WinXP pro
Fra : pre

Dato : 14-08-03 21:38

Mon nogen her i gruppen har en Dansk XP pro installation - og har mulighed
for at afprøve makroen herunder?

Problemet er at der er konstateret en fejl i XP og W2K så det ikke er muligt
at åbne dialogen IndsætBillede med anden visning end store ikoner. Makroen
skulle rette fejlen og det går fint i Win2000, men XP indsætter stædigt et
D hvor vi ellers skulle skrive filnavn.

En teori går på en manglende SP, men da jeg ikke har adgang til en XP
maskine er det lidt svært at kontrollere.

Tak for enhver hjælp.
pre

Sub InsertPicture()
' Inserts a picture from a graphics file.
' Sets the View to (D)etail with SendKeys.
' D - (D)etails view
SendKeys ("%L{LEFT}D")
Application.Dialogs(wdDialogInsertPicture).Show
End Sub

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-08-03 07:26

Hej pre
"pre" <skrivtilgruppen@bredalsparken.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En teori går på en manglende SP, men da jeg ikke har adgang til en XP
> maskine er det lidt svært at kontrollere.

Jeg har en XP med nyeste SP - og den indsætter også et D hos mig

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-08-03 07:42

Hej pre

I en dansk version skal det sådan ud:

Sub InsertPicture()
' Inserts a picture from a graphics file.
' Sets the View to (D)etail with SendKeys.
' D - (D)etails view
SendKeys ("%K{LEFT}D")
Application.Dialogs(wdDialogInsertPicture).Show
End Sub

Jeg har desværre ikke en engelsk ved hånden.

Jan

Fra : pre

Dato : 15-08-03 09:07

Hej Jan

Tak for hjælpen - helt faktisk var jeg på forhånd sikker på at du var på
pletten.
Og der srartede så løsningen takket være Leo´s overblik.
pre

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-08-03 13:07

hej pre

> Tak for hjælpen - helt faktisk var jeg på forhånd sikker på at du var på
> pletten.

Desværre har jeg ikke haft så meget tid på det sidste, men ind imellem får
jeg jo kigget forbi

Jan

Fra : Leo Heuser

Dato : 15-08-03 08:33

Hej Pre

SendKeys skal altid bruges som absolut sidste
udvej, og hvis den bruges i en makro, der bruges
i flere forskellige sprogudgaver af Word, be'r man
om øretæver

Den pågældende SendKey holder <Alt> nede og
trykker på bogstavet "L", dernæst på venstrepil og
til sidst på bogstavet "D".
De internationale forviklinger dukker op fordi menuerne
(naturligt nok) har forskellige navne på de forskellige
sprog.
I den engelske udgave hedder menupunktet "Tools",
i den danske hedder det "Funktioner". I den engelske
udgave er "l"et i "Tools" sandsynligvis understreget
(jeg arbejder selv med den danske udgave), hvorfor
SendKeys starter med %L. I den danske udgave
skal dette i stedet være %K, da "K"et er understreget
her. Ved "D"et er det så heldigt, at det er understreget
i både "Details" og "Detaljer".

Nedenstående sub klarer problemet for dansk og
engelsk(e) udgaver, men du må selv bygge Select-
strukturen videre, hvis du ønsker at rutinen skal kunne
fungere på andre sprog. Som den er bygget i øjeblikket
vil den engelske streng blive sendt for *alle* andre sprog
end dansk.

Sub InsertPicture()
' Inserts a picture from a graphics file.
' Sets the View to (D)etail with SendKeys.
' D - (D)etails view
Dim SendKeysString As String

Select Case Application.Language
Case msoLanguageIDDanish
SendKeysString = "%K{LEFT}D"
Case Else
SendKeysString = "%L{LEFT}D" ' English
End Select

SendKeys (SendKeysString)

Application.Dialogs(wdDialogInsertPicture).Show
End Sub

Jeg går ud fra, at brugerne er klar over, at de ikke skal
kalde makroen specifikt. I Word gælder det specielle,
at hvis man giver en makro samme navn som en af de
indbyggede rutiner, så vil Word køre den navngivne
udgave.
Menupunktet Indsæt > Billede > Fra fil
bruger netop sub'en InsertPicture, så derfor er
det nok at bruge menupunktet i stedet for at fx vælge
makroer, eller give sub'en en knap eller lignende.

Leo Heuser
MVP Excel

Followup to newsgroup only please.

Fra : pre

Dato : 15-08-03 09:02

Det var lige præcis "Hovedet på sømmet". Makroen er den officielle MS
løsning på fejlen i Word2002, brugt sammen med XP og Win2000 og har
afstedkommet voldsom furore fordi:
1: Jeg burde ha´ tænkt på sprogforbistringen.
2: Win2000 siden henviste problemet til en Wordside, det samme gjorde XP
siden
3: Samtlige MS-Word sider ignorerede spørgsmålet hvorefter jeg havde held
til at finde en KB artikel med den engelske løsning som virkede meget fint
undtagen hos den der oprindeligt havde efterlyst en løsning.

Så igen engang kan jeg fastslå at der er én gruppe der løser problemerne.

Tak for hjælpen, Den pågældende KB artikel som indeholder alle
Vis-muligheder i boksen har nummeret: 301459.
pre

Fra : Leo Heuser

Dato : 15-08-03 09:55

Velbekomme.

LeoH

Fra : pre

Dato : 20-08-03 15:46

I nogle dage har jeg været på "Øretævernes Holdeplads" for der er endnu en
dialogboks som skal knokles. Efter flere års krig lykkedes det i 2000 at få
få Filer/Ny til at vise Små Ikoner men det knirker gevaldigt med XP
versionen .
Det var egentlig meget simpelt dengang, nemlig ALT+3, men selv om jeg har
fundet kombinationen TAB+VenstrePil på tastaturet er det helt umuligt at
indkode den.

Kan det tænkes at MS simpelthen har fjernet alle argumenterne for denne
boks?