Vin
Fra : Lene

Dato : 17-08-03 12:17

Hej med jer!

Jeg har taget en stikling fra min udendørs vinplante. Den satte rødder, og
nu har jeg så plantet den i en alm. urtepotte.
Den er 10 cm. høj, har 2 store blade og 4 små. Kan jeg sætte den ud i
drivhuset eller skal jeg vente til foråret?
På forhånd tak for gode råd fra Lene.

Fra : fulla

Dato : 17-08-03 18:00

"Lene" skrev d. 17-08-03 12:17 dette indlæg :
> [...]
> På forhånd tak for gode råd fra Lene.
>
> Hvis vinen skal plantes direkte i drivhuset, ville jeg sætte den derud
med det samme.
Vent med at plante den direkte i jorden, til den har fyldt potten med
rødder.
Den kan sagtens nå at etablere sig godt inden der kommer frost. Jeg har
selv aflæggere
af 2 vinsorter i mit drivhus for øjeblikket. De skal plantes om og
bruges til salg/bytte på
haveselskabets plantebyttedage. Hvis jeg ikke kommer af med dem, bliver
de stående i
potter i drivhuset vinteren over. Dog vil jeg nok dække dem lidt til,
hvis der bliver hård
frost. Held og lykke med vinen. Hilsen Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 18-08-03 12:48

Hejsa Fulla!

Tak for dit gode råd. Jeg stiller vinen derud indtil rødderne fylder hele
potten, og sætter den derefter direkte i jorden.

MVH Lene

Fra : Anette

Dato : 18-08-03 15:48

Lene <lene@satzone.com> wrote:
> Jeg har taget en stikling fra min udendørs vinplante. Den satte
> rødder,

Hej Lene
Heldige asen
Hvordan har du fået den stikling til at sætte rødder? I vand eller i fugtig
jord i potte eller ????
Jeg har forsøgt et par gange, men knagme nej, om det vil lykkes - øv

Jeg har ellers fulgt instruksen i Politikens havebog, men næææh , det vil
vores vin ikke være med til.

Der er flere der har spurgt på aflæggere at vores fine gamle vin
.....Såååååå alle gode råd er særdeles velkomne.

På forhånd tak

/ Anette

Fra : fulla

Dato : 18-08-03 17:13

"Anette" skrev d. 18-08-03 15:48 dette indlæg :

> [...]

> Der er flere der har spurgt på aflæggere at vores fine gamle vin
> .....Såååååå alle gode råd er særdeles velkomne.

Hej Anette
Jeg satte 5-6 skud i hver potte i fugtig jord da jeg alligevel skulle
udtynde vinstokken og har kun taget en fra, som ikke slog rod. Potterne
står på et plantebord i drivhuset (ikke i direkte sol) og får en
overbrusning hver gang jeg vander. Desuden står de på en
fibervandingsdug, så de også holdes fugtige nedefra. Fordelen ved at
sætte flere i en potte er, at de faktisk hjælper hinanden igang. Du kan
selvfølgelig være heldig at få en igang inde, men så skal du sætte en
plasticpose over den som telt for at holde på fugtigheden. Hvis den bare
bliver tør en gang, får du sandsynligvis ikke noget ud af det.
Aflæggerne jeg satte var 12-15 cm. lange. Hvis du skynder dig, kan du
måske være heldig at nå det i år.

mvh
Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Anette

Dato : 18-08-03 19:32

fulla <fulla.news@kandu.dk> wrote:
> [...]
> udtynde vinstokken og har kun taget en fra, som ikke slog rod.
> Potterne står på et plantebord i drivhuset (ikke i direkte sol)

Hej Fulla
Tak for dit svar.
Det er sådan jeg har gjort, men der har nok været for meget sol i det hjørne
af drivhuset...
Jeg må vist hellere prøve igen, denne gang i et andet hjørne og med flere i
hver potte som du foreslår.

Tusind tak for hjælpen

mvh/ Anette