forum for vognmænd og transporthungrende k~
Fra : Flemming Møller

Dato : 18-08-03 22:01

Vi leverer træpiller over hele landet, men har svært ved at komme i kontakt
med vognmænd som kører tom retur på visse strækninger. Er der et sted på
nettet
hvor man kunne ytre sig om sine transportbehov og den vej komme i kontakt
med "ledige vognmænd"
Hvordan opretter man en nyhedsgruppe som hedder dk.transport ?

Vh. Flemming Møller
www.biofyr.dk

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 18-08-03 22:58

Prøv at se på http://www.usenet.dk/otd/

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Jensen

Dato : 18-08-03 23:12

"Flemming Møller" <britta-flemming@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med "ledige vognmænd"
> Hvordan opretter man en nyhedsgruppe som hedder dk.transport ?

Prøv http://www.transonline.dk Det er en elektronisk fragtbørs
Der er par stykker mere, bl.a. en der har hovedsæde i Århus (kan ikke huske
navnet ligenu)

En anden måde at få prisen ned på, er ved at holde godset inden for
EUR-pllmålet (120 x 80) eller Industripalle-mål (120X120) og så lade være
med at læsse mere end 1000 kg på en palle. Godset må ikke rage uden for
pallen - heller ikke 50 cm oppe. Hvis man kun kører med een palle, må den
heller ikke falde sammen under transporten, så den bliver bredere.

Du kunne også lave en model med levering i områder på nogle bestemte dage.
F.eks.:
Mandag: postnr 9xxx
Tirsdag: postnr 8xxx
Onsdag: postnr 7xxx (postnrområde 7000 - 7990 er dog så stort, at det måske
skal deles)
osv osv

Lav en aftale med en vognmand at han fredag henter alt det du har til postnr
9xxx. Hvis du kan garantere et vist antal palle kan du få prisen ned.
Regn dog med, at det ikke bliver superbilligt - det er private du skal
levere til og det er ingen transportfirmaers livret.
Møbler bliver ofte distribueret efter ovenstående model. Så starter du med
at finde en møbeltransportør i Nordjylland, der mangler gods hjem. Det samme
for de øvrige områder.

Nogle foretrækker, at "shoppe" rundt mellem de forskellige transportører,
hver gang de har noget der skal køres. Måske er man heldig og finder en
ledig bil på spotmarkedet - det er bare ikke så nemt, som du måske selv har
opdaget. Specielt ikke når dine ting skal til private og dermed leveres med
lift.

Et andet alternativ var at du fandt nogle der ville være depot for dig.
F.eks. en tankstation, købmandsforretning eller lign. Dermed kan du reducere
antallet af leveringssteder og dermed fragtprisen. Se f.eks. på
www.katrines.com, hvordan de har løst logistikken af noget meget
uhåndterbart gods fra Sverige.

I forbindelse med oprettelse af en nyhedsgruppe - dk.transport - tror jeg du
får svært ved at få det gennem styregruppen. Læs her
http://www.usenet.dk/otd/ ,hvordan du forslår en ny gruppe og læs mere om
nyhedsgrupperne her http://usenet.dk/

Hilsen
Flemming