Frame-prob. i IE
Fra : Jan Tarbensen

Dato : 18-08-03 13:31

Jeg har lavet en simpel frameset-side, men Internet Explorer opfatter
indholdet i den nederste ramme som lidt bredere, end der er plads til. Dette
burde ikke være et problem, for Explorer kan jo bare ombryde indholdet.

Resultatet er, at der kommer en rullebjælke frem forneden og indholdet kan
ikke altid ses i højre side. Problemet eksisterer ikke i Netscape og Opera.
Problemet eksisterer heller ikke i Explorer, hvis jeg åbner siden alene, så
den ikke er indsat i rammen.

Hvad kan jeg gøre for at omgå dette problem med IE?

Adressen er: www.tarbensen.dk/mii. Leg evt. med forskellig størrelse på
browservinduet, så skulle problemet nok vise sig.

mvh.
Jan

Fra : H. P. Holm

Dato : 18-08-03 14:31

Jan Tarbensen skrev:

> Jeg har lavet en simpel frameset-side, men Internet Explorer opfatter
> indholdet i den nederste ramme som lidt bredere, end der er plads til. Dette
> burde ikke være et problem, for Explorer kan jo bare ombryde indholdet.

Prøv enten at sætte en korrekt doctype
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

eller fjern doctypen for at sætte Internet Explorer (og andre) i quirks
mode, eller lav <hr> procentvis smallere så der er plads til den.

Dit HTML er ikke gyldigt efter de nyeste standarder, så det er bedst at
fjerne doctype deklarationen helt, i hvert fald indtil det validerer.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.tarbensen.dk%2Fmii%2F&doctype=%28detect+automatically%29&charset=iso-8859-1+%28Western+Europe%29

--
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-08-03 14:49

H. P. Holm skrev:

> Prøv enten at sætte en korrekt doctype

Det vil sige en doctype der tillader frames (doctypen <!DOCTYPE
HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN"> er sådan set i orden - det
er HTML 4.0 strict - men ikke til et framedokument).

> eller fjern doctypen for at sætte Internet Explorer (og andre)
> i quirks mode,

Det kan også gøres med en anden doctype - fx <!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">

Se oversigten over doctyper og modes her:
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch/table.html>

> eller lav <hr> procentvis smallere så der er plads til den.

Det lyder umiddelbart som et bedre forslag.

> Dit HTML er ikke gyldigt efter de nyeste standarder, så det er
> bedst at fjerne doctype deklarationen helt, i hvert fald
> indtil det validerer.

Jeg er helt uenig. Det er forkert at skilte med at man benytter
valid html hvis man ikke gør det - men doctypen fortæller _ikke_
noget om validiteten af en side. Den fortæller kun hvilken
dokumentstandard man (bevidst eller ubevidst) arbejder i.

Det er selvfølgelig lidt falsk varebetegnelse når siden pt hævder
at være skrevet i HTML 4.0 strict, men det er ikke bedre at fjerne
doctypeerklæringen helt - man kan blot rette doctypen til en der
passer til frameset. Typisk er der to muligheder:

A) <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">

B) <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

De to typer er ens med hensyn til de tags der er tilladt.
Forskellen er at den første sender browsere i quirks mode mens den
anden trigger standardmode. Man bør så vidt muligt altid vælge
doctyper der trigger standardmode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : H. P. Holm

Dato : 18-08-03 16:35

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> H. P. Holm skrev:
[...]
> [...]
> noget om validiteten af en side. Den fortæller kun hvilken
> dokumentstandard man (bevidst eller ubevidst) arbejder i.

Det bliver vi ikke enige om. Jeg har været uenig med Toke på det
punkt siden 1998 eller der omkring.

Uden doctype er det browserens opgave at få mening i HTML'en, og
gøre dens bedste for at vise mest muligt af indholdet på skærmen,
men med en doctype bør browseren tolke efter den angivne standard,
og ignore ugyldig kode (efter min opfattelse).

Tak for dine kommentarer angående frameset deklarationer. Jeg har
et gammelt projekt liggende på http://hpholm.dk/hh/ som egentlig
burde opdateres engang, men det virker fint i mange forskellige
browsere, så jeg kan ikke rigtig tage mig sammen til det.

--
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-08-03 23:07

H. P. Holm skrev:

> Uden doctype er det browserens opgave at få mening i HTML'en,
> og gøre dens bedste for at vise mest muligt af indholdet på
> skærmen,

Doctype eller ej er det browserens opgave at få mening i html-koden
(hvis content-type ellers siger at det er et html-dokument).

> men med en doctype bør browseren tolke efter den
> angivne standard, og ignore ugyldig kode (efter min
> opfattelse).

Den opfattelse har du selvfølgelig ret til, men den er efter min
bedste overbevisning ikke i overensstemmelse med praksis. Browsere
vælger til dels opførsel på baggrund af doctypeangivelsen, men
bortset fra de forskelle der er mellem quirk og standard-mode er de
browsere jeg kender fuldstændig ligeglade med doctypen.

Visse doctyper sætter standardmode, andre sætter quirks mode.
Fraværet af en doctype vil altid sætte quirks mode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Tarbensen

Dato : 18-08-03 23:26

Tak for kommentarerne.

Jeg nu har eksperimenteret med doctype-erklæringer og valideringer, som jeg
desværre ikke har interesseret mig tilstrækkelig for hidtil. Det hjalp dog
ikke!

Jeg fandt dog ud af noget: I frameset-koden havde jeg sat scrolling="auto",
og når der er brug for lodret rulning, snupper det lodrette rullepanel en
bid af bredden, hvorved der også er brug for vandret rulning, da IE mærkelig
nok ikke efterjusterer sidens bredde.

Løsningen (i mit tilfælde) er at sætte scrolling="yes" i den store ramme
forneden, da denne alligevel altid har så meget indhold, at rulning er
nødvendig.

mvh.
Jan