kigger på filens permissions med 'ls -l'

Du kan ændre med "chmod 600 minfil" eller du kan bruge den lidt mere
'menneskevenlige' ugo+/-rwx syntaks, der er forklaret på chmod
man-siden.

Du kan også læse om dette helt grundlæggende koncept, filrettigheder,
f.eks. i 'Linux - Friheden til at lære Unix':

<http://www.linuxbog.dk/alle/bog/filer.html>

eller i Debianguiden:

<http://debianguiden.dk/dists/stable/html/fil-rettigheder.html>

Mvh.

--
"I'm a tree-surgeon if you like" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 21-08-03 10:38

Kim wrote:

> [...]
> recommended. heartbeat: ERROR: Authentication configuration error.
> heartbeat: ERROR: Configuration error, heartbeat not started."

At det tilrådes at kun brugeren har læse/skrive rettigheder, følgende
skulle afhjælpe "problemet":

# chmod 600 /etc/ha.d/authkeys

Det er jo heller ikke særlig smart at andre kan læse dine nøgler, og SSH
accepterer ikke nøgler med for "åbne" rettigheder.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Kim

Dato : 21-08-03 20:09

Takker til alle : )

Jeg skrev blot "chmod 600 /etc/ha.d/authkeys" i root og det virker, og det
gemmes også ,så efter boot virker det stadigvæk *s*

Så lang så godt : )

Takker og bukker!

Forsat god dag.

Mvh