Opvarmning af badeværelse i gammelt hus
Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 17-08-03 09:22

Vi har kigget på et gammelt hus, hvor opvarmningen er el-paneler og kun
i stuen en brændeovn.
I badeværelset er der gulvvarme, som ikke er isoleret nedadtil, hvorfor
der skal findes en alternativ el-varmekilde.
Er der nogen der har erfaring med om et el-panel med olie er bedre end
et alm el-panel?
Venlig hilsen
Bente Holm Nielsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-08-03 09:34

"Bente Holm Nielsen" <bentehn@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der skal findes en alternativ el-varmekilde.
> Er der nogen der har erfaring med om et el-panel med olie er bedre end

Jeg ved ikke hvilken af de to typer der er bedst, men husk at varmepanelet
skal være godkendt til brug i vådrum.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Finn

Dato : 17-08-03 09:59

Nej Bente
"> > I badeværelset er der gulvvarme, som ikke er isoleret nedadtil, hvorfor
El panel med olie er noget der er fundet på i lande der operere med off peak
el priser og det er så vidt jeg ved ikke noget i bruger i Danmark derfor kan
det være lige meget for dig.
Cheers Finn
Canberra Australien

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-08-03 10:58

Finn wrote:
> [...]

> el priser og det er så vidt jeg ved ikke noget i bruger i Danmark derfor kan

Nej Finn, ikke helt lige meget.

Olien hjælper med til at dæmpe temperatursvingninger.
Dvs. så de føles mere som radiatorer med vand.
Det er da vist med det argument de sælges. (Og så noget med tør luft)

Olie fordi "normale" elradiatorer bliver hurtigt kolde når termostaten
har afbrudt.
Der er mere vægt (olien) til at holde på varmen.

Men om det er med olie eller ej er for mig ikke 1. prioritet til brug i
et badeværelse. (Derimod stue o.l.)

Jeg har selv elvarme. Og har overvejet at købe et par stykker af dem.
Men de fylder selvfølgelig mere hvis de indeholder olie.

Eksempler:
http://www.tehlco.dk/produkter.htm
http://www.san-as.com/privatkunder/radiatorer.

Mvh. Jørgen

Fra : stig54

Dato : 17-08-03 12:13

"Bente Holm Nielsen" skrev d. 17-08-03 09:22 dette indlæg :
> [...]
> der skal findes en alternativ el-varmekilde.
> Er der nogen der har erfaring med om et el-panel med olie er bedre end

Jeg dår absolut ind for elvame med olie i da deer ikke er så høje
temperatursvingninger . Jeg har selv en på min datters værelse. Den er
ikke enten knaldvarm eller helt kold. Man må ikke men der sker ikke
noget ved at der kommer til at ligge noget ovenpå.
De findes også til badeværelser

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-08-03 12:41

Hej Bente,

Bente Holm Nielsen <bentehn@vip.cybercity.dk> wrote in news:3F3F3B15.3020309
@vip.cybercity.dk:

> [...]
> I badeværelset er der gulvvarme, som ikke er isoleret nedadtil, hvorfor
> der skal findes en alternativ el-varmekilde.

Uha.. Vær opmærksom på at gulvet kan blive hamrende koldt om vinteren så -
det første år vi boede i vores "nye" hus fra 1860 var det helt uden
gulvvarme i badeværelset (det var der simpelthen ikke) og en radiator i den
ene ende af rummet. Det var mere en plage end en glæde at tage sig en tur
under bruseren, specielt bagefter når man skulle ud på det iskolde gulv.

Vi havde desuden en del problemer med fugt, der satte sig nede i gulvhøjde -
selv med flittig udluftning og udsugning. Dette på grund af det meget kolde
gulv og i øvrigt opvarmede rum.

Selv om der var varme på derude døgnet rundt, blev det aldrig rigtig godt.

Sidste år blev det renoveret, blandt andet med nyt gulv der for det første
jo så er isoleret, og desuden varme i gulvet (vand, da vi har centralvarme
med oliefyr). Radiatoren blev helt fjernet, så eneste varmekilde er
gulvvarmen - og til dels en håndklædetørrer, men det giver jo stort set
intet. Dette fik fugtproblemerne til at forsvinde fuldstændig og det er nu
mere en fornøjelse at hoppe ud under bruseren de tidlige vintermorgener
fremt for det modsatte.

Alt dette blot så du ved hvad du går ind til hvis du helt fjerner
gulvvarmen...

** Lars

Fra : stig54

Dato : 17-08-03 13:24

> [...]
vintermorgener
> fremt for det modsatte.
>

> Alt dette blot så du ved hvad du går ind til hvis du helt fjerner

Gulvvarme er absolut det bedste, men nok lidt dyrere. I det her
tilfælde kræver det jo omlægning af hele gulvet da der skal være godt
isoleret under og i siderne.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-08-03 16:53

Hej Stig,

> Gulvvarme er absolut det bedste, men nok lidt dyrere. I det her
> tilfælde kræver det jo omlægning af hele gulvet da der skal være godt
> isoleret under og i siderne.

Men der var jo allerede gulvvarme? Jeg ville nok overveje at lade denne
anden varmekilde være supplerende da sådan et gulv på bar jord altså bliver
skræmmende koldt om vinteren. Med nævnte fugtproblemer mm til følge.

Det skal vel også overvejes man egentlig kan spare ved at varme med radiator
i stedet for gulvvarmen - der er jo stadig den samme mængde rum der skal
varmes op. Det er selvfølgelig noget nemmere at lave sækning på en radiator
end hvis gulvvarmen er indstøbt i et tykt betonlag.

Jeg har det bare sådan - og det er min helt egen holdning - at mit liv er
for kort til at jeg skal småfryse når jeg er i bad - og sætter pris på at
kunne gå på bare tæer efter badet

** Lars

Fra : stig54

Dato : 18-08-03 12:00

"Lars Knudsen" skrev d. 17-08-03 16:53 dette indlæg :
> [...]
er
> for kort til at jeg skal småfryse når jeg er i bad - og sætter pris på

Hej Lars

Jeg kan godt følge dig, det gyser bare indeni mig når der ikke er
isoleret nedenunder.
Måske skulle man sætte en bimåler op i en måneds tid.
Selv har jeg et toilet med støbt gulv der går ud i fundamentet, og et
rum under hvor jeg kan isolere, men jeg ser for mig hvis jeg ligger
gulvvarme så har jeg ingen sne uden for huset lige der og blomster i
flor hele året i beddet.
Stig>

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-08-03 14:18

Hej Stig,

"stig54" <stig54.news@kandu.dk> wrote in news:3f40b289$0$48888
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg kan godt følge dig, det gyser bare indeni mig når der ikke er
> isoleret nedenunder.
> Måske skulle man sætte en bimåler op i en måneds tid.

Ja, det var en mulighed. Som en skrev føles der varmere når hele gulvet er
opvarmet, fremt for en enlig radiator i den ene ende af rummet.

> [...]
> rum under hvor jeg kan isolere, men jeg ser for mig hvis jeg ligger
> gulvvarme så har jeg ingen sne uden for huset lige der og blomster i

Ja, jeg ved det ikke. Vi havde gulvvarme i brusenichen (og kun dér) før
vi lavede badeværelset om, men den virkede ikke - så jeg ved ikke hvor meget
den i givet fald bruger. Det nye vi har, der er PeX-vandrør indstøbt i beton
oven på isolering er ikke slem i forbrug syntes jeg, den er termostatstyret
og altid tændt om vinteren. Væggene og soklen er ikke isolerede, og i det
mindste smelter sneen ikke udenfor...

** Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-08-03 21:02

> [...]
> der skal findes en alternativ el-varmekilde.
> Er der nogen der har erfaring med om et el-panel med olie er bedre end

Du bruger mere strøm på et el-panel end på gulvvarmen - mest fordi du kan
holde en lavere rumtemperatur uden at synes at der er koldt.

Mvh Maria