Ligusterhæk - for bred
Fra : MC

Dato : 18-08-03 22:47

Hej hus- og havefolk

Jeg har købt et hus med en meget bred ligusterhæk. Er der nogen måde, hvorpå
jeg kan klippe den smallere uden at ødelægge den. Det skal siges, at den
også er ret høj (ca. 2 meter).

På forhånd tak

Michael

Fra : Karsten Madsen

Dato : 18-08-03 23:28

MC wrote:
> Hej hus- og havefolk
>
> Jeg har købt et hus med en meget bred ligusterhæk. Er der nogen måde,
> hvorpå jeg kan klippe den smallere uden at ødelægge den. Det skal
> siges, at den også er ret høj (ca. 2 meter).

Klip bare til, men på begge sider. Men den er ikke køn, efter man har gjort
det. Måske skal det ske i foråret, da den så kan spire pæn grøn igen. Jeg
ved det ikke.

Vores ligusterhæk til naboen var også blevet for bred, den havde tendens til
at svaje med meget sne på toppen. Hækken blev sidste forår (2002)klippet ind
til ca 40 cm bredde. Den er stadig 2 m høj. Vi klippet den op i spids i de
øverste 30 cm, så nu falder det meste sne af (det blev bekræftet sidste
vinter 2002-03).

/karsten

Fra : fulla

Dato : 18-08-03 23:33

"MC" skrev d. 18-08-03 22:47 dette indlæg :
> [...]
hvorpå
> jeg kan klippe den smallere uden at ødelægge den. Det skal siges, at

Liguster tåler meget kraftig beskæring - både i højden og i bredden.
Sidste sommer blev min
som var meget bred og også næsten 2 m. høj beskåret.
Den blev reduceret til godt det halve i bredden og ca. 1.40 i højden, så
nu kan jeg selv
klippe den med en almindelig hæksaks.
I starten så den ærlig talt ikke så pæn ud, men i år er det en rigtig
flot hæk igen.
Bare gå i gang og fortvivl ikke, hvis den ser noget kedelig ud i
starten.
mvh
Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : fa.dk

Dato : 19-08-03 12:28

> [...]
hvorpå
> jeg kan klippe den smallere uden at ødelægge den. Det skal siges, at

Hej MC
Jeg vil nu foreslå dig at klippe den til efteråret, så bliver den grøn
til foråret, om dog ikke pæn og tæt lige med det samme, men grøn. Jeg
lavede en ligusterhæk væsentligt smallere sidste efterår med ovennævnte
resultat. Det gør jo ikke så meget, at den ikke er grøn og pæn om
vinteren.
Mvh
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : wildau

Dato : 19-08-03 14:55

"fa.dk" skrev d. 19-08-03 12:28 dette indlæg :

> [...]
ovennævnte
> resultat. Det gør jo ikke så meget, at den ikke er grøn og pæn om

det er bedst at klippe hækken til vinter når der ikke er saft i grenene,
så kan du klippe hækken som du har lyst til.

http://www.kandu.dk/

Fra : MC

Dato : 19-08-03 18:14

Hej alle

Mange tak for de gode svar! Det bliver dejligt med en smallere hæk, så jeg
kan klippe toppen uden problemer.

God gruppe!

Michael Christensen

MC <ln4444@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f4148b6$0$97209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Georg

Dato : 21-08-03 16:52

"Er der nogen måde, hvorpå jeg kan klippe den smallere uden at ødelægge den?

Ja det er rigtigt. Den er næsten ikke til at ødelægge med tæt klipning.

Men det lykkedes mig alligevel at få smadret min gamle liguster. Men ikke
med klipning. På en eneste vinter, hvor jeg strøede med gavmild hånd
fortovssalt på fliserne. I løbet af få år var hele hækken død. Første år
halvdelen af planterne. Næste år halvdelen af resten. Og så var det slut.
Der var intet at gøre. Nu står der et lavt og åbent havegærde af
kalmarbrædder.

Men hård klipning tåler en liguster.
Mvh
Georg.