/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
NetBIOS og fil- og printerdeling
Fra : Lars Stokholm


Dato : 17-08-03 14:49

Hvad er faren ved at have NetBIOS slået til, hvis man ikke har fil- og
printerdeling installeret?

NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computer, ikke?

Jeg kører Windows XP Professional.

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

 
 
alexandre (17-08-2003)
Kommentar
Fra : alexandre


Dato : 17-08-03 16:43

On Sun, 17 Aug 2003 15:49:25 +0200
Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

> Hvad er faren ved at have NetBIOS slået til, hvis man ikke har fil- og
> printerdeling installeret?
>
> NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computer, ikke?
>
> Jeg kører Windows XP Professional.
>
> --
> Lars Stokholm
>
> Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
> We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)


det skal du ikke bruge til noget,du kan bruge tcp/ip istedet.
ved at have et enabled, så bliver der muligt at folk udfra kan forsøge at log på din computer...
Min råd er derfor, fjerne alt/ disable det du ikke har brug før.


--
venlig hilsen
Alexandre


Lars Stokholm (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 17-08-03 17:05

In dk.edb.sikkerhed, alexandre wrote:

>du kan bruge tcp/ip istedet.

?

>ved at have et enabled, så bliver der muligt at folk udfra kan forsøge
>at log på din computer...

På hvad? Jeg har jo ikke noget at logge på.

>Min råd er derfor, fjerne alt/ disable det du ikke har brug før.

Men jeg har vel netop også brug for det. Jeg kan i hvert fald ikke
logge på andres NetBIOS-sessioner, hvis jeg slår det fra her.

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Allan Olesen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 17-08-03 17:24

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computer, ikke?

"Tilgaa en anden computer"...

Kunne du ikke vaere bare en anelse mere specifik?


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Lars Stokholm (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 17-08-03 18:54

In dk.edb.sikkerhed, Allan Olesen wrote:

>"Tilgaa en anden computer"...
>
>Kunne du ikke vaere bare en anelse mere specifik?

NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computers delte
filer/printere, ikke? Det ligger lidt i emnet hvad jeg mener, synes
jeg nok. Jeg forstår ikke at det er så uklart.

For at fortsætte maleriet, så mener jeg Windows' indbyggede fil- og
printerdeling, når jeg siger "delte filer/printere".

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Tokarev (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Tokarev


Dato : 17-08-03 19:28

Lars Stokholm wrote:
> In dk.edb.sikkerhed, Allan Olesen wrote:
>
>> "Tilgaa en anden computer"...
>>
>> Kunne du ikke vaere bare en anelse mere specifik?
>
> NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computers delte
> filer/printere, ikke? Det ligger lidt i emnet hvad jeg mener, synes
> jeg nok. Jeg forstår ikke at det er så uklart.
>
> For at fortsætte maleriet, så mener jeg Windows' indbyggede fil- og
> printerdeling, når jeg siger "delte filer/printere".



Lars Stokholm...du har ett väldigt fint efternamn! (OT I know I
know)...stay cool

Tokarev



Lars Stokholm (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 17-08-03 19:33

In dk.edb.sikkerhed, Tokarev wrote:

>Lars Stokholm...du har ett väldigt fint efternamn!

Jeg tænkte nok at du ville blive glad for det. ;)

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Allan Olesen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 17-08-03 20:00

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computers delte
>filer/printere, ikke? Det ligger lidt i emnet hvad jeg mener, synes
>jeg nok. Jeg forstår ikke at det er så uklart.

Min fejl. Jeg laeste dit indlaeg saadan, at du slet ikke brugte
Fil- og Printerdeling, hverken den ene eller den anden vej.

Saa jeg troede, at du med "tilgaa en anden computer" mente noget
helt andet, som jeg ikke kunne gaette arten af.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Thomas Strandtoft (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 17-08-03 20:00

Lars Stokholm wrote:

> NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computer, ikke?

Nej, det behøver du ikke.. Hvis du kender ipnummeret på den
maskine du til "tilgå" og den og din maskine befinder sig på samme
subnet, så kan du sagtens nøjes med tcp/ip.

Fremgangsmåde:

- Start, kør, cmd
- brug ipconfig til at finde ud af hvilke ipnummer den maskine du
vil "tilgå" har.
- ping ipnummeret for at se om der er hul igennem.
- start en browser og skriv \\ipnummer i adresselinien.

Alternativt kan du højreklikke på "My Network Places"/"Mine
netværks steder", vælge "Search for Computers" og taste ipnummeret
ind i søgefeltet.

Du behøver ikke NetBIOS for at ovenstående fungerer, faktisk vil
jeg anbefale dig at gå ind i din netværksopsætning, vælge tcp/ip,
Advanced og sætte hak i det felt der hedder "Disable NetBIOS over
TCP/IP".

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Per Nielsen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 17-08-03 20:14

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev i en meddelelse
news:3F3FD0C0.3D43B1D9@anderledes.dk...
> Du behøver ikke NetBIOS for at ovenstående fungerer, faktisk vil
> jeg anbefale dig at gå ind i din netværksopsætning, vælge tcp/ip,
> Advanced og sætte hak i det felt der hedder "Disable NetBIOS over
> TCP/IP".

Hvordan finder jeg frem til det på en dansk Win XP Pro version?



Thomas Strandtoft (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 18-08-03 14:03

Per Nielsen wrote:

> > Du behøver ikke NetBIOS for at ovenstående fungerer, faktisk vil
> > jeg anbefale dig at gå ind i din netværksopsætning, vælge tcp/ip,
> > Advanced og sætte hak i det felt der hedder "Disable NetBIOS over
> > TCP/IP".
>
> Hvordan finder jeg frem til det på en dansk Win XP Pro version?

Det skal jeg ikke kunne sige, jeg kender ikke XP. På min win2000
er det noget med Control Panel, Network, Local Area Connection,
TCP/IP, Advanced, WINS, Disable NetBIOS over TCP/IP, prøv at lede
efter noget lignende i din XP.


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Per Nielsen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 18-08-03 15:55

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev i en meddelelse
news:3F40CE76.75AC9B9B@anderledes.dk...
> Det skal jeg ikke kunne sige, jeg kender ikke XP. På min win2000
> er det noget med Control Panel, Network, Local Area Connection,
> TCP/IP, Advanced, WINS, Disable NetBIOS over TCP/IP, prøv at lede
> efter noget lignende i din XP.

Tak for vejledningen, som også virker i XP.



Lars Stokholm (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 17-08-03 20:23

In dk.edb.sikkerhed, Thomas Strandtoft wrote:

>Hvis du kender ipnummeret på den maskine du til "tilgå"

Det gør jeg.

>den og din maskine befinder sig på samme subnet

Hvornår befinder to maskiner sig på samme subnet?

Er "subnet" det samme som den "Subnet Mask" jeg ser med IPConfig?
255.255.255.0?

>Fremgangsmåde

Jeg kendte den godt, men tak alligevel.

>Du behøver ikke NetBIOS for at ovenstående fungerer, faktisk vil
>jeg anbefale dig at gå ind i din netværksopsætning, vælge tcp/ip,
>Advanced og sætte hak i det felt der hedder "Disable NetBIOS over
>TCP/IP".

Sådan står den normalt, men som sagt har jeg brug for (nogle gange) at
sætte den til "Default", ellers virker det ikke. Derfor spørger jeg om
faren ved at lade den stå der, hvis jeg alligevel ikke har fil- og
printerdeling installeret.

Med andre ord; hvorfor anbefaler du at jeg sætter den til 'Disable'?
Bruges NetBIOS til andet end fil- og printerdeling, som kan være til
fare for sikkerheden, hvis jeg lade den stå på 'Default'?

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Allan Olesen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 17-08-03 21:12

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Hvornår befinder to maskiner sig på samme subnet?
>
>Er "subnet" det samme som den "Subnet Mask" jeg ser med IPConfig?
>255.255.255.0?

Nej, men subnet mask angiver _stoerrelsen_ af dit subnet. Jo
flere nuller til sidst, jo stoerre subnet.

Hvis din ip-adresse er 192.168.0.14 og subnet mask er
255.255.255.0, bestaar dit subnet af alle adresser fra
192.168.0.0 til 192.168.0.255.

Hvis din ip-adresse er 192.168.0.14 og subnet mask er
255.255.0.0, bestaar dit subnet af alle adresser fra 192.168.0.0
til 192.168.255.255.

Dvs. at nullerne i masken populaert sagt fortaeller, hvilke
talgrupper i ip-adressen, du kan raade over paa dit subnet.

En subnet mask kan ogsaa vaere et skaevt tal. F.eks.
255.255.240.0. I saa fald maa du i stedet opfatte ip-adresse og
subnet mask som binaere tal, udelukkende bestaaende af 1'er og
0'er, og saa viser 0'erne, hvor mange bits i ip-adressen, du
raader over.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Lars Stokholm (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 17-08-03 21:36

In dk.edb.sikkerhed, Allan Olesen wrote:

>Nej, men subnet mask angiver _stoerrelsen_ af dit subnet. Jo
>flere nuller til sidst, jo stoerre subnet.

Tak for den gode forklaring. Så er det ikke *helt* forkert, hvis jeg
siger at min computer er på samme subnet som en anden computer, hvis
de to er på "samme netværk" (LAN, eller hvad der nu bestemmer det)?

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Lars Stokholm (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 19-08-03 12:21

In dk.edb.sikkerhed, Lars Stokholm wrote:

>Hvad er faren ved at have NetBIOS slået til, hvis man ikke har fil- og
>printerdeling installeret?

Vrøvler jeg? Jeg kan slet ikke tro at jeg er i stand til at stille så
svært et spørgsmål om computersikkerhed.

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Salva (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Salva


Dato : 20-08-03 21:54


"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ru14kvc26i09pfv0m54lddt4cdef9650dn@4ax.com...
> In dk.edb.sikkerhed, Lars Stokholm wrote:
>
> >Hvad er faren ved at have NetBIOS slået til, hvis man ikke har fil- og
> >printerdeling installeret?
>
> Vrøvler jeg? Jeg kan slet ikke tro at jeg er i stand til at stille så
> svært et spørgsmål om computersikkerhed.

Hehe

Det er faktisk et ret interessant spørgsmål som jeg har fuld svarene på.
Jeg synes nu bare ikke jeg er blevet meget klogere.

-Salva



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste