plæneklipper
Fra : Lars Schmidt

Dato : 20-08-03 09:04

Hvordan skærper jeg min cylenderklipper? Kan nogen hjælpe mig?

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-08-03 10:24

"Lars Schmidt" <lars@familienschmidt.dk> wrote in message
> Hvordan skærper jeg min cylenderklipper? Kan nogen hjælpe mig?

Det kan du næppe gøre selv. Både kniv og cylinder skal slibes, så find en
forretning, som kan gøre det.

mvh
Preben

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 20-08-03 17:24

On Wed, 20 Aug 2003 11:24:25 +0200, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

>Det kan du næppe gøre selv. Både kniv og cylinder skal slibes, så find en
>forretning, som kan gøre det.

Hvis en forretning kan gøre det, kan man vel også selv...?

Men princippet er, at den faste kniv i bundens slibes (m. slibesten)
på skrå i samme vinkel, som den befinder sig i i forvejen. Fjern evt.
de værste hakker først med en fil.

Knivene på cylinderen skal ikke være skarpe, men flade (eller
firkantede, om man vil).

KS

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-08-03 19:50

"kelds snabela ofir dot dk" <kelds@ofir.dk> wrote in message

> Hvis en forretning kan gøre det, kan man vel også selv...?

Ja prøv du bare på det.

> Men princippet er, at den faste kniv i bundens slibes (m. slibesten)
> på skrå i samme vinkel, som den befinder sig i i forvejen. Fjern evt.
> de værste hakker først med en fil.

Fjern bare hakkerne med en fil først, men slibningen kan kun lade sig gøre
med en speciel maskine, ikke noget med slibesten eller vinkelsliber på
frihånd.

> Knivene på cylinderen skal ikke være skarpe, men flade (eller
> firkantede, om man vil).

Cylinderen skal være fuldstændig rund og må ikke være konisk, og det kan kun
lade sig gøre i en drejebænk eller en speciel slibemaskine.

mvh
Preben

Fra : Lars Schmidt

Dato : 21-08-03 11:07

Tak for de mange svar. Umiddelbart tør jeg nok ikke kast mig ud i det. På
den anden side har jeg ikke lyst til at kost mange penge på den "gamle"
klipper.

takker og bukker

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-08-03 13:12

Lars Schmidt wrote:
> Hvordan skærper jeg min cylenderklipper? Kan nogen hjælpe mig?

I 'gamle dage' kunne man købe en slibesten, der kunne monteres i stedet
for kniven. Et par gange rundt på græsplænen, og cylinderen var som ny.

Kniven er selvskærpende og slibes ikke. Har den fået hakker m.v. skiftes
den.

Sådan var det engang. Det er længe siden jeg har haft energi til en
håndskubber.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-08-03 13:21

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:3f4365d1$0$13210

> Sådan var det engang. Det er længe siden jeg har haft energi til en
> håndskubber.

Hvem siger det er en håndskubber?

mvh
Preben

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-08-03 14:56

Preben Andersen wrote:

> Hvem siger det er en håndskubber?
>
> mvh
> Preben

Æehh...
Min fejl. Man ser ikke så mange motoriserede cylinderklippere i vore
dage, såee..

Det ændrer ikke på princippet, men måske på prisen :)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-03 08:10

> Æehh...
> Min fejl. Man ser ikke så mange motoriserede cylinderklippere i vore
> dage, såee..

Det er faktisk synd, min far har en og den klipper utroligt flot.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-08-03 10:28

> Det er faktisk synd, min far har en og den klipper utroligt flot.

Og de er bare "hundedyre" i sammenlignet med en rotorklipper. Den lokale
brugs har lige haft en rotorklipper med 3,5hk B&S til 900kr

/A

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 21-08-03 11:50

> Hvordan skærper jeg min cylenderklipper? Kan nogen hjælpe mig?

Fjern de værste grater med en fil.
Stram knivene lidt så de går imod hinanden, ikke for meget.
Så skærper den sig selv. Løsn kniven lidt igen.

Skal der mere til skal den op i et specielt anlæg så både underkniv og
cylinderen bliver fuldtændig lige.

Fremover skal ALLE sten og grene fjernes FØR du slår.
De ødelægger en cylinderklipper.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk