/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Hadet kontra nagfølelsen
Fra : Bo Warming


Dato : 17-08-03 19:37

Hadet kontra nagfølelsen



Snese af kloge filosoffer har videreført Jesu angreb på HÆVN og anden
indstængt nag&nid og "resentiment"

(som Freud forklarede ved fortrængning, efter han havde læst Nietzsche.)



Klarest er for mig Goethes her benyttede analyse.,

Goethe ser had som en modvilje, der sigter mod angrebs-handling



" Hadet er en aktiv misfornøjelse, misundelsen en passiv, derfor bør man
ikke blive forundret, når misundelse så hurtigt går over til had. Goethe



Misundelse er en nag-følelse, som kun gør ringe gavn



Når vi har lidt nederlag og ønsker oprejsning, fortrænger vi ofte, og det
passive had, som vi ikke forstår, risikerer vi bliver omridigeret, og vi
retter bager for smed



" Impotent had er den frygteligste af alle følelser; man skal ikke hade
nogen, som man ikke kan ødelægge.Johann Wolfgang von Goethe



Har man masser af spændende aktiviteter igang, dropper ham helt de nytteløse
aggressioner og GÅR FORBI, og bliver et positivt menneske.

Min far var positiv, fordi han havde fast arbejde og gode hobbyer og
interesser, der gjorde ham aktiv næsten indtil døden. Jeg ser alt for få som
ham.



" The hand that has the week day broom to ply, on Sunday gives the
pleasantest caresses. Goethe



Goethe blev kritiseret for at være aristokratiets ven, og er ikke bleg for
at skrive negativt om underklassen, pøblen og dennes indestængte vrede og
lynch-mentalitet.



" You will always find it (hatred) strongest and most violent, where there
is the lowest degree of culture.Johann W. von Goethe



Mon ikke knivstikkeri og narkoman-adfærd har at gore med at der er kun
meningsløst rutinearbejde at få for de fattige, og for lidt af det.



Der er fantastisk positivitet i at fortrænge, hvad ikke kan gøres noget ved.
At handle udfra instinkt og intuition kan være klogt (handle "i nuet", uden
gustent overlæg).



" Den handlende er altid samvittighedsløs; kun den betragtende har
samvittighed. Goethe





Den der har for god tid, går for meget op i samvittighedsnag og bitterhed,
forurettelse og rethvariskhed. Det kender jeg fra mig selv - når jeg havde
modgang og oplevede negativ forskelsbehandling fra min mor, i hendes sidste
år, hvor hun var skuffet over at jeg ikke drev fornem akademiker-karriere,
så ringede jeg hende op og søgte at løse umulige detektiv-gåder om "hvorfor
er jeg blevet den jeg er", uden meget gavn for nogen af parterne.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com



 
 
paw (17-08-2003)
Kommentar
Fra : paw


Dato : 17-08-03 22:53


Bo Warming skrev


> At handle udfra instinkt og intuition kan være klogt
>
Hvad Lao Tse - hvis navn iøvrigt betyder 'Den Gamle'
- betegnede som ubevidste motiver... Og hvad samme
- hvis bog kaldet "Læren om Vejen" iøvrigt er nøglen til
forståelse af mangen dunkel passage i overleveringen
- advarede imod med ordene: "Not knowing constancy
leads to disaster.".. For uden et levende kendskab til
sandheden og en accept af dens overordnede position
kan ethvert impulsivt valg endog vise sig at være
særdeles fatalt.

>"Den handlende er altid samvittighedsløs; kun den
> betragtende har samvittighed." Goethe
>
Eller sagt med andre ord: "Den, der taler, véd ikke;
den, der véd, taler ikke." LT. Ligesom sjælen ved
undfangelsen fæstnes i kødet, forenes den ved sin
bortgang med sit åndelige ophav, som alt efter dens
orientering i åndeverdenen bringer den til sit
bestemmelsessted. Således betegnes dens til
enhver tid vigtigste inspirationskilde som
dobbeltgængeren, drømmesendebudet eller
simpelthen, den anden.

Det er naturligvis et spørgsmål om handlingen
skal tilskrives den ene eller den anden part;
men idet sjælen jo retfærdigvis hæfter for
sine gerninger i det omfang, dens hu stadig
står til mørkets råden og regeren, vil den
selv uden mindste anelse derom kunne
have ganske meget på samvittigheden...
Begrebet selvransagelse kan vel siges
at være gået af mode - ja, en sådan
praksis som skriftemålet kastede
protestanterne vel overbord i et
anfald af malplaceret frelsthed.
Men det stiller altid krav til den
enkelte - og vel til sjælesørgeren i
særdeleshed - at intensivere troens
virksomhed på hverdagsplan.

Fordelen ved, på baggrund af kejser
Justinus' forordninger, at udradere den
mindste antydning af sjælevandringens
realitet - via et koncil, hvor paven var
tvunget i eksil - kan vel også ligge på
et meget lille sted. Metoden har dog
i utallige tilfælde vist sig effektiv i en
verden af korrupte grødhoveder...
Hvorfor den så med faste skridt går
sin sønderdeling og undergang imøde.

--
Mvh, paw



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste