Problemer med FreeBSD og PPPoE
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-08-03 16:56

En FreeBSD 4.6 maskine er koblet på nettet med en ADSL forbindelse fra
TDC (Boomtown) via PPPoE. Dette kører fint sålænge forbindelsen ikke
bliver afbrudt, hvis den gør det vil PPP nemlig ikke automatisk
genoprette forbindelsen, og man er derfor nødsaget til at logge ind for
at kill'e og genstarte PPP manuelt.

Jeg har kigget i både FreeBSD Handbook, man-siden til PPP, og diverse
news indlæg på Google, men synes ikke at kunne se hvad der mangler i
ppp.conf. Jeg håber derfor en venlig sjæl vil være behjælpelig med et
par forslag til /etc/ppp/ppp.conf, som i øjeblikket ser således ud:

- - - -
default:
set redial 15 9999
set reconnect 15 9999
set log Phase Chat CCP tun command
set ifaddr 10.0.0.1/0 10.0.0.2/0 255.255.255.0 0.0.0.0

TDC:
set device PPPoE:dc1:
set MRU 1492
set MTU 1492
set authname kundenummer
set authkey adgangskode
set dial
set login
set timeout 60
set cd 5
add default HISADDR
- - - -

PPP startes med: ppp -ddial TDC

Problemet opstår som sagt når forbindelsen afbrydes fra den anden side,
det virker mest som om PPP ikke opdager at forbindelsen er forsvundet.

På forhånd tak for hjælpen.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk
»Life is about the journey. It's about where you're going.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-08-03 22:11

On Mon, 18 Aug 2003 17:55:36 +0200, Michael Rasmussen wrote:
> En FreeBSD 4.6

Det var maaske en ide at faa den opgraderet, der har vaeret et par
security advisories siden den blev released.

> [...]
> set reconnect 15 9999
> set log Phase Chat CCP tun command
> set ifaddr 10.0.0.1/0 10.0.0.2/0 255.255.255.0 0.0.0.0

-ddial betyder at ppp automatisk vil genstarte sessionen hvis den
afbrydes.

> Problemet opstår som sagt når forbindelsen afbrydes fra den anden side,
> det virker mest som om PPP ikke opdager at forbindelsen er forsvundet.

Hvad siger /var/log/ppp.log naar det sker ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-08-03 10:04

Jesper Skriver wrote:

> Det var maaske en ide at faa den opgraderet, der har vaeret et par
> security advisories siden den blev released.

Ja, den er dog blevet patched mod de vigtigste.

> -ddial betyder at ppp automatisk vil genstarte sessionen hvis den
> afbrydes.

Det er også hvad jeg har fået ud af man-siden, og det burde jo netop
være det vi ønsker i dette tilfælde, hvorfor det undre mig lidt at den
ikke gør det.

> Hvad siger /var/log/ppp.log naar det sker ?

Jeg har desværre ikke forbindelse til maskinen lige nu, men jeg synes
ikke der plejer at stå ret meget i loggen når det sker. Så snart der
igen er forbindelse til maskinen, vil jeg poste det den skriver...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-08-03 13:13

Jesper Skriver wrote:

> Hvad siger /var/log/ppp.log naar det sker ?

Den har jeg nu fået kigget i, og sidst forbindelsen røg var i dag lige
omkring kl. 10:20, men som du kan se i loggen står der absolut intet om
dette: http://mir.irczone.dk/ppp.log_udpluk.txt

Forbindelsen har været ret ustabil her på det sidste, hvorfor det har
været mere irriterende end normalt, at PPP ikke kan finde ud af at
tilslutte igen automatisk. TDC har dog kigget på problemet i dag, så det
skulle gerne kører bedre nu igen, men det ville dog stadig være lækkert
hvis PPP automatisk kunne tilslutte igen. Det sker jo f.eks. af og til
at TDC arbejder på forbindelsen om natten, og selvom den blot er nede i
få minutter skal man også selv ind og genstarte PPP manuelt der.

PPP burde vel sagtens kunne finde ud af det, selvom det er PPPoE?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-08-03 23:58

On Tue, 19 Aug 2003 14:12:49 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Den har jeg nu fået kigget i, og sidst forbindelsen røg var i dag lige
> omkring kl. 10:20, men som du kan se i loggen står der absolut intet om
> dette: http://mir.irczone.dk/ppp.log_udpluk.txt

Du skriver at PPP blev startet manuelt ? 4 sekunder efter den gik
ned, du er ret hurtig.

> [...]
> få minutter skal man også selv ind og genstarte PPP manuelt der.
>
> PPP burde vel sagtens kunne finde ud af det, selvom det er PPPoE?

Det skulle jeg mene, proev at aabne en PR, saa bliver der set paa
det, send evt. PR nummeret her ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer