Nabobønner
Fra : jørgen

Dato : 17-08-03 12:27

Nu er jeg nok ikke den eneste der har problemer med en nabo man føler sig
generet af. Det har de fleste vel i større eller mindre grad. Det kan være
man taler med sin nabo (eller skændes). Det kan også være at man ikke
kommunikere og der bare er en dårlig atmosfære og en masse dårlige
vibrationer fra naboen i form af støj eller andre gener.

Så bliver man bragt til sine knæ i bøn for det dårlige naboskab.

Men hvordan beder man så og hvad kan man forvente af Gud?

1. Jeg beder Gud velsigne min nabo så han bliver en kristen. Jeg beder Gud
forvandle naboen så han holder op med det som generer mig og i det hele
taget bliver sød, venlig og rar.

2. Men så tænker jeg "Gud, det er jo ikke sikkert du kan forvandle naboen
hvis han ikke vil, du respektere jo den frie vilje."

3. "Og Gud, selvom du måtte kunne forvandle naboen og fjerne de irriterende
ting er det jo ikke sikkert du vil."

4. Så beder jeg "Gud hvis du ikke kan (eller vil) ændre naboen og de ydre
ting, så må du fovandle og ændre mig og give mig styrke til at gennemleve,
overleve, disse ting. Hjælp mig til at tilgive og ændre mit fokus på hvad
andre mennesker mener om mig. Gør at jeg bliver fri for hvad andre mener om
mig, gør at det kun er din mening om mig som tæller.

Men så beder jeg også en femte bøn, der er praktisk og enkel. 5. "Gud giv
mig mulighed for at flytte igen, velsign min økonomi så jeg snart kan flytte
og slippe for naboer".

Hvor ville det bare være nemt hvis man havde mange penge og bare kunne bo
hvor man ville, men det er jo ikke sikkert det er Guds vilje at man skal
have det nemt.

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-08-03 21:43

"jørgen" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommunikere og der bare er en dårlig atmosfære og en masse dårlige
> vibrationer fra naboen i form af støj eller andre gener.

Jeg ville umiddelbart prøve med en mere jordnær løsning?

Kan du beskrive situationen lidt mere nøjagtigt?

Hvad er f.eks. årsagen til problemet? Larmer han? Hvordan og hvornår? Hvor
langt bor du fra ham? Har du snakket med ham? Forklaret ham problemet på en
fornuftig måde?

Og i hvilken grad spiller din sygdom ind? Gør den dig overfølsom over for
ellers normal og uundgåelig støj? Stiller du derfor urimelige krav? Kort
sagt: Er det forfølgelsesvanvid fra din side som resultat af din sygdom?

Det er uden tvivl svært for dig, men det kan altså også være mindst lige så
anstrengende for din nabo, hvis han f.eks. opfatter dig som en sindslidende
person, der overreagerer hysterisk og ubegrundet. Folk er meget forskellige.
Jeg bor selv i en blok med ret mange unge og en del ældre mennesker, og der
bliver da engang imellem festet højlydt. Men folk må også til en vis grad
selv lige sige til, hvis de synes det er for meget. Altså er det vigtigt, at
man siger fra, hvis folk larmer.

På den anden side har jeg fra min kusine hørt om hvordan hendes daværende
kæreste blev slået ned af en formodentlig sindslidende underbo, som desværre
var skingrende paranoid og agressiv. De havde overhovedet ikke larmet, men
blot de gik hen over gulvet, opfattede han det som den rene krigserklæring
og kom styrtende og skældte ud. Det kulminerede så i vold.

Det er således ret svært at sætte een bestemt norm, men alligevel må der
kunne findes et kompromis, hvor man på den ene side får tilpas ro og på den
anden side også tillader sine naboer at leve og udfolde sig.

På den ene side skal man selvfølgelig ikke lade sig tyrannisere af støjende
naboer, men på den anden side skal man heller ikke selv være en uudholdelig
"tavshedstyran".

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-08-03 05:43

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> [...]

støjende
> naboer, men på den anden side skal man heller ikke selv være en

Skyttegravskrig a la Leif Panduros "Naboerne" kan vi nok alle komme ud i,
uden at nogen har sygelig paranoia af den grund.

Selvom jeg finder det uværdigt at sladre til storebror Stat, så bør nævnes
at politi og kommunale miljømyndigheder for få år siden fik entydigt
reglement om decibel og hvilke gadefester der er undtaget fra risiko for
politipåbud om DER GIVES BØDE HVIS DET FORTSÆTTER

Nogle naboer er grænsesøgende og har loven på deres side - men opsøges
viden, står man ofte stærkt.
En skøn forårseftermiddag 1982 irriteredes min nabo over støjen fra min
elektroske skrivemaskine (før computertastaturene- en IBM kuglehoved) som
jeg brugte i haven
Pensionist-naboen kom ind og holdt sin knytnæve mod min kind og truede mig
og jeg ringede til politiet, der fik ham til at besinde sig.
Man får dårligt omdømme hos politiet ved at man ikke lader selvtægt klare
problemet, men som den Gandhi- og forsker-type jeg er, fandt jeg
grænseafprøvningen interessant
Tænk hvis alle værtshus-sammenstød blev politianmeldt - så fik vagthavende
sin evne til at skelne sat på hårde prøver.
Macho-betjentene kan undertiden godt lide at man selv er voldelig og holder
"ham der begyndte" i skak med hans egne midler.
Og de får job og bevilginger ud af når tingene derved eskalerer

Et samfund uden narko og vold, ville gøre politiet arbejdsløst.

Fra : jørgen

Dato : 18-08-03 14:45

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> langt bor du fra ham? Har du snakket med ham? Forklaret ham problemet på

Hvis vi skal ind på det bliver det nok et kedelig, lang, og off-topic tråd.

> [...]
> ellers normal og uundgåelig støj? Stiller du derfor urimelige krav? Kort
> sagt: Er det forfølgelsesvanvid fra din side som resultat af din sygdom?

Nu vil jeg altså ikke debattere min sygdom på DLK, og det var vist heller
ikke lige det jeg lagde op til i mit indlæg..!

mvh jørgen
--
Sometimes nothin' can be a real cool hand.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-08-03 14:57

> [...]
>
> Nu vil jeg altså ikke debattere min sygdom på DLK, og det var vist heller
> ikke lige det jeg lagde op til i mit indlæg..!

Okay, sorry, men så skriv evt. privat.

Jeg beklager dybt, hvis du synes at jeg har været indiskret, men du har
tidligere været meget åben om din situation.

Jeg er bare mere tilbøjelig til at ville anskue problemet ud fra en mere
praktisk synsvinkel, da det synes at være opstået på grund af nogle ret
simple misforståelser og dårlig kommunikation.

Anders Peter Johnsen