Gentoo/debian
Fra : Preben

Dato : 18-08-03 09:57

Hej igen alle sammen

Hmm.. jeg har nu et par maskiner jeg skal have ominstalleret og vil have
debian ind på den bærbare.. Men spørgsmålet er nu bare om jeg skal
installere den gamle gentoo workstation med den nye gentoo 1.4 ?

Grunden til jeg er gået lidt væk fra gentoo skyldes at jeg synes det er
irriterende at hver gang der er den mindste rettelse til et bibliotek
eller program så henter den ved næste "emerge" ny kildekode ned selvom
det gamle bibliotek er godt nok og kompilerer det.

Jeg kan forstå at gentoo-folket har lavet en del om til version 1.4, men
er det stadig ligeså "unstable" en distribution som jeg har været udsat for?

Det er lidt irriterende at være nødsaget til at kompilere store dele af
KDE om for at installere et program som sagtens kan køre på de gamle
KDE-pakker. Det er en tidsrøver uden lige.

Ulempen ved debian er nogle af dens måder at konfigurere tingene på. Det
er ganske smart med f.eks. dpkg-reconfigure xserver-system og så har man
mulighed for at konfigurere hele sin x. Hvad hvis jeg nu ønsker at
tilføje et par settings manuelt til f.eks. config-filen, men stadig
gerne vil have debian til at håndtere config-filen - kan det lade sig gøre?

Hvis det nu er mig som til min workstation har en scanner (USB) som
kræver at jeg selv kompilerer sane-backend (med visse ændringer) hvilket
er krævet af nogle programmer, hvad gør jeg så for at kompilere denne i
pakkesystemet og indstille de "dependencies" som pakken har. Løsninger
for både gentoo og debian ønskes! Og hvordan beskytter jeg denne pakke
for fremtidige automatiske opdateringer (Jeg ved det kan lade sig gøre i
gentoo, men hvad med debian?).

Jeg vil desuden køre en Matrox G550 frame buffer i kernen på min
workstation - hvad kan I anbefale derude?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-08-03 10:17

On Mon, 18 Aug 2003 10:57:02 +0200, Preben wrote:

> Det er lidt irriterende at være nødsaget til at kompilere store dele
> af KDE om for at installere et program som sagtens kan køre på de
> gamle KDE-pakker. Det er en tidsrøver uden lige.

Og samtidig pointen ved Gentoo, ikke?

> [...]
> f.eks. config-filen, men stadig gerne vil have debian til at
> håndtere config-filen - kan det lade sig gøre?

Har du kigget i konfigurationsfilen og læst kommentarerne deri?

Hvad har du prøvet?

Har du læst <http://www.dpkg.org/documentation/manpages/dpkg.8.html>
(selections, hold) og
<http://www.debian.org/doc/manuals/apt-howto/ch-sourcehandling.en.html>
(source, build)?

Mvh.

--
"Q: Are you happy? Adam Sjøgren
A: Yes. As an ashtray maybe." asjo@koldfront.dk

Fra : Preben

Dato : 18-08-03 10:59

> Og samtidig pointen ved Gentoo, ikke?

Tjo, men stadig lidt irriterende :( For det er sq et fedt system de har
lavet :)

> Har du kigget i konfigurationsfilen og læst kommentarerne deri?

Ja, men det er lidt et problem for mig, for jeg har lidt forstyrrende
elementer - måske jeg skulle oprette en ny tråd til det spørgsmål, men
her kommer mit problem

Jeg kan sikkert godt tilføje ting til config-filen (XF86Config-4)
udenfor dexconf-området, men hvis nu rettelsen ligger i selve
dexconf-området men ikke kan rettes ved dpkg-reconfigure xserver-xfree86
(er det ikke sådan den hedder)!

Jeg har nemlig fået TO input devices - en "Generic Mouse" og en
"Configured Mouse":

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/misc/psaux"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "Emulate3Buttons" "true"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Mouse"
Driver "mouse"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/misc/psaux"
# /dev/i
nput/mice
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "Emulate3Buttons" "true"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Jeg har ikke mulighed for at rette "Generic Mouse" i dpkg-reconfigure,
men har derfor rettet stien til musen manuelt i konfigurations-filen.

Musen opfører sig mærkeligt og jeg kan tænke mig til at det skyldes der
måske er installeret to mus på samme port.

Det er kun når jeg klikker og flytter musen at den ikke har det så godt,
så jeg tror protokollen er god nok, men hvordan får jeg f.eks. Generic
Mouse væk fra conf-filen som den oprettede da den ville konfigurere
første gang, hvor jeg trykkede forkert med input-device?

> Hvad har du prøvet?

> [...]

Ok. Ja, nu har jeg - men jeg fatter ikke meget af det..

Hvis jeg nu skal have (lad os sige sane-backend) installeret med de
rettelser fra http://snapscan.sourceforge.net/ - hvad skal jeg så gøre
for at kompilere denne pakke til en ".deb"-pakke med de rigtige
dependencies?

Jeg kan jo ikke bare udpakke source og skrive:
   ./configure
   make
   make install

Jeg tror ikke helt den går, for så aner dpkg jo ikke at sane-backend er
installeret!

Mvh / Preben

Fra : Henrik Farre

Dato : 18-08-03 11:10

On Mon, 18 Aug 2003 11:59:26 +0200
Preben <64bit@mailme.dk> wrote:

> Tjo, men stadig lidt irriterende :( For det er sq et fedt system de har
> lavet :)

Hvordan installede du det program, for hvis man bruger emerge -vup
så vil emerge også opgradre deps, som f.eks. KDE, men ved emerge -vp
installer den kun programmet. For ja KDE tager LANG tid at compile, kig
evt på dot.kde.org der er noget med en var som kan sættes så KDE kun
compiler de dele man vil have

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Fra : andy

Dato : 18-08-03 19:16

Hvordan Instalere i Gentoo jeg må sige at jeg har givet op, men derimod
syntes jeg at debian er lidt letter

Fra : Henrik Farre

Dato : 18-08-03 20:18

On Mon, 18 Aug 2003 20:15:52 +0200
andy <brandorff@nypost.dk> wrote:

> Hvordan Instalere i Gentoo jeg må sige at jeg har givet op, men derimod
> syntes jeg at debian er lidt letter

Foelger bare install guiden :)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Fra : Henrik Farre

Dato : 23-08-03 11:13

On Fri, 22 Aug 2003 17:24:33 +0200
andy <brandorff@nypost.dk> wrote:

> er der en dansk guide. og måske har jeg dawnloadet den forkerte iso.
> hvilken brugte i?

Der findes ikke en paa dansk, men paa English| Deutsch| Español|
Français| Indonesian| Italiano| Japanese| Nederlands| Russian| Swedish|
Traditional Chinese

:)

Jeg brugte bare 1.2rc1 eller saadan, men jeg vil nok anbefale en 1.4 :),
du skal selvfoelgelige brude en der matcher din cpu

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique