At få børnene til at sove?????
Fra : Henrik Andersen

Dato : 18-08-03 11:12

Hej

Vi har et PROBLEM hjemme hos os!

Det dukker op når børnene skal sove.

Det handler om en pige på 6 år og en dreng på 5 år.

Det kan eks foregå på denne måde:
1. Vi børster tænder, ingen problemer....
2. Vi læser godnat historie, ingen problemer, men kun lidt afbrydelser....
3. Men når vi er færdige med at læse godnat historie går det tit HELT
galt...
De bliver overgearede, vilde, generende og provokerende....

Hvad dælen kommer det af og hvad dælen gør man ved det???

Alt hjælp og inspiration er MEGET velkommen...

Mvh En BonusFar i Nød

Fra : Rikke & Brian

Dato : 18-08-03 12:52

Hej Henrik.

Bogen "Godnat og sov godt - lær dit barn gode sovevaner" har mange gode og
fornuftige råd til sådanne problemer. Ellers kan jeg anbefale dig at læse
Jesper Juhl. Mange får knopper, når de hører hans navn, men han siger
virkelig mange fornuftige ting om børn - og forældre Jeg kan desværre
ikke give dig nogen konkrete råd, da mit barn kun er 1 år.

Hilsen Rikke.

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 19-08-03 07:37

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3f40bddc$0$19372$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> virkelig mange fornuftige ting om børn - og forældre Jeg kan desværre
> ikke give dig nogen konkrete råd, da mit barn kun er 1 år.

Helt enig i begge anbefalinger! Og "Dit kompetente barn" burde være
tvangslæsning i forbindelse med et forældrekørekort

For os har kodeordene været struktur (så ungerne kender "forretningsgangen")
og tålmodighed (afvente virkningen, når mand/k justerer noget).

Uanset om det er kl. 19, 20 eller 21, med en eller flere voksne involveret,
er køreplanen identisk hver dag. Den kan variere mht. tidsrum - efter
ungernes behov den aktuelle dag - men køreplanen er den samme: tisse/ble,
nattøj, børste tænder/vaskes, spille lidt, måske mule (vi har 2 drenge). Så
godnathistorie og -sang. Kys og kram godnat. Sov godt. Slut.

Sådan da: der kan lige komme en "Jeg er tørstig" eller andre svinkeærinder.
Så griner alle involverede, fordi det er kendte numre. Det er OK, men SÅ er
det også slut.

Enkelte gange kan den mindste liiige té sig lidt. Men så skal "den anden
forælder" - den der ikke slutputtede - lige ind omkring og sige "GODNAT!" og
putte dynen. Så er der ro, for det er SLUT!signalet.

I dag fungerer det stort set perfekt, men de har også fuld opmærksomhed
omkring sovetid. Det skal ikke bare overståes, vi er sammen om/i projektet.
Der er mindst en forælder med ungerne i hele forløbet.

Men det tog tid at finde strukturen, løbende justeringer (der kommer sikkert
mange flere) og gråd/tænders gnidsel. Ikke kun fra ungerne...

Held og lykke! Det er SÅ trættende, når det ikke spiller...

mvh
Finn, Roskilde

PS: Måske har dine unger haft det så dejligt i løbet af dagen, at de ikke
har lyst til at give slip på dagen (=sove).

Fra : Nette

Dato : 18-08-03 13:03

"Henrik Andersen" skrev i en meddelelse
> [...]
> De bliver overgearede, vilde, generende og provokerende....
>
> Hvad dælen kommer det af og hvad dælen gør man ved det???

Det lyder som om børnene har fundet ud af, hvem de rhar magten.
Hvad gør i, når de ter sig sådan? Hvordan reagerer i, hvad er
konsekvenserne?

Har i prøvet at droppe godnatlæsningen, og sagt at de først får den tilbage,
når de stopper det andet?

Hvad tid kommer de i seng? Sker det på samme tidspunkt? I samme rum?

Det er lidt sparsomt med oplysninger, til at vi andre kan se nogle mulighder
i det.

Nette

Fra : nicolehh

Dato : 18-08-03 19:47

"Henrik Andersen" skrev d. 18-08-03 11:12 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvad dælen kommer det af og hvad dælen gør man ved det???
>
> Alt hjælp og inspiration er MEGET velkommen...

kunne det tænkes at børnene var blevet overtrætteundervejs??
har i prøvet at køre historien kortere eller starte ritualet 5-10 min.,
så i starter lidt tidligere???
Det hjælp hos os...
Nu får hun slet ingen historie før sengetid, den får hun før vi
overhovedet gør klar til at komme i seng...

Held og lykke.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bossy

Dato : 24-08-03 01:10

ja jeg ved ikke hvad alle andre gør ....(har selv 2 på ca samme alder)
man da de skulle lære at blive i sengen når der skulle soves.....puttede jeg
dem i seng igen ca 200 gange hver nat i ca 1 uge hvor de skreg det meste af
natten.
men efter den uge kunne jeg til min på det tidspunkt 3 årige datter , sige
godnat , hvorefter hun selv gik ind og tog nattøj på og gik i seng
kaldte på os vi sagde godnat til hende og så lagde hun sig til at sove og
længere var den ikke.