Egentlig er det lige meget kristendom at se glad-grundtvigiansk på Lukas16
eller som denne seje senIndreMissionske præst?
-----------
9. s. efter trinitatis: Ordsp 3,27-35, 1. Joh 1,5-2,2 og Luk 16,1-9.
Der var en folketingspolitiker, som i ugens løb sagde, at der burde laves en
lov, der hed: Ethvert menneske har ret til mindst én god ven. Det var ikke
et seriøst forslag, for det handler om den del af vores liv, man ikke kan
lovgive sig ud af. Men det var for at sætte fokus på, at det alvorligste
problem i vores samfund er ensomhed og brud på nære og varige relationer
mellem mennesker, og at politikere godt kan lave rammer, men ikke skabe
indhold i tilværelsen.
Hermed er vi ved at kredse os ind på dagens tekst, som er en af de
mærkeligste tekster i hele Bibelen. Men et eller andet sted handler den om
forholdet mellem penge, venner og evige goder. Vi kan bruge penge og ejendom
klogt og langsigtet, eller vi kan gøre det modsatte.
Det handler om en herre og en forvalter, og når Jesus nævner det tema, så
ved folk godt, at det er endnu en variation af den store frelseshistoriske
fortælling. Gud skabte mennesket til at forvalte jorden og dens resurser, og
så fortsætter det med, at der kommer en krise mellem herre og forvalter.
Sådan er det i alle Jesu lignelser om dette emne, og sådan er det i den her.
Det bliver kendt, at forvalteren er uærlig, og beder om at få regnskabet
offentligt og synligt lagt frem. Forvalteren tager ikke til genmæle. Det
tyder på, at han er skyldig, og ikke har mulighed for at forklare sig ud af
det. Så er det, han udnytter de sidste timer som forvalter, før det er
kendt, at han står over for en fyring, til at nedskrive bønderne gæld. Det
er meget store beløb - svarende til 2-3 års løn for en arbejder - så
selvfølgelig bliver han meget populær. Ejeren har meget svært ved at omgøre
sådan en disposition, der er foretaget af hans mest betroede medarbejder. I
stedet gennemskuer han hans motiver og siger: Det var klogt gjort. Han har
snydt mig for en masse penge, men han er blevet byens mest populære mand.
Sætningen Han har båret sig klogt ad er ret så omdiskuteret. Jeg forstår den
på samme måde, som når politiet roser en bankrøver og siger: Det er
professionelle folk, der står bag. Det er planlagt med stor omhu. Dermed
sympatiserer de jo ikke med forbrydelsen, men anerkender klogskaben hos de
folk, der har planlagt det.
Pointen bliver altså: Når en kriminel person i en yderst presset situation
kan bruge ejendom og penge klogt, nemlig til at skaffe sig venner - hvor
meget mere må så ikke I, mine disciple, bruge penge og ejendom klogt, nemlig
til at skaffe venner, som gennem jeres kontakt bliver disciple og får del i
evigt liv.
Det er altså en "hvor meget mere" - lignelse. Ligesom den med manden, der
forstyrrer naboen med en påtrængende banken midt om natten og beder om
brød - den skal bruges til at illustrere - hvor meget mere må vi så ikke
forvente, at Gud hører vores bøn.
Det, som Jesus indirekte siger, er, at han er ikke en religiøs rabbiner, der
ikke ved, hvordan det foregår i samfundet. Han siger, at han ved, at
overalt, hvor der er penge og magt, så er der også uret, snyd og bedrag. Det
er jo, hvad der skrives meget om i aviserne hver eneste uge. Men på trods
af, at det er sådan, så er der mennesker i alle samfundslag, lige fra
forhærdede forbrydere og økonomisk kriminelle til retskafne samfundsborgere,
der ved, at venner er mere værd end penge. Jeg hører det ofte i samtale med
pårørende: i vores barndomshjem var der ikke megen velstand, men vi var
aldrig i tvivl om, at far og mor elskede hinanden eller elskede os børn.
Dette skal vi tage ved lære af. På dette ene punkt skal vi efterligne
verden. Igen og igen advarer Bibelen os mod at efterligne denne verden, men
her, siger Jesus, her er et punkt, hvor vi skal tage ved lære af verden.
Jesus anerkender altså, at der findes sunde og gode og nære relationer
blandt hedninger, toldere og ikke-kristne. Det skal vi tage ved lære af.
1.. Vi skal være ærlige, trofaste og åbne i alt det, der har med penge og
ejendom at gøre. Vi er jo lysets børn, og derfor skal vi vandre i lyset og
være tro mod alt det, som vi bliver betroet. Det er altså ikke nok, at vi
ikke stjæler, men vi skal i alle de sammenhænge, hvor vi kommer i berøring
med penge, handle, sådan at det tåler dagens lys. Det betyder et nej til
sort arbejde, til penge under bordet, til forsikrings- og skattesvindel og
de utallige andre måder, hvor det er blevet almindeligt og legalt at snyde.
Alt, hvad vi gør på det plan, skal kunne tåle dagens lys og Guds ords lys.
Det bliver vi måske fattigere af. Men vi vinder så andre værdier.
2.. At investere i mennesker: gæstfrihed, gavmildhed, hjælpsomhed.
De fleste af os er privilegerede. Vi har et hjem. Det betyder, at vi har
muligheden for at være gæstfri. Hvis vi var hjemløse, så havde vi ikke denne
mulighed
De fleste af os har penge og økonomiske midler i overflod. Måske ikke i
forhold til så mange andre, men i forhold til den fattige del af verden.
Hvis vi er kloge, så bruger vi alt det, vi har, så gavmildt og rundhåndet
som muligt. Det koster at være gavmild. Man kan blive fattig at det. Det
koster at være gæstfri. Ens hjem kan blive brugt og snavset. Men hvor er det
en klog og langsigtet investering, hvis de kristne går foran med hensyn til
at vise gavmildhed.
Nogen har måske ikke mulighed for at give penge eller stille deres hjem til
rådighed. Men så kan man stille sig selv og sin tid til rådighed. Vi har
brug for frivillige her ved kirken. Brug for nogen til at lave kirkekaffe,
til at arbejde i søndagsskolen, lave kaffe til eftermiddagsmøder og tusind
andre ting.
3.. At skaffe sig venner.
Vi skal ikke købe os til venner. Man har indtryk af, at det var det, den
fortabte søn gjorde. Han ødslede sine penge væk i en overdådighed. Men da
pengene var væk, så var vennerne tilsyneladende også væk.
Men vi skal altså bruge vores økonomiske midler og vores hjem klogt. Sådan
at vi skaffer os venner. Hjælpsomhed, ærlighed, gæstfrihed, gavmildhed, det
er egenskaber, som kan forvandle vores samfund. Vi skal ikke have mere travl
på vores arbejdsplads og med vores karriere, at vi har tid til fællesskab
med venner. Vi skal heller ikke have mere travlt med vores engagement i
kirken, at vi kan prioritere fællesskab og nærhed sammen med nogle få
mennesker.
4.. At få en modtagelse i de evige boliger.
Vi skal ikke nøjes med at invitere vores nabo til grillparty eller på
rundstykker. Vi skal også fortælle ham eller hende om Jesus, sådan at de får
del i livets brød. Vi skal lytte til vores venner og høre om det, der har
med deres verden og fortid at gøre. Men vi skal selvfølgelig også, så godt
vi formår, fortælle dem om den evighedsdimension, vores liv har. At vi tror
på én, der er stærkere end døden selv, og som kom til verden for at give os
evigt liv.
Alle goder, som vi har i denne verden, skal vi miste. Lige så nøgne, som vi
kom ud af moders liv, lige så nøgne skal vi vende tilbage. Men der er
faktisk noget, vi kan tage med til himlen. Nemlig de venner, som takket
været vores vidnesbyrd er kommet til tro på Jesus.
Emdrup Kirke startede på første sal. Et hjem, en bibelkreds, en
søndagsskole, som efterhånden sprængte rammerne. Og så opstod behovet for en
kirke. Og i de fem årtier, kirken har eksisteret, så har nogle hjem rundt i
sognet været centralt for kontakten med enkeltpersoner. Sådan vil det være
også i fremtiden.
Jeg hørte om Husets historie. Et hjem i Søborg fik kontakt med en gruppe
småkriminelle unge, og i flere år kom en gruppe dagligt i deres hjem. Senere
købte man så Huset og fik det arbejde, man har i dag.
Måske skal du i himlen møde et taknemmeligt menneske fra den anden side af
kloden, som skal sige dig tak, fordi du smed et beskedent beløb i
kirkebøssen i Emdrup kirke, og derved gjorde det muligt, at evangeliet kunne
nå længere ud. Tænk hvilket perspektiv!
Velkommen til gudstjeneste 9. Søndag efter trinitatis
.. Tema: Om penge, venner og evige goder.
.. GT-læsning: " hold ikke et gode tilbage for den, der har brug for
det"
.. NT-læsning: " Hvis vi vandre i lyset .."
.. Prædiketekst: " herren roste den uretfærdige forvalter"
Indledning
.. Om retten til at have en god ven
.. En lignelse om, at venner er mere værd end penge
.. Om at blive modtaget af venner i Guds evige boliger.
Lignelsen
Jordbesidderen med den uærlige forvalter
Forvalteren, der i en presset situation bruger penge til at skaffe sig
venner
Ejeren: Han har båret sig klogt ad.
Pointe: Når selv .. Hvor meget mere .
Ærlighed, trofasthed, Åbenhed
.. At bruge den uærlig mammon på ærlig vis
Gæstfrihed, gavmildhed, hjælpsomhed
At skaffe sig venner
At blive modtaget af venner i de evige boliger
|