Input type med lock...
Fra : Christian Hansen

Dato : 14-08-03 19:45

Kan man ikke gøre sådan man ikke kan slette det der står i det?
altså mener i en <input type="text" name="prøve">
?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 19:53

"Christian Hansen" <crazy_krelle@krelle.dk> wrote in message
> Kan man ikke gøre sådan man ikke kan slette det der står i det?
> altså mener i en <input type="text" name="prøve">

Er det nødvendigt at brugeren kan se det overhovedet?
prøv med; <input type="hidden" name="prøve" value="Dette kan slet ikke ses
af nogen, med mindre man kigger i kildekoden" />

Hvis du skal bruge formen som formmail er ovenstående god.

Så kunne du feks skrive din emne på mailen sådan; <input type="hidden"
name="subject" value="Skriv emne her på emailen" />

Håber det kunne hjælpe dig.

mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> http://mobil.dontdoit.dk <-- Lidt af hvert til din mobil

Fra : Christian Hansen

Dato : 14-08-03 19:55

FB wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> FB
> --
> Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?

Nå ja, tak - havde lige glemt den løsning :D
Bare sådan hvis nogen begynder at spamme i min gæstebog, så kan jeg jo altid
lige tjekke deres ip :P

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-08-03 20:32

Christian Hansen wrote :

> Nå ja, tak - havde lige glemt den løsning :D
> Bare sådan hvis nogen begynder at spamme i min gæstebog, så kan jeg jo
> altid lige tjekke deres ip :P

<sarkasme>
Det lyder som en god idé - og når du så ender med en IP, bag hvilken der
gemmer sig 20000 dial-up kunder fra TDC, hvad gør du så?
</sarkasme>

Med andre ord tror jeg ikke du kan bruge det til særligt meget udover at
det er interessant at se, hvor dine brugere kommer fra.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 21:19

> Nå ja, tak - havde lige glemt den løsning :D
> Bare sådan hvis nogen begynder at spamme i min gæstebog, så kan jeg jo
altid
> lige tjekke deres ip :P

Nu kom Jesper lige med en god pointe.
Hvad med at lave noget cookie halløj?

Bare nogle eksempler der ikke burde være alt for svære at lave;

*Man fik en cookie når man lavede et indlæg, den ville så miste værdi efter
X antal sekunder / minutter, og i den mellemtid kan man ikke skrive et nyt
indlæg.

*Du snupper ip'en på personen der skriver et indlæg, det havner i en textfil
/ database, efter X antal sekunder / minutter vil den så blive slettet igen.
Hvis personen vil skrive et indlæg inden ip er slettet igen kan han ikke få
lov. (Her strider det dog lidt mod Jesper's pointe)

Tror at cookien nok er den mest simpel løsning, dog er alle ikke glade for
cookies.
Der findes sikkert bedre og nemmere løsninger.

Mvh
FB

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-08-03 21:37

> *Man fik en cookie når man lavede et indlæg, <snip>

Hvis en hejmmeside ikke kan benyttes uden brug af cookies så er jeg ret
hurtigt smuttet igen.

Altså: Jeg ville aldrig kunne skrive i en sådan gæstebog, hvis det krævede
cookies.

--
Benny Nissen

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 21:39

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> wrote in message

> [...]
> hurtigt smuttet igen.
>
> Altså: Jeg ville aldrig kunne skrive i en sådan gæstebog, hvis det krævede

Som jeg skrev nederst i indlægget;

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-08-03 23:03

"FB" <.> skrev

Og hvis cookien har den uskyldige funktion at du kun bliver talt, når du
logger ind på sitet, men ikke hver gang du henter en ny side på sitet?

Cookien hindrer dig ikke i at se siderne, selv om du spærrer for cookies.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-08-03 23:07

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev

> Og hvis cookien har den uskyldige funktion at du kun bliver talt, når du
> logger ind på sitet, men ikke hver gang du henter en ny side på sitet?

Ups, det var Benny, det var rettet mod.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Benny Nissen

Dato : 15-08-03 01:23

> Og hvis cookien har den uskyldige funktion at du kun bliver talt, når du
> logger ind på sitet, men ikke hver gang du henter en ny side på sitet?
>
> Cookien hindrer dig ikke i at se siderne, selv om du spærrer for cookies.

Jo, nogle gange forsvinder funktionaliteten, hvis man ikke har cookies slået
til.

Var på en side forleden med onlinebataling. "Betalingen kan ikke gennemføres
uden brug af cookie". Ærgeligt for dem. Ingen salg til mig så.
Afstemning o.s.v. Virker ikke uden brug af cookie. Nå, men så stemmer jeg
ikke.

Hvis det er for at undgå at man bliver talt med flere gange i statistikker
o.s.v. så må programmøren af siden ty til noget mere smart serverside.
Mange sider viser antal brugere online. Det kan de ikke gøre uden af kende
hver bruger fra hinanden, og det sker ikke ved brug af cookies.

My point: Hvis en side ikke er funktionsdygtig uden brug af javascript,
cookies, flash o.s.v. så er den for dårlig. Om igen.
Det er fint at bruge ovenstående (og mange flere) virkemidler for at give
brugeren en flottere/bedre/sjovere oplevelse, men de grundlæggende
funktioner skal altså virke uden.

P.S: Har set dit næste indlæg, men svarede lige på denne istedet.

--
Benny Nissen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 15-08-03 07:52

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i
> [...]

>Var på en side forleden med onlinebataling. "Betalingen kan ikke gennemføres
>uden brug af cookie". Ærgeligt for dem. Ingen salg til mig så.

Jeg forstår ikke, hvorfor online-betaling skulle kræve en cookie.

> [...]

>Hvis det er for at undgå at man bliver talt med flere gange i statistikker
>o.s.v. så må programmøren af siden ty til noget mere smart serverside.

Her må cookien være nødvendig, da man jo ellers (for nemt) kan stemme
to gange. Cookie-løsningen er selvfølgelig ikke nogen garanti for
dette, hvorfor online-afstemninger generelt skal tages med et gran
salt.

Jeg er godt klar over, at du har fast IP-nummer (det stod i et andet
indlæg), men det kan man jo ikke nødvendigvis se ud af IP-nummeret.

Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvordan man med 'smart
serverside' kan få en unik bruger-ID registreret.

>Mange sider viser antal brugere online. Det kan de ikke gøre uden af kende
>hver bruger fra hinanden, og det sker ikke ved brug af cookies.

Det kan ske ved at man kræver at brugerne logger sig ind. Men det er
jo ikke særlig brugervenligt. Derfor er cookie-løsningen noget
smartere, men selve anvendelsen (antal brugere online) er nu temmelig
ligegyldig efter min mening.

>My point: Hvis en side ikke er funktionsdygtig uden brug af javascript,
>cookies, flash o.s.v. så er den for dårlig. Om igen.

Principielt er jeg enig. Jeg ser ingen grund til at bruge
special-teknologier, hvor det ikke er nødvendigt.

Til gengæld deler jeg ikke din antipati over for cookies. Det er
korrekt, at cookies i nogle tilfælde bruges til 'grimme ting', f.eks.
til at registere brugerens adfærd og på den baggrund levere
'relevante' reklamer. Men det er jo ikke teknologiens skyld.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-03 08:15

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> wrote in message
> Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvordan man med 'smart
> serverside' kan få en unik bruger-ID registreret.

Hej Jesper.

Tror godt følgende kunne virke;

Man snupper brugerens ip. Lager den i en textfil eller i en database med
klokkeslet og dato. Hvis brugeren prøver at stemme indenfor 24 igen får han
ikke lov.
Det har fordelen at der ikke bruges cookies.

Men hvis man sidder bag en kendt proxyserver giver det igen problemer.
Større end en lille cookie synes jeg.
Desuden kan brugeren nå at skifte ip inden de 24 timer, hvis han ikke har
fast ip.

Mvh
FB

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 15-08-03 09:05

"FB" <.> skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

>Man snupper brugerens ip. Lager den i en textfil eller i en database med
>klokkeslet og dato. Hvis brugeren prøver at stemme indenfor 24 igen får han
>ikke lov.

Som du selv antyder:

Folk med dynamisk tildelte IP-adresser, f.eks. modem-kunder kan stemme
lige så tosset, de vil.

Ansatte i større firmaer identificerer sig ofte med samme IP-nummer
udadtil, så der kan kun afgives én stemme pr. firma pr. døgn med
ovenstående metode.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-03 09:19

On Fri, 15 Aug 2003 09:15:10 +0200, "FB" <.> wrote:

> [...]
> ikke lov.
> Det har fordelen at der ikke bruges cookies.

Men der egentlig ikke nogen forskel,
en cookie er også bare en txtfil .....

Utroligt at folk er så forskrækkede over for cookies.

--

find clausen
www.photopress.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-03 09:50

<find clausen> wrote in message

> Men der egentlig ikke nogen forskel,
> en cookie er også bare en txtfil .....

Helt rigtigt. Med mit ip eksempel er der dog intet brugeren kan stille op og
han kan på ingen måde se at hans ip bliver gemt. Alt er serverside her.
Med cookien kan man se at der bliver lagt en cookie på puteren.

> Utroligt at folk er så forskrækkede over for cookies.

Helt enig. Kan heller ikke se hvorfor nogen er så bange for en cookie,
utroligt de overhovedet tør at gå på nettet.

mvh
FB

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-08-03 22:36

Benny Nissen <news@bennynissen.dk> skrev:

> P.S: Har set dit næste indlæg, men svarede lige på denne i
> stedet.

Så er det altså rart hvis du undlader at slette oplysningen om
hvem du svarer - det gør det meget mere overskueligt at se
hvem du skriver disse oplysninger til.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Bo Christensen

Dato : 14-08-03 23:10

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis en hejmmeside ikke kan benyttes uden brug af cookies så er jeg ret
> hurtigt smuttet igen.

Hvorfor ?

Bo.

Fra : Benny Nissen

Dato : 15-08-03 01:28

> Hvorfor ?

Hvorfor ikke ?
Hvad skal den (cookien) gøre godt for ?
Hvis det er en side, hvor jeg skal logge ind og vælger at sætte X i gem
login, så ved jeg godt, at der skal en cookie til.
Hvis det blot er fordi 'man' synes det er smart at kunne skrive (med
javascript). "Du har besøgt denne side 278 gange", så kan jeg ikke se
relevansen.
Jeg sidder på en fast IP-adresse, så et statistikprogram kan sagtens kende
mig, når jeg kommer igen. Bare kig efter 80.62.179.172 Det er mig.

--
Benny Nissen

Fra : Bo Christensen

Dato : 15-08-03 12:37

Du har selv (ligesom andre) været inde på det, nogle cookies er nødvendige,
f.eks. på et interaktivt site kan det være nødvendigt for
serveren/applikationen at kunne identificere en session. Dette gøres typisk
v.h.a. sessionvariable eller midlertidige cookies. Ingen af disse gemmes som
en fil på surferens computer, men browseren skal acceptere cookies for at
det virker.

Når du har et så differentieret syn på cookies, forstår jeg ikke, hvorfor du
bidrager til den udbredte og ofte misforståede cookiforskrækkelse.

Bo.

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-08-03 22:55

Benny Nissen <news@bennynissen.dk> skrev:

> Bare kig efter 80.62.179.172 Det er mig.

Hvor søger du efter telefonnumre på din side? Jeg kan se
at den finder min gamle adresse - der har jeg ikke boet det
sidste år - og alle de baser jeg kender er opdateret.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-08-03 23:52

Allan Vebel <nospam@vebel.dk> skrev:

> Hvor søger du efter telefonnumre på din side? Jeg kan se
> at den finder min gamle adresse - der har jeg ikke boet det
> sidste år - og alle de baser jeg kender er opdateret.

Vil du ikke ud med det? Det kunne være rart at få opklaret hvor
de forkerte oplysninger stammer fra, så jeg kan henvende mig
det rigtige sted for en opdatering.

Gør dog noget Benny - din side leverer forældede oplysninger,
og er i øvrigt nede det meste af tiden - hvad kan man så bruge
det til?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 29-08-03 00:12

Hej Allan.

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Vil du ikke ud med det? Det kunne være rart at få opklaret hvor
> de forkerte oplysninger stammer fra, så jeg kan henvende mig
> det rigtige sted for en opdatering.

Jo. Sorry, jeg havde glemt dig.
Telefonnumre blev søgt hos www.find.dk (med lidt PHP), så det er dem, du
skal have fat i.

> Gør dog noget Benny - din side leverer forældede oplysninger,
> og er i øvrigt nede det meste af tiden - hvad kan man så bruge
> det til?

Det er egentlig ikke meningen at den skal bruges af andre end mig selv. Den
ligger lokalt og kører over ADSL.
Jeg ville bruge den til vis-nummer.
Jeg har et ISDN-kort i maskinen, som kan vise nummeret, på den, der ringer.
Jeg ville så prøve at programmere mig ud af en løsning, så den kunne søge
navnet på nettet med det samme, og vise mig et navn og ikke kun et nummer.
Det er dog ikke blevet til mere - endnu

--
Benny

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-08-03 00:29

Benny Nissen <news@bennynissen.dk> skrev:

> Telefonnumre blev søgt hos www.find.dk

Dem har jeg nu skrevet til for at finde ud af hvor de får deres
oplysninger fra.

> Det er egentlig ikke meningen at den skal bruges af andre
> end mig selv.

Det kan ikke bruges til så meget. Enhver idiot kan rette i deres
base - det har jeg lige prøvet - og der går meget lang tid inden
de finder ud af om folk er flyttet.

Det er meget bedre at rette henvendelse til et teleselskab for
at få de rette oplysninger - det bliver opdateret når folk skifter
adresse og telefonnummer.

http://www.find.dk stinker altså - de gemmer gamle data i
årevis, så det kan ikke bruges til noget som helst seriøst

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-03 09:21

On Thu, 14 Aug 2003 22:37:05 +0200, "Benny Nissen"
<news@bennynissen.dk> wrote:

> [...]
> hurtigt smuttet igen.
>
> Altså: Jeg ville aldrig kunne skrive i en sådan gæstebog, hvis det krævede

Sikke noget gylle, du kan jo bare slette cookien bagefter ...

--

find clausen
www.photopress.dk

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 14-08-03 19:54

Christian Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan man ikke gøre sådan man ikke kan slette det der står i det?
> altså mener i en <input type="text" name="prøve">
> ?

Prøv med:

<input type="text" name="prøve" value="Dette kan ikke slettes"
readonly="readonly">

Venlig hilsen Joachim, HTML.dk