Hvilken Linux
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 18-08-03 05:26

Hej her unixgruppe
www.edbpriser.dk har jeg set at jeg kan få en billig PC til under 2000
kr. Jeg bruger til daglig MacOSX på min bærbare, men for at kunne være lidt
med de andre for at spille spil e.l., har jeg overvejet måske at købe denne
billige computer som ekstracomputer, men for at holde omkostningerne nede,
plus for at prøve Linux, så kunne jeg tænke mig at prøve Linux.
Linuxstrukturen er vel ikke meget anderledes end unixstrukturen i MacOSX, så
jeg tror jeg er vant til kommandoerne osv.
Hvis jeg skal spille spil, bliver det vel nødtvendigt at købe Windows, men
kan jeg ikke nøjes med en win98, hvis det er billigere (kender ikke til
priser på win)?
Og hvilken linux er mest udbredt - eller hvilken menes at være mest
anbefalelsesværdig?
Henning

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 18-08-03 07:06

Henning Vestergaard Poulsen wrote:
> Hvis jeg skal spille spil, bliver det vel nødtvendigt at købe Windows, men
> kan jeg ikke nøjes med en win98, hvis det er billigere

Jeg vil kraftigt anbefale, at du sørger for at få en Windows version, som
der kommer sikkerhedsopdateringer til. Det kræver en lovlig kopi, og jeg er
ikke sikker på, om man stadigvæk købe Windows 98.

> Og hvilken linux er mest udbredt - eller hvilken menes at være mest
> anbefalelsesværdig?

Det kommer lidt an på, hvem du spørger og i hvilken sammenhæng du mener
"mest udbredt". Generelt går anbefalingen på, at du selv skal se i din
omgangskreds efter, hvad der er mest udbredt.

Men generelt må de mest udbredte i Danmark siges at være Red Hat og Debian.
Går du over grænsen til Tyskland kommer SuSE ind som den mest udbredte.

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-08-03 12:52

Lars Dybdahl wrote:
> Men generelt må de mest udbredte i Danmark siges at være Red Hat og Debian.
> Går du over grænsen til Tyskland kommer SuSE ind som den mest udbredte.

Mandrake?

Fra : Mikael Hansen

Dato : 19-08-03 00:53

Lars Dybdahl wrote:

> Jeg vil kraftigt anbefale, at du sørger for at få en Windows version, som
> der kommer sikkerhedsopdateringer til. Det kræver en lovlig kopi, og jeg er
> ikke sikker på, om man stadigvæk købe Windows 98.

Windows 98 kan stadig leveres som OEM (kun til salg med nye maskiner)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-03 07:35

Henning Vestergaard Poulsen skrev:

>kr. Jeg bruger til daglig MacOSX på min bærbare, men for at kunne være lidt
>med de andre for at spille spil e.l., har jeg overvejet måske at købe denne
>billige computer som ekstracomputer

Du er ikke lidt med med Windows 98. Du er langt bagefter og kan
ikke afvikle moderne spil.

--
Bertel

Fra : Michael Petersen

Dato : 25-08-03 10:19

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> mumbled something in

> Du er ikke lidt med med Windows 98. Du er langt bagefter og kan
> ikke afvikle moderne spil.

Det er nu noget pjat. Der er ikke nogle moderne spil som ikke kan afvikles
på Windows 98. Desuden kan samtlige ældre spil også køre på windows 98.

Der er andre ting som taler imod windows 98 fremfor en nyere version såsom
windows XP men ikke spilkompatibilitet.

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side
http://roskildeforum.around.dk

Fra : Michael Andreasen

Dato : 18-08-03 08:09

"Henning Vestergaard Poulsen" <hvp@livgarden.dk> wrote in message
> [...]
> På www.edbpriser.dk har jeg set at jeg kan få en billig PC til under 2000
> kr. Jeg bruger til daglig MacOSX på min bærbare, men for at kunne være

Jeg tvivler på at en "spillemaskine" kan købes for de penge. Dagens spil
kræver store resourcer, grafikkort m.m. som en 2K pc nok ikke har.

Når du skal starte med Linux vil jeg anbefale Red Hat

Mvh
Michael

Fra : andy

Dato : 18-08-03 09:19

Man kan diskutere alt om hvilke vretioner om opertiv system, man skal vælge.
Og folk bliver aldrig enig, men se heller på hvad har du brug for, det er
rigtigt at win98 ikke er det nyeste men der er stadig mange gode spil til
dette, men du får måske ikke de helt nye, selv om der stadig bliver lavet
spil til win98, og der er en del af mine gamle der ikke vil køre under
winxp.
Og jeg er ikke selv fan af xp, den danske udgave er ikke stabil nok, slet
ikke hvis du opdatere den med alle sikkerheds pakkerne. Men den eng udgave
er ok. Den danske går tit ned for mig. Og du kan nok godt få en billig brugt
win98. og med hensyn til linux, er det ikke nemmer da der er flere udgaver
end win. men RedHat er ikke et dårligt valg. Men jeg vil sige prøv nogle
forskellige udgaver, og døm selv. Prøv at starte med Knoppix, da du ikke
behøver at instalere den. Du køre den fra cd rom drevet. Og prøv hvis du har
en ok internet forbindelse at Dawnlode et par forskellige og brænde dem ned
på cd. Det næmeste at bruge ISO filer her er der en del udgaver,
http://www.linuxiso.org/ håber at du finder dign fortrukne.

Fra : Preben

Dato : 18-08-03 09:24

> Og hvilken linux er mest udbredt - eller hvilken menes at være mest
> anbefalelsesværdig?

Hmm.. redhat, debian og suse er de mest kendte, men hvis du har i
tankerne at lære noget om konfiguration og manuel opsætning af din
linux-box vil jeg klart anbefale gentoo. De har en virkelig god
installationsguide som det kan anbefales at læse på anden computer mens
installation foretages eller at udskrive den.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Max Andersen

Dato : 19-08-03 22:14

"Preben" <64bit@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:3f408d1b$0$13161

> Mvh / Preben
> --
> If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
> But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Not my Dell .

Max

Fra : JokeSten

Dato : 18-08-03 12:52

Den Mon, 18 Aug 2003 06:26:29 +0200, skrev Henning Vestergaard Poulsen:

> [...]
> til priser på win)?
> Og hvilken linux er mest udbredt - eller hvilken menes at være mest

Hvis du kan få fat i win 98 så er det glimrende. Jeg kører stadig win 98
(min "playstation" del af min computer :) og jeg kunne aldrig drømme om at
købe eller piratkopiere XP. Hvis du køber en ældre computer tror jeg heller
ikke at XP ville køre specielt hurtigt. Du kan sagtens spille de fleste
spil under win 98. Det kommer nok mere an på din hardware end dit windoze
os. Jeg er ihverfald ikke stødt på et spil som jeg kunne tænke mig at
spille som ikke virkede under win 98

mht linux. Hvis du er ny med pc (x86) så burde du starte med Mandrake
eller Red Hat (Mandrake er snart på trapperne med en ny udgave ). De er
hurtigere og lettere at installere end windows (synes jeg). Hvis du senere
vil prøve en "sværere" linux distribution så kan du bare skifte.

JokeSten

Ps. Det er spild af penge at købe en pc til 2000 og derefter bruge 1000 på
XP... my 2 cents

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-08-03 17:20

JokeSten skrev Mandag den 18. august 2003 13:52 i dk.edb.system.unix:

> (Mandrake er snart på trapperne med en ny udgave )

Er det 9.2 eller en 10.0?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet
er taget,,,

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-08-03 17:25

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:

> Er det 9.2 eller en 10.0?

Det er 9.2 ..

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc