Trådløst netværk over vej mv.
Fra : Stig N. Jepsen

Dato : 19-08-03 11:46

Halløj,

Hvordan lader det sig bedst gøre at dele en netværks forbindelse imellem to
huse over en vej, hvor der cirka er 50meter imellem?
Bliver det noget med antenne mv?
Hvor billigt kan det laves?

Og kan man evt. dele forbindelse videre til et andet hus fra det hus der
skal kobles på det primære netværk?
(PrimærnetHus---vej---Hus1---vej---Hus2)
Man kan ikke se direkte fra PrimærnetHus til Hus2. Men det kan man fra
PrimærnetHus til Hus1 og fra Hus1 til Hus2.

Mvh Stig

Fra : Steffen

Dato : 19-08-03 14:25

Hej Stig,

Hvis der er et hus imellem de to lokationer skal du have en ekstern antenne
uden på huset som er lidt kraftigere end normalt. Hvis der ikke havde været
et hus imellem, kunne du sikkert godt nøjes med to almindelige trådløse
opkoblingspunkter.
Jeg ville købe et router til opkoblingspunktet/huset, som man kan tilslutte
en ekstern antenne til (eks.vis Dlink DI614+) og et accesspunkt til det
andet hus som også kan tilsluttes en ekstern antenne, 6dBi skulle nok kunne
klare det..

Steffen
Hjælp til netværket www.s-p.dk

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-08-03 15:11

> [...]
>Man kan ikke se direkte fra PrimærnetHus til Hus2. Men det kan man fra
>PrimærnetHus til Hus1 og fra Hus1 til Hus2.

Nu kalder jeg det for Hus1, Hus2 og Hus3

Det kan sikkert løses på mange måder, men her er mit hjernespind ...

Jeg ville lade det midterste hus (Hus2) være netværkets center. Herfra
kan man se de andre to huse.

Du skal bruge et eller måske to Access-points (AP1 og AP2), samt
trådløse netværkskort til Hus1 og Hus3.

AP1 står i den ene side af Hus2 ved et vindue og peger mod Hus1, hvor
der er direkte øjekontakt.
AP2 står i den anden side af Hus2 ved et vindue og peger mod Hus3,
hvor der er direkte øjekontakt.

Hvis et AP kan placeres i Hus2, så der er god udsigt til både Hus1 og
Hus3, så kan du nøjes med et AP.

I Hus2 skal AP1, AP2 og husets PC(er) forbindes via alm. ledninger.

Hus2:
AP1 --- ledning --- switch
AP2 --- ledning --- switch
PC --- ledning --- switch

Hvis I skal dele internetopkobling, så er det lettest, hvis den er i
Hus2. Du kan dog godt have den i Hus1. Det kan løses ved at huset har
en trådløs bro, der altid er tændt.

Hus1:
ADSL --- router --- ledning --- switch
BRO --- ledning --- switch
PC --- ledning --- switch

Hus3:
PC --- trådløst netkort.

>Hvor billigt kan det laves?
Jeg kører med 11mbit Linksys-udstyr:
Access Point: 700,-
Bro: 900,-
USB trådløst netkort: 500,-

Jeg er generelt blevet glad for broer, i stedet for trådløse netkort,
da de kan placeres mere frit, og det faktum at netledninger kan være
lange. Det er rart at en bro kan placeres i en vindueskarm med frit
udsyn til naboens AP, og der kan trækkes 20m ledning hen til husets
PC, der måske står i kælderen.

/Jan

Fra : Stig N. Jepsen

Dato : 20-08-03 07:11

Tak for det lange og absolut brugbare svar

Jeg tænkte på - kunne man bruge en wireless-router som accesspoint i hus2 -
og kun bruge den som accesspoint.
fx.: http://www.itbutikken.dk/default.asp?sprog=45&varenr=40471
Eller er det ikke muligt slå router funktionaliteten fra?

Det kunne jo være at man på et tidspunkt - hvis man f.eks. skulle flytte, -
fik brug for en wireless-router, og så ville det jo være bedre hvis man
havde investeret i sådan en, når de jo alligevel ikke er meget dyrere.

Mvh Stig

Fra : Jan Bachman

Dato : 20-08-03 18:22

>Jeg tænkte på - kunne man bruge en wireless-router som accesspoint i hus2 -
>og kun bruge den som accesspoint.
>fx.: http://www.itbutikken.dk/default.asp?sprog=45&varenr=40471

Det tror jeg helt bestemt godt at du kan, men jeg ville lige vende det
med D-link først. De har en dansk afdeling, så giv dem et ring.
http://www.dlink.dk/support/helpdesk.asp

/Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-08-03 15:29

>Og kan man evt. dele forbindelse videre til et andet hus fra det hus der
>skal kobles på det primære netværk?

Man kan godt forlænge et trådløst netværk, men det giver en skæv
fordeling af båndbredde.

Hus1:
ADSL --- ledning --- switch
AP1 --- ledning --- switch
PC --- ledning --- switch

Hus2:
BRO (mod Hus1) --- ledning --- switch
AP2 (mod Hus3) --- ledning --- switch
PC --- ledning --- switch

Hus3:
PC --- Trådløst netkort

Når I kun er tre, så betyder det ikke så meget, men hvis der f.eks. er
tre brugere på AP1, der står i Hus1 og tre brugere på AP2, der står i
Hus2, så får AP2 kun 25% af båndbredden, da den skal dele med tre
brugere. De 25% skal da fordeles ud til de tre der sidder på AP2.

De tre på AP1 får 25% hver.
De tre på AP2 får hver 8% hver. Stakler....

/Jan

Fra : Mads Bahrt

Dato : 19-08-03 15:43

Stig N. Jepsen wrote:

> [...]
> Man kan ikke se direkte fra PrimærnetHus til Hus2. Men det kan man fra
> PrimærnetHus til Hus1 og fra Hus1 til Hus2.

Hvis der er et punkt i/på hus1 som kan ses fra både PrimærnetHus og hus2
ville jeg sætte et access point her og forbinde 2 ethernetklienter til
det (en ethernetklient er en enhed der opfører sig som et trådløst
netkort - altså at det kan forbinde sig til et access point. På "den
anden side" har det et ethernetstik som man så kan forbinde et antal
computere til på helt normal vis). På den måde har du nu i alle tre huse
fået dig et rj-45 stik du blot kan benytte som var det et helt igennem
kablet netværk.

MVH
Mads