Hvornår tager man skud fra Gunnera ?
Fra : Gert Espersen

Dato : 18-08-03 08:04

Hej

Jeg er blevet lovet en pæn stor aflægger fra Gunnera Manicata. Hvornår
er det ideelt at flytte sådan en fætter, og kan den klare sig i
almindeligt havejord med kridt nedenunder ?

-Gert..

Fra : fulla

Dato : 18-08-03 08:34

"Gert Espersen" skrev d. 18-08-03 08:04 dette indlæg :
> [...]
> er det ideelt at flytte sådan en fætter, og kan den klare sig i
> almindeligt havejord med kridt nedenunder ?

Det bedste tidspunkt er efter min erfaring forsommeren. Jeg planter så
aflæggeren i en potte og udplanter den først i haven, når den har et
godt rodnet. Hvis du skal nå at have en aflægger i år, skal det ske
hurtigt og jeg ville så nok overvintre den i potten i drivhus, hvor du
kan styre den med fugtighed og tildække den for frost.
God fornøjelse
Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Gert Espersen

Dato : 19-08-03 07:15

I potten ?

Jamen det kan jeg vel godt.......Der skal dog så en ordentlig potte
til.....Da "skuddet" 50-70 cm højt.

Kan det overhovedet lade sig gøre at flytte en aflægger i denne
størrelse ?

M.v.h.

-Gert..

Fra : fulla

Dato : 19-08-03 07:52

"fulla" skrev d. 18-08-03 08:34 dette indlæg :

> [...]
> hurtigt og jeg ville så nok overvintre den i potten i drivhus, hvor du
> kan styre den med fugtighed og tildække den for frost.

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre - jeg har aldrig forsøgt med så
store. Da jeg i forsommeren tog 3 aflæggere, var den ene lidt større end
de 2 andre. Her visnede de eksisterende blade og den satte nye, så det
skete der ikke noget ved, da der jo var masser af tid.Når du fjerner
skuddet fra moderplanten, kan du ikke holde saftspændingen i den nye
plante, så det er ikke en fordel, at den er så stor. Du skal ikke regne
med kunne holde liv i de eksisterende blade på nuværende tidspunkt. Du
kan selvfølgelig plante den direkte i jorden og så være over den med
vand flere gange om dagen. Umiddelbart ville jeg vente til næste forår -
medmindre du kan få lovning på et nyt skud næste år, hvis ikke det
lykkes.
mvh
Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Gert Espersen

Dato : 19-08-03 10:13

OK!

Hvad er bedst at vinterdække med ? Og hvornår bør man gøre det ? Første
frost ?

-Gert..

Fra : fulla

Dato : 19-08-03 11:36

"Gert Espersen" skrev d. 19-08-03 10:13 dette indlæg :
> OK!
>
> Hvad er bedst at vinterdække med ? Og hvornår bør man gøre det ?
Første
> frost ?
>
> -Gert..

Ved den første frost klipper jeg de store blade af og lægger dem over
planten. Derefter bruger
jeg et bundt halm. Ovenpå lægger jeg en kraftig plastic/presenning og
lægger sten, så dette
ikke flyver af i blæsevejr. Husk, det er både frost og fugt, du dækker
af for. Til slut dækker
jeg bunken med fyrregrene. Det er mest for at dække den mindre pæne
plastic.
mvh
Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 19-08-03 21:05

Jeg har givet mange "afliggere" væk i årenes løb, dette foregår altid i
starten af maj. Jeg skærer /graver en stor klump (ca. 25 kg) Hullet den skal
plantes i, bør være forberedt med noget halvt omsat kompost. Alle planter
gror fortrinligt.Husk at planten kræver meget vand i vækstperioden, op til
10 l. om dagen.
Vinterdækning: Jeg gør ligesom "fulla" har beskrevet.

Hilsen Thorleif.

Fra : Nick

Dato : 21-08-03 17:58

Hej Thorleif
Det er et stykke tid siden...... Tak for aflæggerne!

Jeg tror dog at mine aflæggere er en hel del mere tørstige end du indikerer
her. Den ene er sært nok mere krævende end den anden, hvilket umiddelbart
lyder noget mærkeligt. -Men det kan/må vel bero på difference i rodnettet.
Jeg vil tro at der skal ihvertfald 50 liter til hver dag før min (e) er
tilfreds. Får de ikke nok kan jeg lynhurtigt se det på nogle af de nederste
blade idet de så hænger væsentligt mere end normalt. i en periode (før jeg
forstod at tolke plantens signal) lå de jævnligt på jorden.

Der er kommet en del blade, men det har pint mig noget at der er lyse
områder mellem nerverne. Har forsøgt at sænke pH og tilføre jern, uden at
det har hjulpet. Jeg spekulerer på om det kan være mangan mangel, da jeg
mener det også kan give de nævnte symptomer, men jeg har ikke fundet et sted
hvor jeg kunne købe det rette salt (i hvilken kemisk form skal det mon være
?). Desuden er jeg lidt i tvivl om doseringen af mangan, da det jo også kan
skade ved overdos.

Hils konen.

mvh
Ivan

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 21-08-03 19:45

Hej Ivan, godt at hører fra dig.
Med hensyn til vanding, ja så skal man jo lære af sine erfaringer, da vi jo
har forskellige jordtyper. Men husk at "sjat vandning = pjat vandning" En
god grundvanding, da man så "lære" rødderne at søge ned efter. Området
omkring mineraler! Her står jeg af, måske en anden kan forklare det?

Hilsen Thorleif.