Glaspest i opvaskemaskine
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-08-03 23:01

Hej

Har nogle spørgsmål i forbindelse med opvaskemaskine.
Hvad er glaspest?
Jeg ved godt at det ses som hvide skjolder på glasset, men hvad er det?
Hvordan kan det undgås, hvis det i det hele taget kan undgås?
Opvaskemaskinen er begyndt at få nogle hvide skjolder indvendig,
især i bunden og på lågen nedenunder sæbeskålen.
Hvad kan det være, hvordan kan det undgås?
Maskine: Miele NovoStar
Opvaskemiddel: Proff
Dosering af opvask: 20 - 25
Afspænding: Proff
Dosering af afspænding: 4

Håber det kan give et fingerpeg om hvad der er galt.

mvh Uffe Bærentsen

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-08-03 23:29

"Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> især i bunden og på lågen nedenunder sæbeskålen.
> Hvad kan det være, hvordan kan det undgås?

Salt?
mvh
Preben

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 17-08-03 08:16

> Opvaskemaskinen er begyndt at få nogle hvide skjolder indvendig,
> især i bunden og på lågen nedenunder sæbeskålen.
> Hvad kan det være, hvordan kan det undgås?

Hej Uffe

Måske det er kalk, der aflejres i maskinen. Her hjemme har vi aldrig
problemer med striber i glasene, da vi ved hver vask tilsætter lidt
citronsyre. Måske du kunne prøve det, det er et ret billigt trick. Det kan
købes i "kemikalie"-afdelingen i ethvert supermarked.

Mvh
Mette

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-08-03 09:21

On Sun, 17 Aug 2003 00:00:44 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leiti@hotmail.com> wrote:

>Hvad er glaspest?

Det er glasset der tager permanent skade efter påvirkinger af høje
temperaturer sammen med opvaskemiddel.

Nogen glas er mere modtagelig end andre, men jeg har ikke set nogen
direkte sammenhæng mellem pris og kvalitet her.

>Hvordan kan det undgås, hvis det i det hele taget kan undgås?

Det kan undgåes ved at vaske ved lavere temperatur. Vores maskine kan
vaske ved 65, 55 og 40 grader. Vi vaske normalt ved 55, men har vi
brugt mange af de "dyre" glas (Spiegelau) så vasker vi glas alene ved
40 grader - ellers vasker vi dem i hånden.

>Opvaskemaskinen er begyndt at få nogle hvide skjolder indvendig,
>især i bunden og på lågen nedenunder sæbeskålen.
>Hvad kan det være, hvordan kan det undgås?

Det ved jeg ikke lige...

>Dosering af opvask: 20 - 25
>Dosering af afspænding: 4

Du har salt på ikke? Og sat den så den svarer til hårdhedsgraden i dit
vand (kan oplyses af vandværket).

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kaj

Dato : 17-08-03 08:33

On Sun, 17 Aug 2003 09:20:33 +0100, Nicolai Lang <nicolai@spamcop.net>
wrote:

>Du har salt på ikke?

Hvis "manden" bor i Vestjylland, kan salt udelukkes,
da vandet er meget "blødt". Det har vi gjort i mange år...

/K

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-08-03 15:37

"Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Har nogle spørgsmål i forbindelse med opvaskemaskine.
> Hvad er glaspest?

Hvis der er et blåt skær når du holder glasset op
mod lyset er der tale om glaspest. Det kan det ikke
gøres noget ved.
Det er ikke det, du har problemer med, men sikkert
kalkpletter, som mange allerede har nævnt.

Du kan fjerne disse ved at vaske dem igen og benytte
citronsyre i stedet for vaskemiddel - og husk så at
få puttet filtersalt på.

Per A. Hansen