Boot disk.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-08-03 16:53

Hejsa.
Der er en venlig sjæl , som har givet mig SME server V6,0b , og en boot
disk.
Så skulle det jo være lige til at installere - selv for en newbie som mig

Men da jeg prøver at instalere på min compaq proliant 1500 , så siger den ,
at jeg har en mem problem - den lukker så ned , og genstarter - sådan kører
det så i ring (mon det er et Bill Gates hack ?).

Lidt surfen i denne gruppe , og jeg fandt denne side
http://www.rock.lug.net/rockdocs/RedHat73Proliant1500.html

Der er en gut , som har instaleret linux , på en server magen til min
men jeg fatter bare ikke hvad han skriver :O/

Der står , at man skal boote på sin disk (boot.img) - hvor er boot.img ?
Jeg har rodet på diskettenen , og kan ikke finde den? der er en img fil ,
men hvis jeg åbner den i notepad , så får jeg bare en gang krims krams.

Jeg skal også skrive noget i prompten ! hvordan gør jeg det ? maskinen kører
jo i ring?

Faldt I ned af stolen af grin ?

Hvordan kommer jeg vidre ?

Skriv venligst på begynder niveau

Hygge
Martin

Fra : Mikael Hansen

Dato : 21-08-03 01:28

Martin Jørgensen wrote:
> Hejsa.
> Der er en venlig sjæl , som har givet mig SME server V6,0b , og en boot
> disk.
> Så skulle det jo være lige til at installere - selv for en newbie som mig

klip
> Der står , at man skal boote på sin disk (boot.img) - hvor er boot.img ?
> Jeg har rodet på diskettenen , og kan ikke finde den? der er en img fil ,
> men hvis jeg åbner den i notepad , så får jeg bare en gang krims krams.

En img fil er en fil der direkte kan overføres til f.eks. en floppydisk.
(boot.img er opstartsdisketten) disse img-filer er ofte indeholdt på
linux distributionernes CD'er, så man kan fremstille opstartsdisketter
hvis maskinen ikke kan boote fra CD.
I linux/unix overføres img-filer med komandoen dd
eksempel
dd if=boot.img of=/dev/fd0
dette vil skrive filen til floppydrevet.
til DOS findes et program rawvrite der kan det samme som dd komandoen,
rawvrite ligger med på de fleste linux distibutioner i en
mappe/bibliotek kaldet tools.

grunden til at det ligner krims krams når du ser på indholdet er at det
er rå programkode du ser.

Håber dette kan hjælpe dig lidt videre, nu kender jeg ikke selv til SME

Mikael Hansen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-08-03 16:12

"Mikael Hansen" <mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3F44120E.4060808@DELETE.post.cybercity.dk...

> [...]
> hvis maskinen ikke kan boote fra CD.
> I linux/unix overføres img-filer med komandoen dd

OK - Jeg har lavet en ny bootdisk fra cdén ved hjælp af rawwrite.
Men den kommer ind med samme memfejl under instalationen.
Når jeg følger vejledningen , så står der : At the boot disk prompt ,enter:
Linux text mem=exactmap mem=640K@0 mem=127M@1M expert

Hvor skal jeg skrive denne tekst ?

Hygge
MJ

Fra : Mikael Hansen

Dato : 23-08-03 01:20

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> Men den kommer ind med samme memfejl under instalationen.
> Når jeg følger vejledningen , så står der : At the boot disk prompt ,enter:

Hvis din bootdisk erudstyret med en loader i stil med lilo, som er på
min RedHat Linux, er der sikkert en mulighed for at indtaste teksten når

bootloaderen er indlæst, der er sandsyneligvis ikke ed desideret promt,
så bare prøv at taste løs når indlæsningen holder en pause,
men vent ikke for længe da indlæsningen så fortsætter med
standartopsætningen.
Har fornylig prøvet at indstalere en mandrake 9.1 på en IBM PowerPC,
dette krevede en del eksperimenteren, men lykkedes til sidst efter en
del søgen på nettet fandt jeg forskællige sider der beskrev denne
specielle maskine, med tilrettede bootimages og kernelpatches.
Men på denne Mandrake skriver kernelen en slags bootinstillinger i stil
med din, somman så evt. kan tilrette inden opstarten fortsættes, men man
har kun en begrenset tid.

Hæld og lykke.

Mikael Hansen