|
| Model for benzinforbrug? Fra : Preben Mikael Bohn |
Dato : 18-08-03 20:01 |
|
Jvf. andet indlæg vedr. rute-planlægning: Er det muligt at opstille en
rimelig generel model for benzinforbruget af en bil som funktion af den
måde man kører på?
Med venlig hilsen Preben
| |
slet FR1I1 (19-08-2003)
| Kommentar Fra : slet FR1I1 |
Dato : 19-08-03 07:08 |
|
Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> skrev:
>Jvf. andet indlæg vedr.
>rute-planlægning: Er det muligt at
>opstille en
>rimelig generel model for
>benzinforbruget af en bil som
>funktion af den
>måde man kører på?
>
>Med venlig hilsen Preben
- fugleflugtlinie vil være lig genemsnit af benzin forbrug,
--
hilsen,
Adam.
www.sitecenter.dk/faust
| |
Preben Mikael Bohn (19-08-2003)
| Kommentar Fra : Preben Mikael Bohn |
Dato : 19-08-03 07:22 |
|
slet FR1I1 wrote:
> - fugleflugtlinie vil være lig genemsnit af benzin forbrug,
?????????????
Kan du forklare det?
Med venlig hilsen Preben
| |
Bjarke Dahl Ebert (20-08-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Dahl Ebert |
Dato : 20-08-03 19:28 |
|
"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message
news:3f41c1ef$0$21583$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> slet FR1I1 wrote:
> > - fugleflugtlinie vil være lig genemsnit af benzin forbrug,
>
> ?????????????
>
> Kan du forklare det?
Adam er gak i låget.
Prøv at se hans mange andre indlæg i denne gruppe.
Mvh. Bjarke
| |
Per A. Hansen (20-08-2003)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 20-08-03 13:09 |
|
"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:3f41225b$0$21664$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jvf. andet indlæg vedr. rute-planlægning: Er det muligt at opstille en
> rimelig generel model for benzinforbruget af en bil som funktion af den
> måde man kører på?
På en måde - ja.
Visse biler er forsynet med et vacuummeter, der vel
er det nærmeste instrument, der afspejler økonomien
under kørselen.
Den mest økonomiske kørsel er den, hvor man undgår
voldsomme acccelerationer, decellerationer og bremsninger -
herunder at anvende motoren som bremse.
(ventillukning på busser ikke inkluderet).
Ved at planlægge kørselen således at man i stedet for at bremse
op, sørger for i god tid at sætte vognen i frigear kan der
spares meget i forhold til at bremse op.
Men ligefrem at sætte det på formler er nok svært.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Christian B. Andrese~ (20-08-2003)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 20-08-03 13:30 |
|
"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message
news:CEJ0b.7593$aG5.3344@news.get2net.dk...
>
> "Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> news:3f41225b$0$21664$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jvf. andet indlæg vedr. rute-planlægning: Er det muligt at opstille en
> > rimelig generel model for benzinforbruget af en bil som funktion af den
> > måde man kører på?
>
> På en måde - ja.
> Visse biler er forsynet med et vacuummeter, der vel
> er det nærmeste instrument, der afspejler økonomien
> under kørselen.
Uddybene forklaring ønskes.
> Den mest økonomiske kørsel er den, hvor man undgår
> voldsomme acccelerationer, decellerationer og bremsninger -
> herunder at anvende motoren som bremse.
Moderne biler med computer lukker helt af for benzinen ved motorbremsning.
> (ventillukning på busser ikke inkluderet).
> Ved at planlægge kørselen således at man i stedet for at bremse
> op, sørger for i god tid at sætte vognen i frigear kan der
> spares meget i forhold til at bremse op.
Frigear koster mere en motorbremse, frigear gør at motoren kører i tomgang.
--
mvh/rg. Christian
| |
Per A. Hansen (21-08-2003)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 21-08-03 08:35 |
|
"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:3f4369de$0$83062$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > På en måde - ja.
> > Visse biler er forsynet med et vacuummeter, der vel
> > er det nærmeste instrument, der afspejler økonomien
> > under kørselen.
>
> Uddybene forklaring ønskes.
Et vacuumeter måler undertrykket i indsugningen.
Ved for voldsomme speederbevægelser øges undertrykket
og der suges mere benzin op.
Det gælder naturligvis kun karburatormotorer, som der stadig
er mange, der anvender.
-klip-
> Frigear koster mere en motorbremse, frigear gør at motoren kører i
tomgang.
Jeg undtager busser - det er vist den, du mener?
I biler vil der bruges langt mere benzin når man løfter foder
fra speederen, idet bilens inerti "trækker" motoren hurtigere
rundt og derved suges der brændstof op.
Man sparer ved at sætte i frigear. Det gamle friløb fra
visse hedengangne bilmodeller var måske en ide at indføre?
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Christian B. Andrese~ (21-08-2003)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 21-08-03 09:13 |
|
"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message
news:HO_0b.32$3l.10@news.get2net.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:3f4369de$0$83062$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > > På en måde - ja.
> > > Visse biler er forsynet med et vacuummeter, der vel
> > > er det nærmeste instrument, der afspejler økonomien
> > > under kørselen.
> >
> > Uddybene forklaring ønskes.
>
> Et vacuumeter måler undertrykket i indsugningen.
> Ved for voldsomme speederbevægelser øges undertrykket
> og der suges mere benzin op.
> Det gælder naturligvis kun karburatormotorer, som der stadig
> er mange, der anvender.
>
> -klip-
> > Frigear koster mere en motorbremse, frigear gør at motoren kører i
> tomgang.
>
> Jeg undtager busser - det er vist den, du mener?
Jeg mener alm. personbiler med computer.
> I biler vil der bruges langt mere benzin når man løfter foder
> fra speederen, idet bilens inerti "trækker" motoren hurtigere
> rundt og derved suges der brændstof op.
Computeren stopper tilførslen af benzin.
> Man sparer ved at sætte i frigear. Det gamle friløb fra
> visse hedengangne bilmodeller var måske en ide at indføre?
Er indført som sagt.
--
mvh/rg. Christian
| |
Peter Weis (21-08-2003)
| Kommentar Fra : Peter Weis |
Dato : 21-08-03 10:11 |
|
"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote:
> Man sparer ved at sætte i frigear. Det gamle friløb fra
> visse hedengangne bilmodeller var måske en ide at indføre?
Det lyder ikke sjovt at skulle køre uden motorbremse på en tur i
bjergene.
mvh
Peter
| |
Hans Henrik Hansen (21-08-2003)
| Kommentar Fra : Hans Henrik Hansen |
Dato : 21-08-03 15:30 |
|
Peter Weis <p.weis@email.dk> wrote:
.......
> Det lyder ikke sjovt at skulle køre uden motorbremse på en tur i
> bjergene.
Det kan vel slås fra efter behov?
--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen
Hans
| |
Christian B. Andrese~ (22-08-2003)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 22-08-03 07:17 |
|
"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message
news:1g01urr.1x49h91mn6fr4N%sleth2vh@webspeed.dk...
> Peter Weis <p.weis@email.dk> wrote:
> ......
> > Det lyder ikke sjovt at skulle køre uden motorbremse på en tur i
> > bjergene.
>
> Det kan vel slås fra efter behov?
Motorbremse slåes fra vha enten kobling eller frigear ?!?!!?
--
mvh/rg. Christian
| |
Hans Henrik Hansen (22-08-2003)
| Kommentar Fra : Hans Henrik Hansen |
Dato : 22-08-03 08:42 |
|
Christian B. Andresen <nobody@domain.country> wrote:
> "Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message
> news:1g01urr.1x49h91mn6fr4N%sleth2vh@webspeed.dk...
> > Peter Weis <p.weis@email.dk> wrote:
> > ......
> > > Det lyder ikke sjovt at skulle køre uden motorbremse på en tur i
> > > bjergene.
> >
> > Det kan vel slås fra efter behov?
>
> Motorbremse slåes fra vha enten kobling eller frigear ?!?!!?
Jeg er af den opfattelse, at vi taler om *friløb*!
--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen
Hans
| |
Christian B. Andrese~ (22-08-2003)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 22-08-03 08:51 |
|
"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message
news:1g036rm.1afy56kgyk6wcN%sleth2vh@webspeed.dk...
> Christian B. Andresen <nobody@domain.country> wrote:
>
> > "Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message
> > news:1g01urr.1x49h91mn6fr4N%sleth2vh@webspeed.dk...
> > > Peter Weis <p.weis@email.dk> wrote:
> > > ......
> > > > Det lyder ikke sjovt at skulle køre uden motorbremse på en tur i
> > > > bjergene.
> > >
> > > Det kan vel slås fra efter behov?
> >
> > Motorbremse slåes fra vha enten kobling eller frigear ?!?!!?
>
> Jeg er af den opfattelse, at vi taler om *friløb*!
OK, men så citerede du på en altervativ måde.
(Useriøs kommentar: Friløb slåes fra ved at slippe koblingen med gearkassen
i gear)
--
mvh/rg. Christian
| |
Peter Weis (22-08-2003)
| Kommentar Fra : Peter Weis |
Dato : 22-08-03 09:57 |
|
"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message
news:1g01urr.1x49h91mn6fr4N%sleth2vh@webspeed.dk...
> Peter Weis <p.weis@email.dk> wrote:
> ......
> > Det lyder ikke sjovt at skulle køre uden motorbremse på en tur i
> > bjergene.
>
> Det kan vel slås fra efter behov?
Jeg erindrer noget om nogle gamle Saab modeller som havde automatisk
friløb når man slap speederen. Det kunne muligvis også slås til og fra
efter behov.
mvh
Peter
| |
Hans Henrik Hansen (22-08-2003)
| Kommentar Fra : Hans Henrik Hansen |
Dato : 22-08-03 19:36 |
|
Peter Weis <p.weis@email.dk> wrote:
......
> Jeg erindrer noget om nogle gamle Saab modeller som havde automatisk
> friløb når man slap speederen. Det kunne muligvis også slås til og fra
> efter behov.
Netop - men var det ikke mens de brugte totakt-motorer?
Jeg ved ikke, om totakt-motorer har særlige egenskaber/problemer ifm.
påløb?
--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen
Hans
| |
Ivar (22-08-2003)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 22-08-03 20:49 |
|
Hans Henrik Hansen skrev:
> Jeg ved ikke, om totakt-motorer har særlige egenskaber/problemer ifm.
> påløb?
En traditionel totakts-motor bruger benzin med iblandet olie.
Når man motorbremser bliver motoren ikke tilført benzin og totakts-motoren
vil derfor ikke blive smurt. Hvis man motorbremser over en længere
strækning med en totakts-motor, vil motoren brænde sammen.
Ivar
| |
Hans Henrik Hansen (22-08-2003)
| Kommentar Fra : Hans Henrik Hansen |
Dato : 22-08-03 21:06 |
|
"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote:
.....
> En traditionel totakts-motor bruger benzin med iblandet olie.
> Når man motorbremser bliver motoren ikke tilført benzin og totakts-motoren
> vil derfor ikke blive smurt. Hvis man motorbremser over en længere
> strækning med en totakts-motor, vil motoren brænde sammen.
Ja, det anede mig - men hvad stillede man så op ved bjergkørsel?
--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen
Hans
| |
Ivar (22-08-2003)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 22-08-03 21:19 |
|
Hans Henrik Hansen skrev:
> > Hvis man motorbremser over en længere
> > strækning med en totakts-motor, vil motoren brænde sammen.
>
> Ja, det anede mig - men hvad stillede man så op ved bjergkørsel?
Der havde man et problem
Den normale anvisning var, at hvis man motorbremsede skulle man
med mellemrum koble ud og give motoren lidt gas.
Ivar
| |
Martin Sørensen (07-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 07-09-03 13:40 |
|
> Den mest økonomiske kørsel er den, hvor man undgår
> voldsomme acccelerationer, decellerationer og bremsninger -
> herunder at anvende motoren som bremse.
> (ventillukning på busser ikke inkluderet).
Det passer ihvertfald ikke på min motorcykel.
Den bedste økonomi opnår jeg ved at give den noget at leve af, dvs. hårde
opbremsninger hen til sving og fuld gas ud af svingene igen. Det kan lyde
underligt, men det viser mine forsøg.
Forleden var jeg ude og køre en tur med en kammerat rundt omkring på nogle
landeveje, en tur på ca. 100km. Kørslen var frisk, men der er jo masser af
sving og forskellige ting der gør at man sætter farten op og ned konstant.
Da jeg kom hjem, fyldte jeg tanken op for at kontrollere benzinforbruget, og
det resulterede i 20,5km/l, hvor jeg normalt kun kører ca. 18,5km/l.
Min kammerat oplevede også en forbedret økonomi på hans cykel på den tur.
> Ved at planlægge kørselen således at man i stedet for at bremse
> op, sørger for i god tid at sætte vognen i frigear kan der
> spares meget i forhold til at bremse op.
Ved kørsel med konstant hastighed (110km/t) kører jeg ca. 17,5 km/l, så jeg
tror ikke min motorcykel har forstået det princip du fører frem.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Per A. Hansen (09-09-2003)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 09-09-03 09:19 |
|
"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5b2733$0$28627$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Den mest økonomiske kørsel er den, hvor man undgår
> > voldsomme acccelerationer, decellerationer og bremsninger -
> > herunder at anvende motoren som bremse.
> > (ventillukning på busser ikke inkluderet).
>
> Det passer ihvertfald ikke på min motorcykel.
>
> Den bedste økonomi opnår jeg ved at give den noget at leve af, dvs. hårde
> opbremsninger hen til sving og fuld gas ud af svingene igen. Det kan lyde
> underligt, men det viser mine forsøg.
Jeg gætter på, at det er en kommentar til et indlæg jeg kom med i en
anden tråd?
> Ved kørsel med konstant hastighed (110km/t) kører jeg ca. 17,5 km/l, så
jeg
> tror ikke min motorcykel har forstået det princip du fører frem.
Jeg tror du har ret i, at din motorcykle ikke forstår det.
Alle økonomiforsøg viser at din motorcykle har uret - både
FDM, ADAC og lignende udfører forsøg der viser det jeg
nævnte.
Man kan ikke komme ind på alting med korte sætninger.
Den bedste benzinøkonomi på Ottomotorer ( benzinmotorer)
findes ved konstant kørsel på strækning, hvos vejen stiger nogle
få procent - altså når motoren har noget at trække på!
D.v.s. hvor man udnytter motorens maksimale drejningsmoment.
Man ser præcist det samme billede ved målinger af det specifikke
brændselsforbrug ( g/kWh).
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Martin Larsen (09-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 09-09-03 11:17 |
|
"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:1Sg7b.32$zF2.19@news.get2net.dk...
>
> Den bedste benzinøkonomi på Ottomotorer ( benzinmotorer)
> findes ved konstant kørsel på strækning, hvos vejen stiger nogle
> få procent - altså når motoren har noget at trække på!
Altså er det godt at trække håndbremsen på lige vej?
Mvh
Martin
| |
Hans Henrik Hansen (09-09-2003)
| Kommentar Fra : Hans Henrik Hansen |
Dato : 09-09-03 15:29 |
|
Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:
> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:1Sg7b.32$zF2.19@news.get2net.dk... > > Den bedste benzinøkonomi på
> Ottomotorer ( benzinmotorer) findes ved > konstant kørsel på strækning,
> hvos vejen stiger nogle få procent - altså > når motoren har noget at
> trække på!
>
> Altså er det godt at trække håndbremsen på lige vej?
Ja, især hvis man ser bort fra reparationsudgifterne vedr. håndbremsen!
:)
Mere seriøst: Det gør naturligvis en forskel, om man beskriver
brændstofforbruget som tilbagelagt _distance/brændstofmængde_ (i
vindstille og på vandret underlag) eller som _forbrug/præsteret arbejde_
- det er vist korrekt, at sidstnævnte værdi (tilnærmelsesvis) har
minimum ved *maksimal* belastning(?)
Normalt er det vel tilbagelagt _distance/brændstofmængde_ , der
interesserer os, men også her må jeg undre mig over den omtalte
motorcykels adfærd: Det er jo fx. almindeligt (aner)kendt, at bykørsel
er mindre 'økonomisk' end landevejskørsel, og det forklares jo netop
med, at kørsel med konstant fart koster mindre brændstof end kørsel med
hyppige/betydelige fartændringer
-- (fjern slet fra mail adr.) med venlig hilsen Hans
| |
Jakob Nielsen (09-09-2003)
| Kommentar Fra : Jakob Nielsen |
Dato : 09-09-03 15:46 |
|
> Forleden var jeg ude og køre en tur med en kammerat rundt omkring på nogle
> landeveje, en tur på ca. 100km. Kørslen var frisk, men der er jo masser af
> sving og forskellige ting der gør at man sætter farten op og ned konstant.
> Da jeg kom hjem, fyldte jeg tanken op for at kontrollere benzinforbruget,
og
> det resulterede i 20,5km/l, hvor jeg normalt kun kører ca. 18,5km/l.
Måske fordi i normalt plejer at trille langsomt afsted inde i byen, holde
meget i tomgang og generelt bruge mere benzin på bare at holde motoren i
gang?
> Ved kørsel med konstant hastighed (110km/t) kører jeg ca. 17,5 km/l, så
jeg
> tror ikke min motorcykel har forstået det princip du fører frem.
Hvis jeres tur foregik på de helt små veje, som den slags så ofte gør, så
kørte i nok heller ikke særlig hurtigt. Næppe 110 ret ofte. Jeg har i hvert
fald på ligende ture oplevet en udmærket knæskrabe-effekt i de små sving med
bare 60-70 km/t.
Så kan vindmodstanden have en del at sige relativt til 110km/t. Du skulle
næsten prøve at køre en lang tur med en konstant hastighed på eksempelvis 80
km/t og se om ikke du kommer længere end ved at køre med accelereation og
opbremsning.
Hvis du virkelig mener at det er godt for benzinøkonomien at brænde benzin
af på at komme op i fart og derefter lede energien ud i bremsesystemet,
så... ja, det tror du vel heller ikke når det kommer til stykket?
| |
Martin Sørensen (09-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 09-09-03 16:16 |
|
> Hvis jeres tur foregik på de helt små veje, som den slags så ofte
> gør, så kørte i nok heller ikke særlig hurtigt. Næppe 110 ret ofte.
Næh, det er kun på de lige stræk.
> Jeg har i hvert fald på ligende ture oplevet en udmærket
> knæskrabe-effekt i de små sving med bare 60-70 km/t.
I svingene bliver der bremset en del ned, normalt også noget under 60 km/t
(jeg er lidt kylling .
> Hvis du virkelig mener at det er godt for benzinøkonomien at brænde
> benzin af på at komme op i fart og derefter lede energien ud i
> bremsesystemet, så... ja, det tror du vel heller ikke når det kommer
> til stykket?
Næh, jeg synes også selv at det virker underligt, men det kan jo være fordi
min motor bruger mindre benzin i forhold til effekten når den kommer op i
mange omdrejninger. Når jeg kører ligeud, så gider jeg ikke køre med høje
omdrejninger, men det gør jeg jo meget af tiden på landevejene da der hele
tiden skal skiftes hastighed.
Jeg kunne forestille mig at jeg kom længere på literen hvis jeg kørte 90km/t
konstant i 4. gear frem for i 6. som jeg normalt gør. Jeg synes bare det
lyder træls at køre med høje omdrejninger når man skal holde en konstant
fart.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
|
|