Prøver lige igen : nogen erfaringen med AE~
Fra : Jesper Bach

Dato : 18-08-03 18:15

Hej,

Kan det virkelig passe at der ikke er nogen gør-det-selv'ere her i forum,
som har prøvet en sådan, eller har hørt om nogen der har ?

En skotøjs-æske-størrelse alu-fidus som man monterer sin AEG elhøvl i, og
den kan så bruges som afretter/tykkelseshøvl. Bosch har tidligere lavet
samme type og vist nok også B &D (men efter eget udsagn kun i Tyskland).

kan købes hos f.eks. www.lve.dk til ca. 1400,-.

Jeg ville gerne have haft plusser/minusser inden jeg "investerer", ellers må
jeg jo smide kassen og prøve mig frem

På forhånd tak,

Jesper

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 19-08-03 08:42

"Jesper Bach" <jesper.bach@nospam.12move.dk> wrote in

> Hej,
>
> Kan det virkelig passe at der ikke er nogen gør-det-selv'ere her i
> forum, som har prøvet en sådan, eller har hørt om nogen der har ?

Nej den er ny for mig.

> [...]
>
> Jeg ville gerne have haft plusser/minusser inden jeg "investerer",
> ellers må jeg jo smide kassen og prøve mig frem

Synes den er dyr i forhold til de emner den kan "æde".
Mon ikke du kan få en "rigtig" brugt tykkelseshøvl til samme pris.
Så kan du høvle planker og ikk ebare lister.

Har lige købt nye knive til min Bosch Elhøvl.
Og en drivrem fordi de gamle knive ikke længere kunne skære 1,5 mm spåner.

Synes de knive er for dyre til også at skulle fungere som tykkelseshøvl.
Så hellere rende omkring den lokale tømrer og få høvlet brædder.

> På forhånd tak,
>
> Jesper

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Jesper Bach

Dato : 19-08-03 08:55

> [...]
>
> Synes de knive er for dyre til også at skulle fungere som tykkelseshøvl.
> Så hellere rende omkring den lokale tømrer og få høvlet brædder.

Nå, nu har jeg købt apparatet i Tyskland til 950,- incl. forsendelse, så må
vi se hvor langt det holder.
Det er trods alt til at overkomme på hobby-budgettet. Hvølen har jeg i
forvejen.

Man kommer ikke i nærheden af en "rigtig" tykkelseshølv under ca. 3000,- i
godt brugt tilstand, og så skal den med rimelig sikkerhed have nye knive
oveni.

Jeg skal bruge tykkelseshøvlen til lister (ikke brædder), og har ikke
mulighed for at transportere dem (de er 6m lange) rundt i Odsherred. Til
gengæld har jeg masser af tid til at høvle dem selv.

/jesper

Fra : Jesper Bach

Dato : 19-08-03 09:02

Sorry, det hedder selvfølgelig en HØVL

/jesper

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-08-03 12:41

> [...]
> vi se hvor langt det holder.
> Det er trods alt til at overkomme på hobby-budgettet. Hvølen har jeg i

Hej

Du må da gerne lige skrive lidt om den, når du har fået den installeret
og afprøvet. Lidt erfaringer kan man jo altid bruge.

mvh
Ole-J

Fra : Jesper Bach

Dato : 03-09-03 10:50

> [...]
>
> Du må da gerne lige skrive lidt om den, når du har fået den installeret
> og afprøvet. Lidt erfaringer kan man jo altid bruge.

Hej Ole-J

Nu har jeg afprøvet apparatet, og det virker, efter en times afprøvning,
rigtig fint.

Max bredde på land ca. 100mm (høvlen kan kun tage 800) og 80mm i højden.

Bruger den med en AEG H500 elhøvl og den vil helst tage relativt tynde
(omkring 0,5 - 0,75mm) spåner.

Den mekaniske kvalitet er i top, så den skal nok holde til mange timers
brug.

Giver nydelig overflade, men man skal øve sig i at trække igennem med
konstant hastighed, og bruge musklerne pænt, da der ikke er automatisk
fremføring.

Jesper