Bladlus
Fra : Archon

Dato : 18-08-03 08:43

Min Plumaeria har fået bladlus, tror jeg. Små gule pletter løber rundt i
et lille net på toppen hvor de nye skud kommer frem og på de øverste blade.
Hvad gør man mod dem?

Michael Nielsen
M.Sc.EE

Music: http://mp3.com/archon2
Website: http://www.archonia.dk

Fra : Archon

Dato : 18-08-03 08:46

Archon wrote:
> Min Plumaeria har fået bladlus, tror jeg. Små gule pletter løber rundt i
> et lille net på toppen hvor de nye skud kommer frem og på de øverste blade.
> Hvad gør man mod dem?

Og der er også en skinnende halv mat hinde på bladene. Detr er ret træls
fordi det er en af mine favoritplanter.

Fra : fulla

Dato : 18-08-03 10:07

"Archon" skrev d. 18-08-03 08:46 dette indlæg :

> Og der er også en skinnende halv mat hinde på bladene. Detr er ret
> [...]
Jeg har ikke erfaring med plumaria (frangipani), men jeg har i tidens
løb haft masser af andre baljeplanter. Jeg er meget imod af bruge
sprøjtemidler og har konstateret, at man klarer meget ved at sprøjte med
koldt vand - husk også op under bladene. Du kan også forsøge dig med
denne blanding: 5 l. vand, 1 sp. brun sæbe og 1 dl. sprit.
Hvis det er den eneste plante, der er angrebet, skulle det være
overkommeligt.
Held og lykke
Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-08-03 13:02

"Archon" <sequoia@NO_SPAM.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Min Plumaeria har fået bladlus, tror jeg. Små gule pletter løber rundt i
> et lille net på toppen hvor de nye skud kommer frem og på de øverste
blade.
> Hvad gør man mod dem?

Det lyder mere som spindemider end bladlus.
Spindemider er svære at have med at gøre -
Prøv Fulla´s råd - det er godt.

Per A. Hansen

Fra : edob

Dato : 18-08-03 16:08

> Det lyder mere som spindemider end bladlus.
> Spindemider er svære at have med at gøre -
> [...]

"Mine" spindemider og deres æg (på diverse frugttræer) klarer jeg med en
ugiftig sprøjtning. Jeg laver en 1 pct. blanding af parafinolie og vand.
Parafinolie købes på apoteket - sørg for det er den som er vandemulgerende.
Man bør kun sprøjte planterne højst 2 gange på en vækstsæson, idet
sprøjtningen delvis tilstopper bladenes spalteåbninger.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Archon

Dato : 20-08-03 07:59

Per A. Hansen wrote:
> Det lyder mere som spindemider end bladlus.
> Spindemider er svære at have med at gøre -
> Prøv Fulla´s råd - det er godt.

Nå, jeg troede ikke spindemiderne laver "honningdug".

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-08-03 12:29

> Nå, jeg troede ikke spindemiderne laver "honningdug".

Du skrev ikke noget om honningdug -
Bladlus laver ikke spind - det gør spindemider - derfor
mener jeg det lyder mere sandsynligt end bladlus.
Et billede ville være fint.

Per A. Hansen

Fra : Archon

Dato : 21-08-03 09:15

Per A. Hansen wrote:

> Du skrev ikke noget om honningdug -
> Bladlus laver ikke spind - det gør spindemider - derfor
> mener jeg det lyder mere sandsynligt end bladlus.
> Et billede ville være fint.

Jeg er enig i at det er spindemider. Det var ikke honningdug men udsuget
hvid plante overflade.

Fra : Archon

Dato : 20-08-03 08:30

Per A. Hansen wrote:

> Det lyder mere som spindemider end bladlus.

Kan planten restituere der, hvor bladene allerede er blevet hvidlige?
Jeg har vasket den i sæbe vand, og det jeg troede var honningdug er bare
afblegning.

Hvordan skifter de plante - kan jeg antage at de andre planter i samme
vindueskarm (eller samme rum) er smittet?

Fra : fulla

Dato : 20-08-03 09:27

"Archon" skrev d. 20-08-03 08:30 dette indlæg :

> [...]
>

> Hvordan skifter de plante - kan jeg antage at de andre planter i samme

> vindueskarm (eller samme rum) er smittet?

Din plante vil smide de ødelagte blade. Hvis de grene, de har siddet på
er modne (træagtige) vil der komme nye blade. Du skal holde øje med
dine andre planter, men det er ikke afgjort, at de er smittede. Jeg har
i min udestue været ude for at f.eks. en hibiscus var fuld af utøj og
ved siden af stod en, der ikke var noget i. Der er noget i de enkelte
planter, som tiltrækker skadedyrene mere end de andre. Man kan faktisk
udnytte det, hvis man vil. Jeg havde i en periode mange hvide fluer i
udestuen. Jeg såede så nogle peberplanter og en et-årig sommerblomst i
udestuen. Efterhånden som disse planter havde samlet mange hvide fluer,
blev de kasserede og en ny blev sat ind i udestuen. Noget lignende har
jeg gjort i drivhus ved at købe en speciel knold (tacca) og sætte i
drivhus for derefter at kassere planten, når den var fuld af utøj. Når
jeg har peber og squash i drivhus, plantes disse i spande, så jeg
hurtigt kan sætte dem ud i haven, hvis de bliver angrebet.

http://www.kandu.dk/

Fra : Archon

Dato : 21-08-03 09:14

fulla wrote:

> Din plante vil smide de ødelagte blade. Hvis de grene, de har siddet på
> er modne (træagtige) vil der komme nye blade.

De værst tilredte sad på stammen hvor den stadig er grøn. De sad meget
løse og er taget af. Planten står nu udendørs på Gug Planteskole's
anbefaling. Ficusen har ikke spind endnu, jeg klippede grene af hvor jeg
kunne se ting der kriplede. Jeg har sat "Substral Plant Pins" i begge
planter og de tætteste planter, som er modtagelige (ie. ikke min
svigermors skarpe tunge, som stod lige ved siden af Plumeria).

Fra : Høx

Dato : 29-08-03 01:41

> Min Plumaeria har fået bladlus, tror jeg. Små gule pletter løber rundt i
et lille net på toppen. Hvad gør man mod dem?

Min plumeria (også favorit her i huset) har haft tilsvarende angreb af
spindemider. Det er altså ikke bladlus. Spray med insektsæbe grundigt i alle
hjørner, lad det sidde 8 dage og spray igen, men denne gang kun med en smule
vand, så sæben kvæller op igen uden at blive skyllet af. Derved får du ram
på de unger, som overlevede første sprøjtning som æg. 100% effektivt. Tag
planten væk fra direkte sol imens, da den skal have et par uger til at
gendanne sit naturlige vokslag efter sæbeturen.
Vh Høx