Optimere dataudtræk
Fra : Dcasso

Dato : 19-08-03 12:25

Hej

Jeg skal lave et udtræk fra en access-database som skal bruges til en
trækstruktur, jeg benytter.

Tabellen som udtrækket kommer fra er bygget op efter følgende simple
princip:

Id Titel ParentId
1 Test
2 Test1 1
3 Test2 1
4 Test3 2
5 Test4 3
6 Test5 2

Den samme sturktur som man ofte vil benytte ved forums.

Mit problem er så, at jeg vil ende med nogle tusinde records, som skal
udtrækkes og placeres i træet. Men dette vil kræve, så vidt jeg kan
se, et utal af selects, hvor man først henter den overordende, dennes
underordnede, disses underordnede osv. osv.

Kan dette ikke løses mere genialt, således jeg kan nedsætte forbruget
af connectios, har overvejet at fyre det hele over i et array og lave
udtræk derfra, men forventer ikke det vil give den store forbedring?
Så hvad vil være mest effektivt.

mvh
Dennis

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-08-03 13:59

Dcasso wrote:

> [...]
> af connectios, har overvejet at fyre det hele over i et array og lave
> udtræk derfra, men forventer ikke det vil give den store forbedring?

Jeg ville smide samtlige recordset i et array med GetRows.

Noget ala.
Set RS = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
RSarray = RS.GetRows()

Og så loop'e det rekursivt igennem.

Alternativt kan du også rode lidt med DataShape, men jeg syntes at GetRows er nemmest.

Når du så har fundet ud af at løbe det igennem, så cache det i XML.
Det er meget hurtigere end at hente det fra databasen hver gang.
Opdater så XML når der sker ændringer i databasen.

Hintzmann c",)

Fra : Dcasso

Dato : 19-08-03 21:31

Har læst at der er en metode som gør at man kan indsætte en xml fil i
en allerede vist fil.

Eks. at trykkes der på et hovedmenupunkt, så hentes denne del ind, og
hentes der så et andet hovedpunkt ind, så inkluderes dette også i
menuen. Således man nu har begge hovedpunkter vist frem.

Kender du noget til det?

mvh
Dennis

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 20-08-03 10:19

Dcasso wrote:
> [...]
> hentes der så et andet hovedpunkt ind, så inkluderes dette også i
> menuen. Således man nu har begge hovedpunkter vist frem.

Mener du en hirakisk træ-struktur som kan udvides og kollapses, ala stifinderen og den menu der
er på MSDN ?

Hvis ja kan du finde noget hos WebFX
http://webfx.eae.net/dhtml/xloadtree/xloadtree.html

Den henter dele af træet ind, og når man udvider det så henter den noget mere.
Virker i Internet Explorer og Mozilla/Netscape 6+, men ikke i Opera 7.

Hintzmann c",)

Fra : Dcasso

Dato : 20-08-03 18:50

> [...]
>Virker i Internet Explorer og Mozilla/Netscape 6+, men ikke i Opera 7.

Præcis det :) Fedt nok, da jeg ikke selv har kunnet finde det.

Tak for den gode og hurtige hjælp

mvh
Dennis